Music
is everything. God himself is nothing more than an acoustic hallucination.
-E.M. Cioran
Olen aiemmin tuonut ilmi rakkauteni musiikkia kohtaan. Haluaisin sukeltaa nyt hieman syvemmälle tuohon teemaan,
kertoa mitä oikeastaan ajattelen musiikista. Se on elämäni tärkeimpiä asioita,
tuskin menee päivääkään ilman musiikkia. Voi puhua jo addiktiosta; addiktiosta,
josta en kärsi.
Musiikki on kaikista voimakkain, manipulatiivisin ja
primitiivisin ärsyke. Mikään ei ilmaise ja ohjaa tunteita niin tehokkaasti kuin
musiikki. Se menee sanojen, kuvien ja minkään hienostuneemman tuolle puolen. Se
on voimakkuudessaan kompleksinen ja selittämätön ja siis
sanoinkuvaamattomuudessaan mystinen; se parhaiten kykenee välittämään jotain sellaista,
jota ei muuten voisi ilmaista. Musiikin voi yrittää selittää: se on
pohjimmiltaan matematiikkaa (kaikki on matematiikkaa), murtolukuja. Syystä tai
toisesta tietyt sävelet soidessaan tietyssä suhteessa tulkitaan miellyttäviksi
ja toiset epämiellyttäviksi. Joidenkin mielestä tämä on musiikin inherintti
ominaisuus, toisten mielestä kulttuurisidonnaista. Kumpi on totuus?
Ne, jotka uskovat ihmisen loputtomaan muokattavuuteen,
uskovat myös musiikin kulttuurisidonnaisuuteen. Heidän mukaansa asioilla on vain
se arvo, joka niille sopimusluontoisesti annetaan. Ei ole inherinttejä ominaisuuksia,
vain konstruktioita (luonnollisesti kaikki länsimaiset konstruktiot tulee
tällaisen ihmisen mielestä purkaa, mikä pätee varmasti myös musiikkiin).
Tällainen näkemys on silkkaa paskaa, joten keskitytään siihen oikeaan. On
itsestään selvää, että musiikki vaihtelee suuresti kulttuurista toiseen
siirryttäessä, mutta tarkoittaako tämä, ettei mitään universaaleja totuuksia
ole? Ei tietenkään, musiiki jos mikä on harvoja universaaleja kieliä, se menee
niin syvälle meissä. Tätä on testattukin, jopa sademetsien alkuasukasheimot
kykenivät tunnistamaan, milloin musiikki ilmaisi surua ja milloin iloa (kyse
oli siis länsimaisesta taidemusiikista).
Olosuhteilla on luonnollisesti merkitystä, ja musiikki onkin
kehittynyt moniin suuntiin eri puolilla maapalloa. Afrikassa painotettiin
rytmiä, idän pentatonia soi puhtaasti, Intiassa vietiin melodisuus pitkälle
mikrointervallien myötä ja länsimaissa taas harmoniat olivat keskeisimpiä. Länsimainen
taidemusiikki vei kompleksisuuden pisimmälle, ja populaarimusiikki syntyi
afrikkalaisen ja länsimaisen musiikkiperinteen kohdatessa. Mutta kaikesta tästä
diversiteetistä huolimatta ei ole mielekästä väittää, että musiikki olisi
konstruktio. Jos se olisi näin, miksi ihmiset tanssivat nopeasti, kun rytmi on
kiihkeä? Varmasti ihmiset voisivat vetää hitaita, kun tahti on 250 bpm? No ei,
rytmi on liitoksissa sydämen toimintaan ja äänellinen stimulaatio nopean tahdin
muodossa kiihdyttää ihmistä. Et saa ihmisiä tanssimaan villisti, kun tahti
matelee. Samaan tapaan ihan mikä tahansa sointukulku tai melodia ei voi
ilmaista eri asioita vain kulttuurista riippuen. Ne mollit ja duurit ilmaisevat
tiettyjä tuntemuksia, koska ne värisyttävät meitä niin alitajuisella tasolla,
ettei kulttuurinen adaptoituminen sinne yllä.
Musiikin ilmaisukykyä ei tietenkään voi pelkistää mihinkään
molli/duuri-dikotomiaan. Musiikin tunneilmaisu on hienovarainen ilmiö ja
riippuu niin monesta asiasta. Hitaassa temmossa soitettu ja laskeva
melodiakulku duurissa voi kuulosta surulliselta. Hyvänä esimerkkinä käy tämä
Ennio Morriconen sävellys, joka duurisävellajistaan huolimatta kuulostaa
haikealta. Nouseva ja nopeassa tempossa soiva mollimelodia voi kuulostaa
kohottavalta ja pirteältä. Duurisointu tietyssä kontekstissa ei kuulosta
välttämättä iloiselta tai molli surulliselta. Ei voida siis täysin
tyhjentävästi selittää, mistä musiikin tunteet kumpuavat. Yleistäviä
johtopäätöksiä voidaan tehdä, mutta nekään eivät kerro kaikkea. Musiikin lopullinen
luonne lienee jotakin, joka tulee pysymään mysteerinä. Aivotutkijat voivat selvittää, mitä musiikki
saa aikaan päässämme. Mutta hekään eivät kykene selittämään, mikä musiikin
salaisuus on. Musiikki on matematiikkaa, mutta se ei itsessään riitä kertomaan
mitään.
Musiikin selittämättömyys kumpuaa sen kompleksisesta ja
primitiivisestä luonteesta yhtä aikaa. Se kuvailee sanoinkuvaamattomia asioita
ja iskee syvimpään osaan meitä. Sanat ovat musiikkiin nähden heikkoja, ne ovat
tulkinnanvaraisia ja perustuvat sopimukseen. Sanoilla voi huijata, musiikilla
ei. Samat sanat voivat merkitä eri ihmisille eri asioita, mutta sama musiikki
tuskin. Jos henkilöitä pyydetään kuvailemaan kappaleen tunnetta, vastaus on
sama. Sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa pitääkö kyseisestä kappaleesta
vai ei, tunne on musiikissa objektiivista. Aivan kuten voi toisen kasvoista
päätellä tämän tunnetilan riippumatta siitä pitääkö naamasta vai ei.
Sanat ovat hauraita, kuva on jo vähän tehokkaampi. ”Kuva
kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”, mikä on totta, koska kuva sisältää rutkasti
informaatiota. Siksi myös kuva on sanoja manipulatiivisempi; teksti ”tupakointi
tappaa” askin kyljessä ei vielä paljoa hetkauta. Mutta teksti tehostettuna
kuvalla tervatuista keuhkoista tai kalkkeutuneista verisuonista tekee jo vallan
muuta. Jos joka kerran tupakkaa sytyttäessään kuulisi päälle ahdistavaa
musiikkia, vaikutus olisi jo tyrmäävä. Teksti ”täällä vartioi koira” ei ehkä
vielä herätä sen kummempaa pelkoa, mutta kuva vihaisesta koirasta iskee jo
paremmin. Kuvat ovat siis sanoja voimakkaampia, mutta noita kahta voimakkaampaa
on musiikki. Musiikki ja äänet murskaavat kuvankin alleen, minkä voi havaita
elokuvissa. Kohtauksien tunnelmaa alleviivataan perinteisesti sopivalla
musiikilla, mikä on ehkä tehokkain draaman keino. Katsokaapa tiettyjä elokuvia
ilman musiikkia ja huomaatte, kuinka kaikki tunne katoaa. Tai vielä parempaa,
liittäkää kohtaukseen väärää musiikkia; soittakaa kauhuelokuvan päälle Benny
Hill –sarjan tunnaria ja huomaatte kauhun kaikkoavan. Soittakaa romanttisen
elokuvan taustalla dark ambientia ja kiemurtelette ahdistuksesta. Jos sanat ja
kuva ovat ristiriidassa, kuva voittaa. Jos kuva ja ääni ovat ristiriidassa,
ääni voittaa.
Don’t underestimate the power of…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti