Bono estente.
Los commercialos republica presenteras: viva el presidente!
Eli tänään tulee asiaa aiheesta, josta en taaskaan pidä yhtään. En yhtään,
mieluiten jättäisin kirjoittamatta, mutta katson tehtäväkseni jäsentää sitä edes
itselleni. Koska aihe on laaja, tämä tuskin jää viimeiseksi kirjoituksekseni
siitä, ikävä kyllä.
Feminismi on aikamme syöpä, mitä ei toivoakseni liian moni
järkevä ihminen epäile. Feminismistä on kirjoitettu jo lähes kaikki
mahdollinen, eikä itselläni ole paljoa lisättävää. Voin mahdollisesti yrittää
omilla kirjoituksillani synteesiä, joissa yhdistän feminismikritiikin
traditionalistiseen näkökulmaan. Sekään ei olisi uutta sikäli, että näkökulmaa
on sovelluttu kosolti konservatiivisessa blogistaniassa. Mutta katsotaan.
Feminismi on syöpä, se on lähtökohta.
Miehet ja naiset ovat erilaisia, tätä eivät feministit
hyväksy. Sukupuoli on heille sosiaalinen konstruktio. Normit ja rooliodotukset
ovat vain keinotekoisia pakkopaitoja, joilla pakotetaan ihmisiä ahtaisiin
muotteihin. Nuo muotit tulisi feministien mukaan hävittää, he ovat siis
emansipaation asialla. Kun yhä uusia raja-aitoja kaadetaan ihmisten
itsensätoteuttamisen tieltä, avautuu tiet yksilöiden rajattomalle kehitykselle.
Feministeille ihminen on loputtomiin muokattavissa oleva olento, jonka
kehitystä ei minkään rajoitteiden tulisi häiritä. Ikuinen progressio, eikö
kuulostakin hyvältä? Ei, se ei kuulosta hyvältä edes teoriassa. Se perustuu
ajattelulle, joka ei toimi käytännössä, eikä ole kaunis idea. Ja seuraavaksi kerron
miksi.
Miehet ja naiset ovat erilaisia. He ovat erilaisia muutenkin
kuin lisääntymiselimiensä suhteen. He ovat erilaisia syvällisellä tasolla, niin
fysiikaltaan kuin henkisiltä kyvyiltään. En sano, että kumpikaan sukupuoli
olisi toista parempi. Sitä he eivät ole, eikä moisen pohtimiseen tulisi tuhlata
aikaa, koska miehiä ja naisia ei ole luotu kilpailemaan keskenään; he
täydentävät toisiaan. Kumpainenkaan sukupuoli ei ole myöskään toista pahempi,
pahuus vain ilmenee eri tavoin.
Sukupuolten väliset erot ilmenevät monina psykologisina ja
fyysisinä ominaisuuksina. Miehet ovat keskimäärin vahvempia, jotta he olisivat
selvinneet vaativista fyysisistä tehtävistään. Naisilla on korkeampi
kipukynnys, mikä ei ole yllättävää ottaen huomioon millaista tuskaa synnytys
aiheuttaa. Miehet ja naiset ovat keskimäärin yhtä älykkäitä, mutta miehillä
ovat ääripäät korostuneet, naisten jakauma on keskeltä pulleampi. Maailman
pahimmat luuserit ja idiootit ovat kautta historian olleet miehiä. Mutta samaan
tapaan suurimmat nerot ja sankarit ovat olleet juuri miehiä. Naisilla voi olla
lasikatto, mutta heillä on myös kivilattia. Ja feministeiltä jää tajuamatta,
että kyse ei ole sorrosta vaan keskimääräisistä eroista. Se, ettei naisissa
keskimäärin ole yhtä paljon huippulahjakkaita kuin miehissä ei tarkoita, ettei
lahjakas naisyksilö voisi kohota korkealle. Samaan tapaan yksittäinen mies ei
kohoa korkealla siksi, että on mies, vaan koska on lahjakas. Kuvaavaa on, että
feministit valittavat vain tästä. He haluavat kiintiöitä pörssiyhtiöiden
hallituksiin ja milloin mihinkin. Jos nainen ei pääse korkeimmalle paikalle
urallaan, ja koska naisia ei ole yhtä paljon tai enemmän kuin miehiä
yhteiskunnan johtavilla paikoilla, täytyy tämän johtua syrjinnästä. Sen sijaan
yhdeltäkään feministiltä ei ole kuultu vastapuolista sanaa sen suhteen, että
hiilikaivoksissa työskentelee edelleen pääosin miehiä. Kaivokset ovat aivan
legitiimi työpaikka, joten miksei niihin ole vaadittu kiintiöitä? Miksei
yksikään feministi ole vaatinut asevelvollisuutta myös naisille? Heille kelpaa
vapaaehtoinen palvelus, muttei velvollisuus. Feminismi tähtää siis vain
etuoikeuksien ajamiseen naisille, vaikka he kiistävätkin, ettei mitään eroja
sukupuolten välillä ole. Jos sukupuolet todella olisivat samanlaisia, mitään
syrjinnänvastaisia toimia ei tarvittaisi.
Miesten ja naisten erot luovat sukupuolidynamiikan, joka
toimii niin kauan kuin sukupuolet työskentelevät luontaisten kykyjensä
puitteissa. Koska ihmisiä on joka lähtöön, tässä jää tilaa erilaisillekin
ihmisille, mutta keskimäärin ihmiset sopivat oletettuihin sukupuolirooleihinsa.
Mies on vahvempana ja aggressiivisempana pitänyt huolen fyysisesti vaativista
ja hengenvaarallisista tehtävistä. Vanhoina aikoina tämä on tarkoittanut
metsästystä ja sodankäyntiä. Mies on ollut ensisijaisesti suojelija ja
resurssientuottaja. Nainen on hoivaavampana ja mukautuvampana pitänyt huolen
lapsista, sairaista ja vanhuksista. He ovat sosiaalisten kykyjensä ansiosta
olleet tasapainottava tekijä miesten aggressiivisuudelle ja rauhoittaneet
näiden mellastuksenhalua.
Olennaisin sukupuolidynamiikan aspekti on suvunjatkaminen ja
seksuaalisuus. Ei ole salaisuus, että naiset ovat geneettinen pullonkaula.
Nainen kykenee tulemaan raskaaksi yhdelle miehelle kerrallaan ja synnyttämään
korkeintaan yhden lapsen vuodessa, eikä hedelmällinen ikä kestä kuin
parisenkymmentä vuotta. Jokainen kuollut nainen on siis suuri menetys
yhteisölle, siinä missä miehen kuolema ei ole yhtä suuri tappio. Koska yksi
mies kykenisi siittämään vaikka kaikki maailman naiset, on heidän
suvunjatkamiseen liittyvä arvo naista vähäisempi. Ei niin, että mies olisi
kaiken kaikkiaan merkityksetön. Muutoin meillä olisi esimerkkejä yhteisöistä,
joissa on hyvin vähän tai olemattomasti miehiä. Miehillä on siis oma paikkansa geenipoolin
monipuolistamisessa, mutta ennen kaikkea heidän tehtävänsä on pitää huoli
siitä, että lisääntymisen kannalta arvokkaampi sukupuoli on turvassa toisen yhteisön
miehiltä sekä varmistaa, että naisilla on riittävästi resursseja lapsista
huolehtimiseen.
Tämä dynamiikka luo tasapainon miesten ja naisten välille,
sillä erillisinä miehet ja naiset ovat kyvyissään hyvin epäsymmetrisiä.
Sukupuolten välillä on kosolti toisilleen lähes vastakkaisia ominaisuuksia,
jotka panevat ihmettelemään miten tasapaino on edes mahdollista ja mahtaako
ominaisuuksien täydentävyys olla jopa illuusio.
Patandra milio, patagonia.
Miesten ja naisten seksuaalisuus ovat epäsymmetrisiä. Koska
naiset ovat geneettinen pullonkaula, on heidän seksuaalisuutensa
lähtökohtaisesti arvokkaampaa kuin miesten (millä en viittaa seksuaaliseen
nautintoon). Naisten seksuaalisuudesta tulee tavoitellumpaa, koska vain he
kantavat lapsia. Ja he kantavat lapsia rajoitetun määrän, jolloin miehet
kilpailevat siitä kuka pääsee lisääntymään heidän kanssaan. Naiset voivat ja
haluavat valita näistä kilpailijoista mieleisensä, koska he tarvitsevat
mahdollisimman hyvän isän lapsilleen. He tarvitsevat lapsilleen ennen kaikkea
hyviä geenejä, joista kertoo fyysinen voima, koko, älykkyys ja asema
sosiaalisessa hierarkiassa. He tarvitsevat mieheltä myös resursseja lapsen
huolenpitoon. Koska naiset ovat miesten seksuaalisen huomion kohteena eikä
toisinpäin, pääsevät he lähes kaikki lisääntymään. Päätelmää tukee tieteellinen
todistusaineisto, jolla on kartoitettu ihmisten geneettistä varianssia.
Kartoituksessa huomattiin X-kromosomin huomattavan suurempi vaihtelu
Y-kromosomiin nähden, minkä pohjalta tehtiin arvio miesten ja naisten
lisääntymisestä maailman historiassa: jopa 80 % naisista on saanut jälkeläisiä,
siinä missä miehistä vain 40 % prosenttia on siinä onnistunut.
Epäsymmetria johtaa luonnollisesti erilaiseen
seksuaalikäyttäytymiseen. Miehelle on luontaisempaa varmistaa sukunsa
jatkuminen harrastamalla seksiä mahdollisimman monen naisen kanssa. Mies on
siis luonteeltaan polygaminen ja pyrkii runsaalla seksillä useiden kumppanien
kanssa varmistamaan laajan jälkeläisjoukon. Mies ei kuitenkaan koskaan voi olla
varma ovatko lapset hänen omiaan ja tällä strategialla voi kasvattaa omien
jälkeläisten todennäköisyyttä. Nainen taas tietää aina, että syntynyt lapsi on
hänen omansa. Hänen kannaltaan ei ole järkevää harrastaa seksiä usean miehen
kanssa, vaan sitouttaa yksi mies itseensä, mikä varmistaa miehen resurssit
juuri hänelle. Naiset tavoittelevat
mahdollisimman korkean tason miestä, eli he ovat hypergamisia.
Tämä epäsymmetria johtaa myös erilaiseen vallankäyttöön.
Naiset valitsevat kumppaninsa, heillä on seksuaalinen valta. Miehet ottavat sen
kenet saavat ja siihen usein tyytyvät. Miesten vallassa ovat taasen olleet
resurssit, mikä on suonut heille toisenlaista valtaa. Pahimmillaan tämä
valtakamppailu luo epästabiilin yhteisön, joten sitä tasapainottamaan on
tarvittu sopiva ratkaisu. Miten saada miesten polygaminen luonne ja naisten
hypergamiset taipumukset kuriin? Ensinnäkin on syytä muistaa, että miehet
jakautuvat niin sanottuihin alfoihin ja betoihin. Alfat ovat ominaisuuksiensa
vuoksi dominoivassa asemassa olevia miehiä, joita naiset tavoittelevat. Heillä
on siis keinot ja halu pitää yhteisön naisjoukkoa haareminaan. Alfat eivät
kuitenkaan ole kyenneet pitämään yhteisöä kasassa yksin, vaan he ovat
tarvinneet siihen enemmistön – betamiesten – tuen. Alfojen ei siis ole ollut
järkevää kahmia kaikkea itselleen pitääkseen betat tyytyväisinä. Siksipä on
syntynyt monogamia, eli yksiavioisuus. Yksi mies, yksi nainen –periaate on
varmistanut tyytyväisyyden miesten enemmistölle ja varmistanut yhteisön
sisäisen rauhan. Yksiavioisuus on ollut kuin yritys, johon molemmat sukupuolet
ovat joutuneet sitoutumaan: mies sitoutuu naiseen resursseillaan ja nainen
mieheen seksuaalisesti. Miehen emotionaalinen sitoutuminen on ollut naisille
tärkeintä, koska sitoutuneet miehet eivät naista hylkää, ja hylätty nainen oli
erittäin huonossa asemassa. Miehelle tärkeintä oli seksuaalinen uskollisuus,
koska vain tällä tavoin mies saattoi olla varma, että jälkeläiset olivat hänen
omiaan; yksikään mies ei tahdo elättää käenpoikasia Systeemi pyrki hillitsemään
sekä miesten –että naisten pahimpia ominaisuuksia lasten hyväksi. Mies ja
nainen sitoutuivat yhteisiin lapsiinsa, mies taloudellisilla resursseillaan ja
nainen huolenpidollaan. Tiivis perhe oli paras suoja esimerkiksi
moniavioisuudessa esiintynyttä kilpailua vastaan, jossa eri vaimojen
jälkeläiset olivat eri asemassa. Se esti alfamiehiä kokoamasta haaremeita ja
jakamasta resurssejaan useiden naisten kesken. Alfamies, joka ei kunnioittanut
muiden miesten vaimojen koskemattomuutta, maksoi siitä todennäköisesti
hengellään. Nainen, joka ei ollut uskollinen miehelleen sai stigman ja menetti
miehensä ja mahdollisesti yhteisönsäkin luottamuksen ja tuen, mikä oli naiselle
hengenvaarallista. Avioliiton ulkopuolisia lapsia – äpäriä – ei myöskään
katsottu hyvällä, koska heidän katsottiin olevan petoksen hedelmiä.
Joku vääräleuka tulee viimeistään tässä vaiheessa ilveilemään
yksiavioisuuden huonoista puolista. Eihän se estänyt miestä käymästä huorissa
ja saattoi rajoittaa naisten liikkumisvapautta. Eikä se edes estänyt kumpaakaan
osapuolta pettämästä kumppaniaan. No, ei se ollutkaan täydellinen järjestelmä, vaan
vähiten huonoin. Kaikkiin vaihtoehtoihinsa nähden se oli vähiten vahingollinen.
Moniavioisuus, joka tarkoittaa käytännössä miesten kokoamia haaremeita, johtaa
suureen joukkoon tyytymättömiä miehiä. Ja nuoret, tyytymättömät ja vihaiset
miehet ovat aina olleet epävakauttava ja yhteiskuntarauhaa uhkaava tekijä
kaikkialla maailmalla ja historiassa. Yksiavioisuus takasi mahdollisimman
monelle miehelle naisen ja rauhan tätä kautta. Täten se oli myös kaikin tavoin
edullisempi naisillekin. Vakautta naiset muutenkin arvostavat yli kaiken, joten
kaikki voittaisivat. Kuten edempänä mainitsin, monogamia hillitsi miesten
taipumusta levittää siementään mahdollisimman moneen vakoon pakottamalla tämän
tyytymään yhteen naiseen. Se hillitsi naisten hypergamista luonnetta hankkia
jälkeläiset kaikkein kiihottavimman uroksen kanssa, ja sitoutti tämän
aviomieheensä. Avioliitto ei ole pakottanut kumpaakaan osapuolta
uskollisuuteen, mutta hillinnyt molempien destruktiivisia taipumuksia.
Monogaaminen avioliitto ei ole täydellinen, mutta vähiten huono kaikista
vaihtoehdoistaan.
Puhuin edellisessä kappaleessa imperfektissä, koska nykyään
todellinen yksiavioisuus on pitkälti romuttunut länsimaissa. Siihen asiaan
palaan sitten jossain toisessa kirjoituksessa. Kuten pahasti näyttää, tästä
kirjoituksesta tuli vasta alustus muulle feminismin vastaiselle pohdinnalle.
Butros butros ghali.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti