Olen puhdasverinen natsi. En aatteen kannalta, vaan henkiseltä rakenteeltani. Kansallissosialismi on utooppinen, nuoruutta ja voimaa palvova aate, joka yritti luoda uudet traditiot tyhjästä. Kaikesta atavistisesta tenhovoimastaan huolimatta kyse on rappiollisesta aatteesta, jonka taakse en voi traditionalistina asettua. Minä uskon evoluutioon, yhteiskuntien olemassaoloon orgaanisina kokonaisuuksina, joita ei voi insinöörin kyvyillä suunnitella ja ohjata haluttuun lopputulokseen. Uskon pysyviin perinteisiin ja vähittäisiin muutoksiin, joten mitä hittoa sitten tarkoitan ensimmäisellä virkkeellä?
On tärkeämpää ymmärtää, mitä kansallissosialismi todella
oli, kuin sijoittaa se poliittiselle kartalle. Vallankumouksellisista
tendensseistään huolimatta siinä oli aimo annos konservatiivista, lähes
taantumuksellista ajattelua. Tämä näkyi esimerkiksi perheiden voimakkaana
ihannointina, mikä muodosti vastavoiman avoimen sosialistisille poliittisille
ratkaisuille kuten korporativistiselle taloudelle ja totaaliselle puolueen, eli
valtion läsnäololle. Se oli kaikkine totalitaarisine piirteineen leimallisesti
äärivasemmistolainen aate, siksi nimitys kansallissosialismi. Vaikka julkisessa
keskustelussa aatteeseen viitataan äärioikeistolaisuutena, on syytä arvioida
natsien tekoja objektiivisesti. Natsien samaistaminen leimallisesti oikeistoon
perustuukin koko jaottelun väärinymmärtämiseen. Siinä missä
äärivasemmistolainen ajattelu vie totalitarismiin ja kollektivismiin, vie
äärioikeistolainen ajattelu hyperindividualismiin ja winner-takes-it-all
-oligarkiaan. Jos laitavasemmistoa edustaa Neuvostoliiton malli, löytyy
äärioikeistolainen utopia Ayn Randin teksteistä; se on piittaamattomien
narsistien maailma, jossa vain yksilön haluilla on merkitystä.
Kansallissosialismi oli juuri sitä itseään: kansallista sosialismia. Toisin
kuin jotkut väittävät, sosialismi ei aatteen yhteydessä ei ollut vain
populistinen tehokeino, vaan kuvaava sana.
Kansallissosialismi on kuitenkin liian eklektinen aate,
jotta sitä voisi asettaa yksiselitteisesti vasemmistoon taikka oikeistoon.
Neuvostoliitosta, joka oli selkeän sosialistinen totalitaria, natsi-Saksa
poikkesi historiallisesti ainutlaatuisella tavalla. Natsi-Saksa oli
taiteilijoiden yhteiskunta, esteetikon visio. Luettuani Timo Hännikäisen Ihmisen
viheliäisyydestä ja muita esseitä –kokoelman, minulle valkeni jotain hyvin
olennaista kansallissosialismin olemuksesta. Tuntuu, että olen aina jollain
tasolla tajunnut sen, mutta Hännikäinen osasi pukea sen sanoiksi: kolmas valtakunta
ei ollut poliittinen hanke, se oli esteettinen visio, joka halusi muovata
maailmasta näköisensä taideteoksen. Tämä kyseinen seikka tekee siitä erilaisen
verrattuna mihinkään muuhun valtakuntaan tai vallinneeseen aatteeseen. Se
hallitsi Saksaa vain vajaat viisitoista vuotta, mutta jätti jäljen historiaan,
jollaisesta pienemmät poliittiset tekijät voivat vain haaveilla.
Natsi-Saksan esteettinen ydin on selviö, jos sitä vähänkään
lähemmin tarkastelee. Puolueen johto koostui joukosta epäonnistuneita
taiteilijoita ja kaunosieluja: Adolf Hitler, Joseph Goebbels, Heinrich Himmler,
Albert Speer. Nämä ihmiset muodostivat kansallissosialistisen puolueen
ydinjohdon, ja he kykenivät yhdistämään esteettisen sensibiliteettinsä
hirviömäiseksi luomisvoimaksi, jossa teknokraateilla ei ollut paljoa sanan
sijaa. He valjastivat yhteiskunnan koko voiman tehdäkseen siitä kauniin, nuoren
ja voimakkaan. Arkkitehtuurin oli määrä olla majesteettista, eikä
rappiotaidetta suvaittu. Leni Riefenstahlin kaltaiset politiikasta
piittaamattomat esteetitkin saattoivat toteuttaa taiteellisuuttaan
megalomaanisissa fantasioissa, jos ne vain palvelivat puoluetta ja sen
taiteellista missiota. Paraatien, armeijan ja koko preussilaisen militarismin
tarkoitus oli alleviivata ja kultivoida kansan voimaa ja tahtoa. Juutalaisten,
homoseksuaalien, kehitysvammaisten ja muiden epäkelpojen puhdistaminen oli vain
ja ainoastaan looginen askel kohti kauniimpaa ja täydellisempää yhteiskuntaa.
Koko asetelman kruunaa vielä visioon ohjelmoitu
tuhomekanismi. Kolmannen valtakunnan ei ollut tarkoitus olla ikuinen, vaan elää
tuhatvuotinen sykli ennen hävitystä. Tätä varten natsit suunnittelivat
suuruudenhulluja rakennuskomplekseja ja kaupunkeja; niiden tarkoitus oli seistä
raunioina, muistuttaa ihmisiä tuhansienkin vuosien päästä tästä sivilisaatiosta.
Tässä ajattelussa voi nähdä häivähdyksen Spengleriä ja hänen visiotaan
syklisestä maailmanhistoriasta. Enemmän kuitenkin lienee kyse
kansallissosialismin pakanallisesta luonteesta, johon myös kuuluu historian
syklisyys. Tässä suhteessa aate tekee suuren pesäeron kristinuskoon ja sen
maallistuneeseen nykyversioon, sosialismiin: se ei uskonut historian
kehitykseen, se ei nähnyt horisontissa loppumatonta kasvua ja historian loppua.
Tämä progressiivinen historiakäsitys on leimallisesti kristinuskon peruja,
sillä se sisältää uskon hyvyyden ja Jumalan lopulliseen voittoon pahuudesta (ja
ateistinen sosialismi yritti toteuttaa jumalan valtakunnan ja historian lopun
jo maanpäällisessä elämässä, huonoin tuloksin). Pakanallisiin ja atavistisiin
aatteisiin kuuluu lopullisen rauhan valtakunnan sijaan ajatus Ragnarokista,
viimeisestä taistelusta, jossa koko maailma revitään hajalle ja kaikki päättyy.
Kristinuskossakin on palanen tuota ajatusta Harmageddonin muodossa ja
viimeisessä tuomiossa, mutta olennaista on lopputulos. Pakanoiden Ragnarok ei
luvannut ikuista rauhaa, vaan sodan, joka lopettaisi kaiken. Ei kiveä kiven
päälle, ei jumalaa jumalan jälkeen.
Natsi-Saksa tuhoutuisi, mutta se tuhoutuisi tyylillä…
Minä olen henkisesti samaa maata Hitlerin, Himmlerin ja
noiden muiden veikkojen kanssa. Minulle kauneus on lähes kaikki kaikessa. Minä
tavallani ihailen kolmatta valtakuntaa, sen loistoa, paraateja, armeijaa ja
voimaa. Lukiessani 12-vuotiaana Grimbergin Kansojen historiaa tai muita
historiankirjoja toisesta maailmansodasta, iloitsin Saksan voitoista ja surin
heidän tappioitaan. Luin noita kirjoja kuin kertomusta, en kuin historiallista
tilanneraporttia. Ihailin ja ihailen yhäkin heidän univormujaan, tunnuksiaan ja
sitä kaikkea kurinalaisuutta ja päättäväisyyttä. Samalla tiedostan harvinaisen
selvästi, kuinka mätä aate se todella oli. Se oli utopia, ja maanpäälliset
utopiat ovat aina infernoja.
En malta toisaalta olla miettimättä, olisiko
kansallissosialismi sittenkin voinut toimia hieman toisenlaisilla säädöillä.
Nyt, kuitenkaan en näe edes natsi-Saksaa minään absoluuttisen pahan
ilmentymänä. Maa pystyi tuottamaan hyvän elintason valtaosalle kansasta, se loi
vahvan yhteishengen ja eteenpäin pyrkimisen ilmapiirin. En ihmettele, miksi
nuori Ingmar Bergman oli myyty nähtyään Hitlerin puheen. Reaktio on sama kuin
minulla rock-konserteissa, hän haltioitui täysin. Myös minä haltioidun ja
vaikutun asioista helposti, ja epäilen vahvasti että olisin ollut mitenkään
immuuni kansallissosialismin kaltaiselle aatteelle. Vasta sodan jälkeen ja
hirmutekojen paljastuttua Bergman tuli toisiin aatoksiin ja menetti uskonsa
ihmiskuntaan ja itseensä. En sinänsä ihmettele, on kova paikka ihmiselle
huomata olevansa täysin väärässä ja vieläpä noin brutaalilla tavalla.
Mutta ne säädöt? Olisiko kansallissosialismi voinut toimia
mitenkään? Olen joskus ajatellut, että ilman irrationaalista rasismiaan aate
olisi menestynyt huomattavasti paremmin. Esimerkiksi juutalaisista Saksa olisi
saanut merkittävää henkistä pääomaa, jonka nyt amputoivat itsestään. Ilman
pakkomielteistä imperialismia maa ei olisi ajautunut sotaan koko maailman
kanssa, etninen yhtenäisyys ja vahva yhteishenki olisivat riittäneet pitkälle.
Nimittäin erotuksena internationalistiseen sosialismiin, eli bolshevismiin, kansallissosialismi
oli sikäli toimivampi aate, että se jätti tietyt sosialistiset ideaalit oman
kansan piiriin. Ja tämä on sinänsä hyvin kaukonäköistä ja viisasta, sillä
hyvinvointivaltioon ja tasaiseen tulonjakoon perustuvat yhteiskunnat ovat
mahdollisia vain tiukan homogeenisissä ja inklusiivisissa yhteisöissä tai
valtioissa.
Mutta en ole niin tyhmä, että todella kannattaisin
kansallissosialismia tai mitään muutakaan sosialismia. Ne ovat kuitenkin
totalitaarisia aatteita, ja siten epäterve rakennusmetodi yhteiskunnalle.
Vaikka toimiva yhteiskunta tarvitsee aina tietyn määrän totalitariaa ja
pakkovaltaa, ei se natsien asenteella onnistu. Yhteiskunnasta ei voi, eikä pidä
tehdä taideteosta. Vaikka se voi kuulostaa ikävältä, ovat teknokraatit
huomattavasti pienempi paha taiteilijoihin verrattuna. Maailma on viheliäinen
paikka, jossa ongelmiin kannattaa etsiä vähiten huonot, ei parhaat ratkaisut.
Täydellinen on hyvän paras vihollinen, ja tämä pätee erityisen hyvin
poliittiseen päätöksentekoon. Taiteilija voi parannella ja korjailla teostaan
loputtomiin, mutta poliitikoilla on erityisen rajallinen aika, kapasiteetti ja
muiden ihmisten tarpeet, jotka on otettava huomioon. Hedelmistään puu
tunnetaan, ja siksi kansallissosialismin kaltaiset aatteet tuovat vain kaaosta ja
tuhoa.
Voin kuitenkin vahvasti samaistua kolmannen valtakunnan
johtajiin ja heidän visioonsa. Uskon, että olisin tullut erinomaisesti juttuun
Hitlerin kanssa, olisin ymmärtänyt häntä ja hän minua. Joku Stalin oli vain ja
ainoastaan psykopaatti ja täysin ikävä tyyppi. Hitler oli monin tavoin kelpo
veikko ja varmasti mukava ihminen. Joo, ei se sotien aloittaminen ja
juutalaisten joukkotuho oikein ollut (ihanko tosi!?), mutta puhunkin Aatusta
yksityishenkilönä. Valta turmelee ja täydellinen valta turmelee täydellisesti.
Voitte olla varmoja, että jos minusta tulisi maan johtaja, onnistuisin vain rikkomaan
kaiken. Myös minä haluaisin tämän maailman olevan kaunis, kurinalainen ja
järjestyksessä ja tuskin vastustaisin houkutusta tehdä maailmasta mieleiseni
taideteos. Toivokaa – oman itsenne vuoksi – ettei minusta koskaan tule
poliitikkoa.
Loppuun laitan linkin Tragedian Synty –blogiin, josta sain sytykkeen tekstiini ja jonka kirjoittaja on päätynyt samaan
loppujohtopäätökseen.
Sieg Heil o/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti