Natsipatologiasta pääsemmekin kepeää aasinsiltaa pitkin tämänpäiväiseen aiheeseen, joka on herkkyys. HSP, eli highly sensitive person on tutkija Elaine Aronin lanseeraama termi, jolla viitataan poikkeavan neurologian omaaviin herkkiin ihmisiin. HSP:a, eli erityisherkkiä ihmisiä on ehkä 15-20 prosenttia väestöstä, ja heille ominaisimmat piirteet ovat stimulaatioherkkyys (koskee niin aisti- kuin tunneherkkyyttä), huono sopeutuminen muutoksiin tai stressiin ja pohdiskeleva luonne. Herkkä ihminen ei ole välttämättä introvertti, vaan voi olla sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut. Ekstroverteilla herkilläkin on tosin selvä raja, missä vuorovaikutus muuttuu taakaksi. He tarvitsevat tällöin aikaa palautuakseen, mikä on korostuneempi piirre introverteilla. Herkille voivat normaalilta näyttävät asiat tuottaa suuria vaikeuksia niiden kuormittavuuden vuoksi.
Tuon enempää en aio itse asiaa esitellä, voitte itse
tutustua siihen, vaikkapa wikipediasta tai täältä. Aion miettiä tässä
lähinnä omaa näkökulmaani asiaan.
Törmäsin kyseiseen käsitteeseen ensi kertaa viime vuoden
syksynä Helsingin Sanomissa. Koin sen kuvauksessa jotain todella tuttua ja
päätin ottaa asiasta selvää. Päädyin tekemään pari testiä ja lukemaan aiheesta
lisää, minkä perusteella identifioin itseni HSP:ksi. Se tuntui selittävän
montakin asiaa itsessäni, ja tunsin jopa pientä helpotusta. Tässä on nyt
kuitenkin yksi asia, jossa tämän töksähtää. Minua nimittäin arveluttaa suuresti
nykyinen taipumus diagnosoida joka vihinviimeinen piirre ihmisessä ja varsinkin
itsediagnostiikka. Mitä noihin HSP-testeihin tulee, koostuvat ne vain vajaasta
kolmestakymmenestä kysymyksestä, jotka nekin ovat johdattelevia tai hieman
arveluttavia malliin ”onko sinulla rikas ja monipuolinen sisäinen elämä?” Mitä
tuohon voisi vastata tuntematta itseään egoistiksi? Siitä varmasti saa jotain
osviittaa, mutta kyllä sen pitäisi olla spesifimpää. Eli tutustunpa siis
kuvauksiin, millainen ihminen on HSP? Tämä avaa asioita huomattavasti paremmin,
useammankin kerran tulee tunne, kuin omaa elämääni selitettäisiin. Mutta sitten
taas, mitä tarkoitusta tämän palvelee? Mitä teen tällä tiedolla? Tarvitseeko
tätäkin asiaa diagnosoida erikseen, eikös herkkyyden olemassaolo ole vähän niin
kuin itsestäänselvyys? Kyseessähän ei tokikaan ole sairaus tai häiriö siinä
mielessä kuin joku masennus. Se on ominaisuus, jota voi olla itsellä enemmän
tai vähemmän. Mutta edelleen, mitä teen näillä määritelmillä? Nykyään puhutaan paljon
myös aspergerin syndroomasta, jota minulla ei ole tai ADD:sta. Jälkimmäisestä
tunnistan itseäni kyllä jossain määrin, en kykene keskittymään asioihin kovin
hyvin, huomioni on helposti kiinnitettävissä muualle ja minun on vaikea pysyä
paikallani. Jos istun paikallani, liikuttelen vaikka käsiäni, jalkojani tai
pyörittelen peukaloita. Mutta en silti usko olevani ADD-ihminen, enkä mitään
diagnoosia kaipaakaan, hyvin olen pärjännyt ilmankin.
Näissä herkkyysjutuissa ja sun muissa psykologisissa
määrittelyissä tulee usein vastaan ajattelutapa, jossa halutaan
oikeuttaa omat paskamaisuudet. ”Ahaa, olen herkkä. Sehän selittääkin miksi
käyttäydyn huonosti ja voin käyttäytyä vastedeskin”. ”Olen kusipää, mutta
olenpas autisti!”. Ihmisillä tuntuu olevan kova tarve rationalisoida huonotkin
ratkaisunsa ja on kätevää, jos niitä takaamaan saa diagnoosin. Sillä voi sitten
kävellä menemään miten huvittaa, koska ”en ole normaali”. Pelkäävätkö ihmiset
vapaata tahtoa? Tällaiset ihmiset tekevät mitä tahansa, jotta he voivat
osoittaa, ettei heidän väärä tekonsa johtunut tietoisesta valinnasta: ”en
voinut itselleni mitään”. Se on niin kovin helppoa, yleisimmillään tämä
ajattelutapa tulee ilmi känniselittelyssä: ”tein sitä ja tätä, mutta hei, olin
kännissä”. Ikään kuin vapaaehtoisesti tuotettu humalatila vähentäisi vastuuta.
Ja sanottakoon tähän, että en ole vapaa tuosta minäkään. Se olisi niin mukavaa
sanoa, että teen niin taikka näin koska olen herkkä. Mutta se olisi valhetta.
Minä en ole hullu, koska hulluilla on oikeasti legitiimi syy teoilleen. He ovat
syyntakeettomia, minä en ole. Kunpa olisinkin hullu, olisin vapaa vastuusta.
Tai olenhan minä hullu, mutta en tarpeeksi hullu. Olen tehnyt jokaisen teon
elämäni varrella tietoisena sen oikeellisuudesta tai vääryydestä. Jokainen väärä
valinta on ollut tietoinen valinta, enkä voi viime kädessä vierittää syytä
muiden tai olosuhteideni niskaan. Pahojen tekojeni syntisyyttä ei vähennä
mikään tekosyy.
Herkkyyden varjolla ei voi
oikeuttaa kusipäisyyttä. Herkkyyden tunnistaminen itsessä auttaa parhaiten sen
ymmärtämisessä, mikä itseltä onnistuu ja mikä ei. Sen sijaan, että hakkaisi
päätään ikuisesti seinään, voi keskittää voimansa sinne missä ne riittävät. Juuri
sinun ei tarvitse olla yhtä tehokas kuin se kuusikymmentuntista työviikkoa
pakertava työnarkomaani. Kaikki eivät ole yhtä tuottavia, yhtä tehokkaita,
joten kannattaa valita se, mikä itselle sopii. Vaikka maailman töistä 90 % on
niitä, jotka vain pitää saada tehtyä, on niidenkin joukossa vähemmän huonoja
vaihtoehtoja, joista valita.
Edellä kuvaamani itsekeskeisen lähestymistavan lisäksi on
olemassa myös vastakkainen, jantelainen asenne herkkyyteen. Nämä ihmiset
tulevat ensi sijassa vittuilemaan, että ”mitäs valitat, kaikki me olemme vähän
herkkiä”. Niin, jos kaikki olisivat herkkiä, se ei enää tarkoittaisi mitään.
Jos kaikki olisivat yhtä pitkiä, yhtä lahjakkaita, ei noita käsitteitä olisi.
Jantelainen asenne perustuu tasapäistämisen vaatimukseen, erilaisuuden vihaan.
Kaikki erilainen muodostaa potentiaalisen uhan, koska se voi olla jantelaista
ylempiarvoisempaa. Vaikka kukaan ei ole sanonut, että herkkä olisi ihmisenä
automaattisesti parempi, ainoastaan erilainen, on tätä jantelaiselle turha
selittää. He tulevat hysteerisiksi jo mahdollisuudesta, että toinen ihminen
voisi olla parempi. He tulevat välittömästi mitätöimään kokemuksesi erittäin
älykkäällä huomiolla siitä, kuinka muillakin on hankalaa. Itse asiassa he
kiistävät herkkyytesi kokonaan, koska sinun täytyy olla huomionkipeä ja
erityskohtelua vaativa narsisti ja kusipää (kuten edellä kuvasin, näitäkin
löytyy runsaasti.). Nämä porukat kannattaa jättää omiin liemiinsä kiehumaan, heillä ei
ole mitään relevanttia sanottavaa.
Tieteellistä tutkimusta ei ole aiheesta vielä paljon, mutta
ilmiö on todellinen, siitä emme pääse mihinkään. Koska heitä on, löytyy
herkille oma paikkansa yhteiskunnasta ja yhteisöistä. He eivät sovi kaikkialle,
mutta kukapa sopisi? Koska nykymaailma vain suosii lyhytjänteisiä, narsistisia
ja muutoksista piittaamattomia ihmisiä, voi heille olla hankalampaa löytää
sopivaa ekologista lokeroa. Nämä ihmiset voivat helposti pudota työelämästä,
koska uupuvat muita helpommin. Uskon, että mennyt maailma kaikkine
vitsauksineenkin oli herkälle ihmiselle parempi, koska se lupasi pysyvyyttä.
Asiat tapahtuivat hitaasti ja laajoilla aikajänteillä ja kukin saattoi olla
varma, että maailma jatkuisi muuttumattomana vielä sadankin vuoden päästä.
Elämä oli kovaa, mutta se oli vakaata. Joo joo, oli sotia, hävitystä, kurjuutta
ja lässyn lää. En kuitenkaan heti osaa vakuuttua siitä, miksi puolen vuoden
välein vaihtuva työ- ja asuinpaikka sekä täydellinen toivon puute
tulevaisuuteen olisivat hyviä asioita. Jokainen joka uskoo kirkkaaseen
tulevaisuuteen, sanokoon sen ääneen kaksi sormea raamatulla. Jos nykypäivän
länsimaita kuvaa mikään paremmin, niin epätoivo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti