Rakastan tietynlaisia saundeja yli kaiken ja kiinnyn
musiikissa yksityiskohtiin. Joka biisissä on aina se jokin kohta, jossa on
juuri se tietty saundi. Se voi olla vain sekunnin kestävä pätkä, ja siinä on
minulle kliimaksi. Esimerkki: tämän progemetallibiisin kohokohta minulle on hyvin simppeli nouseva synasaundi, pelkkä yhden nuotin tehokeino (toki biisi on
muutenkin erinomainen). Melodia ja harmoniat eli sisältö ovat luonnollisesti
elintärkeitä, mutta nekään eivät ole mitään ilman oikeanlaista saundia. Millä
soittimella se on soitettu, millä tavalla jne. Ja tämä on iso osa musiikin ilmaisua,
koko kappale muuttuu erilaiseksi riippuen soittotavasta ja soittimesta.
Mietitään klassista esimerkkiä, eli Johann Sebastian Bachin
musiikkia. Se on melodista ja harmonista informaatiotulvaa, ja sitä soitettiin
perinteisesti uruilla ja cembalolla. Lopputulos kuulostaa aivan erilaiselta
riippuen kummalla haluaa tietyn sävellyksen soittaa. Kirkkourkujen dynamiikka
mahdollistaa monipuolisen ilmaisun ja antaa enemmän tilaa äänen muuntelulle.
Itse pidän eniten Bachista juuri uruilla soitettuna, niiden massiivinen mylvintä
saa kaiken kuulostamaan majesteettisemmalta. Rakastan uruissa myös mainitsemaani
dynamiikkaa, voit muunnella äänenvoimakkuutta ja musiikin iskevyyttä laajalla
spektrillä. Cembaloa rakastan myös, saan kunnon keskiaika-assosiaatiot kuullessani
musiikkia soitettavan sillä. Mutta sen staccatoluonne vaikuttaa suuresti sillä
soitettuun musiikkiin ja luonnollisesti rajoittaa sen ilmaisua. Mutta se minkä
se voi omassa spektrissään ilmaista, kuulostaakin mahtavalta. Äänen terävyys
herättää kuulijan huomion, se leikkaa itsensä esille. Esimerkiksi piano taas on
pehmeämpi, se painuu helpommin taustalle. Kuten uruilla, myös pianolla on
kuitenkin laaja dynamiikka ja silläkin voi tuoda musiikin voimakkaana
kuuluviin. Kuitenkaan en ole oppinut oikein pitämään Bachista pianolla
soitettuna. Rakastan pianoa ja sen ääntä, mutta siinä on jotain minuun
vaikuttavaa, jota en osaa kuvailla. Jotain sellaista, jonka vuoksi en halua
kuulla sitä joka yhteydessä.
Sillä on siis väliä, millä kukin sävellys soitetaan. Mutta
kuinka paljon on kyse soittimen inherinteistä ominaisuuksista ja kuinka paljon
assosiaatioista? Cembaloon liittämäni keskiaika-assosiaatiot ovat juurikin sitä
itseään, elokuvien ja mielikuvien minulle välittämää. Mutta kyseessä ei voi
olla taas pelkkä konstruktiivisuus, soittimet eivät ole sattuneet tietyille
paikoilleen vain sattuman takia. Extreme metallissa käytetään matalalle
viritettyjä kahdeksankielisiä kitaroita ja viisikielisiä bassoja, koska niiden
murina antaa musiikille lisää iskua ja groovea. Ihan perusrokissakin basso ja kitara ovat
usein perkussiivisia soittimia. Matalat taajuudet luovat ja korostavat rytmiä, ei
bassorumpukaan ole sattumalta korvaamaton osa rumpalin settiä. Ja sama
klassisessakin, kontrabassot ovat harmonisen roolinsa lisäksi tärkeä osa
rytmiikkaa.
Soolosoittimet vetävät lähes järjestään korkeilla nuoteilla,
koska korkeat äänet erottuvat ja leikkaavat esiin. Tietysti bassolla voi
soittaa sooloja ja korkeassa oktaavissa tukea rytmiä, mutta näin yleissääntönä
niin ei ole. Ja jos kuuntelette bassosooloja, nekin ovat usein vahvan
perkussiivisia, mikä tulee släppäyksessä hyvin esiin. Kitara on bändeissä
pääasiallinen soolosoitin, koska se on siihen tarkoitukseen ekspressiivisempi.
Kyseessä ei siis ole sosiaalinen sopimus, konstruktio tai semantiikka, vaan
soitinten ominaislaatu. Mutta näiden ilmiselvien erojen (rytmi- vs.
soolosoittimet) lisäksi haluaisin hieman miettiä, miten muuten ominaisuudet
näkyvät.
Miksi yksi lempisoittimistani – saksofoni - yhdistetään
usein romanttiseen musiikkiin? Kuunnelkaa rakkausdraamojen soundtrackeja, tai
tätä kappaletta. Eikö mieleen kumpua saman tien romanttisia assosiaatioita? Ei
liene epäselvyyttä, mistä nämä assosiaatiot kumpuavat: kulttuurista, johon
olemme kasvaneet. Mutta kysymys kuuluukin, soitetaanko saksofonia tietyissä
yhteyksissä sen ominaisuuksien vuoksi vai sattumalta? Onko kyseisen soittimen
ominaislaadussa jotain sellaista, joka tekee siitä soveltuvamman romanttiseen
fiilistelyyn? Kukaan tuskin kokisi viisikielisen basson murinaa kovin hyvin
tällaiseen yhteyteen sopivalta, ainakin ajatus tuntuu intuitiivisesti väärältä.
Itse ajattelen, että taika on soittimessa itsessään. Sillä saa loihdittua
pehmeää ja leijuvaa äänipolkua, joka vetoaa tiettyyn osaan meistä.
Poikkihuilua rakastan, entä se? Ainakin minun mielessäni se
yhdistyy välittömästi satuun ja fantasiaan. Ja taas kerran, osittain tämän voi
selittää soittimen käytöstä edellä mainituissa yhteyksissä. Mutta johtuuko
soittimen käyttö siitä itsestään, vai olisiko se sattumaa? Väitän taas
edellistä, soittimen tuulen lailla virtaava ääni luo haaveellista maisemaa (ei
siis voi olla sattumaa, että poikkihuilu kuuluu soitinperheeseen, joka
englanninkielessä tunnetaan nimellä wind instruments). Sulkekaa siis silmänne
ja kuunnelkaa tätä. Mitä näette?
Miksi kellot kuulostavat
taianomaisilta? Ne kuulostavat parhaimmillaan kauniilta unelta. Tuulikellot luovat assosiaatiota luontoon. Kenties tuulen humina ja kellot yhdessä luovat
kuvaa autiudesta, mystisestä olotilasta. Väärässä yhteydessä kellot voivat luoda myös pelottavan äänimaailman.
(En muuten yllä sano, että edellä mainitut soittimet
kelpaisivat vain yhteen tarkoitukseen. Niilläkin on oma dynamiikkansa, joka
mahdollistaa laajemman käytön.)
Jumaloin syntetisaattoreita ja Hammond-urkuja, niille
pitäisi omistaa oma kirjoituksensa. Saan lähestulkoon orgasmin kuullessani
Hammondien särötettyä ärjyntää leslie-vahvistimesta. Ai vittu, tuo ääni soljuu luonollisesti kuin vesi, ja Hammondit on ihan aitojen urkujen tapaan hyvin dynaaminen soitin.
Syntetisaattoripuolelta analogisten äänet ovat laulua suoraan paratiisista, ja jos
joskus tilaisuus tulee, hankin itselleni minimoogin. Hankkisin vaikka mitä
syntikoita, myös digitaalisia. Niillä saa luotua niin ihmeellisiä äänimaisemia,
ettei oikein voi puhua ominaislaadusta vain yhtenä asiana. Minimoogin kaltaiset
analogiset ovat uskomattomia siinä, kuinka paljon niiden tuottamia aaltomuotoja
(sini,- kantti-, kolmio- ja saha-aaltoja) voidaan muokata. Mahdollisuuksia ja
yhdistelmiä lienee miljoonia. On siis mahdoton vastata kysymykseen, mitä
sähköurut tai syntetisaattori tuovat mieleen, se riippuu täysin käytetystä
saundista.
Olisi mukavaa, jos joku musiikista enemmän tietävä
kommentoisi tätä. Voi toki muutkin kommentoida, haluaisin kuulla mitä
ajattelette eri soittimista. Mitä esimerkiksi saksofoni ja poikkihuilu teille
edustavat, ja miksi ne soveltuisivat juuri tiettyyn musiikkiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti