Sosiaalisessa mediassa käytiin vastikään pientä kirjasotaa
Timo Hännikäisen vielä julkaisemattoman kirjan tiimoilta. Asianomainen on itse
tuonut kantansa ilmi tuoreissa blogikirjoituksissaan, ja itse haluan ilmaista
tässä tukeni arvon kirjailijalle. Niille, jotka ovat tapauksesta tietämättömiä,
suosittelen Hännikäisen tekstien lukemista. Niissä tulee asiasta ilmi kaikki
oleellinen, haluankin tässä miettiä sananvapautta yleisemmin.
On oireellista, että juuri liberaalia leiriä edustavat
ihmiset ovat asettuneet Hännikäistä vastaan ja ilmaisseet halunsa estää hänen ajatustensa leviämisen. He ovat puolustautuneet sillä, etteivät ole
vaatineet ennakkosensuuria, mutta epärehellisyydeltään eivät voi myöntää
ilmaisevansa sensuurimielialaa. He aivan omin sanoin ilmaisevat haluavansa
tunkea Hännikäisen niin pieneen marginaaliin, ettei häntä kuultaisi.
Savukeitaan kaltainen kustantaja on tietyissä määrin arvovaltainen, ja tätä
eivät voi suvaitsevaiset sietää. He eivät halua, että ideat esitetään
tasavertaisesti ihmisille, mikä sisältää myös niiden ilmaisun valtavirran
kanavissa (toisaalta ei ole mielekästä pitää Savukeidasta
valtavirtana, esseet ovat pienen piirin touhuja). Siinä missä todellinen
vapauden ystävä puolustaa kaikkien mielipiteiden ilmaisua, jotta niiden
puolesta ja niitä vastaan voidaan argumentoida, haluaa vapauden vihollinen
siivota ikävyydet pois näkyvistä. Tämä on periaatteessa ihan ymmärrettävää, en
minäkään jaksa haastaa itseäni älyllisesti ihan joka hetki. Mutta ratkaisuni tilanteessa
on se, etten mene katsomaan. En lue mitään päänkivistystä aiheuttavaa sen
sijaan, että haluaisin mielipiteen katoavan. En yritä, enkä halua tukahduttaa
feminismiäkään. Päinvastoin, haluan että monet näkevät sen typeryyden, minkä
vuoksi voin linkittää blogiini aiheeseen liittyviä kirjoituksia. Jos haluaisin,
ettei aihe saa näkyvyyttä, vaikenisin.
Vaikeneminen onkin tehokas keino näkyvyyden pienentämiseksi.
Mutta tätä suvakit jo kokeilivat ja siirtyivät pilkkavaihteelle. Kun
huomattiin, ettei kalapuikkoviiksien ja pirunsarvien piirtäminen Halla-aholle
tuota toivottua tulosta, ryhtyivät he taistelemaan. Ja tuo taistelu jatkuu
edelleen, he eivät vain ymmärrä vielä hävinneensä. Taistelussa on tullut myös
likaisemmat keinot käyttöön, ei tarvitse kuin katsoa Ruotsin esimerkkiä. Tietty
merkki voitosta Suomessa on kuitenkin se, että perussuomalaisiin ja vastaaviin
politiikan altavastaajiin suhtaudutaan kasvavissa määrin vakavasti ja jopa
suopeasti. Jos siis hyvin käy, Suomen poliittinen kulttuuri tervehtyy ja
järjettömyyden aika loppuu. Se tarkoittaa sitä, että Mika Illmannin ja
valtavirtamedian kaltaiset totuuden ja vapauden viholliset menettävät valtansa.
Nimittäin syyttäjänlaitos on Suomessa erityisen kunnostautunut sananvapauden
rienaamisessa ja teoillaan osoittanut, että valtiollinen sensuuri elää ja voi
hyvin. Useiden maahanmuuttokriittisten syytteet ja Seppo Lehdon kohtuuton
tuomio poliitikkojen
kunnianloukkauksista osoittavat, että vallanpitäjien arvostelulla on rajansa.
Ihan Illmannin omien sanojen mukaan: ”uskon, että tässä määriteltiin rajat
sille, kuinka paljon valtaapitäviä voi arvostella”. Hyvä kysymys on siis, miten
sananvapaus todella tulisi määritellä?
Selvää on, että määrittelyä ei voi enää antaa Illmannin ja
suvakkien kaltaisille totalitaristeille. He edustavat neuvostomentaliteettia,
joka ei kuulu terveeseen poliittiseen kulttuuriin. Mielipiteeni on, että
sananvapaudella tulee olla rajansa, mutta huomattavasti nykyistä laajemmat.
Jumalanpilkka- ja kansakiihotuspykälien poistaminen laista olisi ensimmäinen
teko. Se, mikä nykyisin katsotaan kiihottamiseksi, siirretään laittoman
uhkauksen piiriin ja siitä on tehtävä asianomistajarikos. Lisäksi lain tulkinta
tulee olla mahdollisimman suosiollinen sanankäyttäjää kohtaan. Jos sanojen
takana ei ole todellista intentiota tai mahdollisuutta väkivaltaan, ei
tuomiollekaan ole perustetta. Eli pikaistuksissa ja perjantaikännissä
naamakirjaan kirjoitettu toteamus ”haluan kaikkien neekereiden kuolevan” ei ole
laiton uhkaus.
Kunnianloukkauspykäliä tulee huomattavasti lieventää. Vain
jos uhrille on sattunut konkreettista haittaa, kuten esimerkiksi rahallista
tappiota tai työpaikan menetys, voidaan tuomio antaa. Sen sijaan termi
”henkinen kärsimys” tulisi poistaa kokonaan oikeudenkäytön repertuaarista. Poliitikkojen
saama suoja olisi sama kuin tavallisilla ihmisillä, eli Seppo Lehto ei olisi
saanut tuomiota typeristä kirjoituksistaan, joita kukaan tervejärkinen ei
uskonut tosiksi.
Petos ei luonnollisestikaan kuulu sananvapauden piiriin. Jos
laadin asuntokauppasopimuksen ja ilmoitan siinä tietyn hinnan, sitoudun tuohon
sopimukseen. En voi tällöin sanavapauden nimissä pyörtää sanojani ja kieltäytyä
maksamasta. Vastaavia esimerkkejä voi keksiä lukuisia, tuo oli vain yksi.
Oleellisin pointti on siis, että sanavapaus on olemassa
ensisijassa, jotta poliitikkoja ja julkisia rakenteita voidaan pilkata ja
rienata. Ja tälle ei pitäisi asettaa mitään rajaa, täysin matalamielinen
loanheittokin on oltava mahdollista. Ellei poliitikolle todella koidu
konkreettista haittaa elämässään, ei syytteitäkään voida nostaa. On
luonnollisesti eri asia, jos joku antaa poliisille perättömän vihjeen
poliitikon tekemästä lapsenraiskauksesta. Se on rangaistavaa, aivan kuten
on väärä todistus oikeudessakin. Mutta se, että joku haukkuu yksityisessä
blogissaan poliitikkoa mielikuvituksellisilla sanankäänteillä ja vaikka
valehtelisi tämän tehneen yhtä ja toista, kuuluu mielestäni sananvapauden
pariin. Jää sitten kunkin arvioitavaksi, onko moisessa mitään perää. Jos
konkreettista vahinkoa ei koidu, voi asian antaa olla. Kyllä maailmaan hulluja
ja varsinkin puhetta riittää.
Ja muistuttaisin vielä käytöstapojen olemassaolosta. Ne
eivät kuulu lainsäädännön piiriin, vaan niiden tulisi olla kunkin itsensä
sisäistämiä. Jos siis katsoo asiakseen heittää täysin säädytöntä paskaa ihan
missä vain ja milloin vain, tämä toki kuuluu sananvapauden pariin. Mutta
tällaista henkilöä voi aivan vapaasti pitää huonotapaisena mulkkuna. Jos haluaa
lähettää inhoamalleen ihmiselle rikinkatkuisen viestin, jossa haukku tämän
huoraksi, niin aivan vapaasti. Viestin vastaanottaja voi myös osaltaan arvioida
lähettäjän itsehillintäkykyä. Toistuva viesteillä pommittelu on vainoamista ja
siis eri asia, kuten on uhkailukin. Mutta sapekkaan ja törkyisen tekstin
julkaiseminen ja lähettäminen sellaisenaan on osa sanavapautta. Ei ehkä osa hyviä
käytöstapoja, mutta harvoinpa sanavapaus kysyy hienotunteisuutta.
EDIT 18.2.2015. Tulin sattumalta ajatelleeksi tätä asiaa uudellen erään tapauksen kautta tänään ja ymmärsin jotakin. Suvakkien sensurointihalu liittyy ennen kaikkea ajatukseen tiettyjen mielipiteiden vaarallisuudesta. Koska yritän löytää jokaiselle inhimilliselle piirteelle vastineen itsessäni, huomasin yhtäläisyyden heihin; minä olen joskus ajatellut Johan Bäckmanista, että hänen ajatuksensa olisivat potentiaalisesti vaarallisia (eivät Suomessa vaan Venäjällä). Hän puhuu meistä niin paljon paskaa, että olen ajatellut hänen todella vahingoittavan maatamme pelkällä suunsoitollaan. Siksi olen myös päätynyt ihmettelemään, miksi häntä kutsutaan joihinkin televisio-ohjelmiin, tarvitseeko moiselle antaa yhtään enempää näkyvyyttä? Ja siinä olen siis jäänyt kiikkiin, minusta löytyy tasan samaa sensuurimentaliteettia kuin suvakeista. Puolustuksekseni sanon sen, että muistan noina hetkinä aina tiedostaneeni, että Bäckmanin sensurointi tai syrjäyttäminen julkisuudesta olisi sensuuria ja siis laskisi meidät samalle tasolle poliittista oppositiotaan vainoavan Venäjän valtion kanssa. Ja kun asiaa tarkemmin olin miettinyt, ymmärsin että Bäckmanin kaltaisille nilviäisillekin on annettava puheenvuoronsa, maksoi mitä maksoi. On ohjelmien tekijöiden oma asia ketä he ottavat tai jättävät ottamatta mukaan. Ratkaisu ei siis ole minkään muotoinen sensuuri, vaan altistaminen näyvyydelle. Bäckmanin ajatukset lähentelevät naurettavuudessaan Siitoin-tasoa, joten hänen pitämisensä vaarallisena edes ajatuksen tasolla on typerää. Olen itse sortunut moiseen, mutta virheistään voi oppia. Ei tarvita kummoistakaan argumentaatiota hänen lyttäämisekseen, itse asiassa hän itse "keskustelee" mahdottomalla tavalla; hän valehtelee ja poimii faktoja mielivaltaisella tavalla, jolloin reiluuteen pyrkivä vastaväittäjä ei voi voittaa. Koska mitään keskustelua ei synny, hänet voidaan jättää pulisemaan itsekseen. Mitä enemmän näkyvyyttä hänelle, sitä huonompi maine.
Oli poliittinen vatustaja siis kuinka poliittisesti vakuuttava tai naurettava hyvänsä, hänelle on suotava mahdollisuus saada äänensä kuuluviin kaikin tavoin kuin tämä itse katsoo sopivaksi. Ainoa tapa käydä poliittista taistelua on argumentointi, ei sensuuri. Valehtelu ei myöskään kuulu reiluun kamppailuun, mutta se on Bäckmanin ja muiden paskapuhujien häpeä.
EDIT 18.2.2015. Tulin sattumalta ajatelleeksi tätä asiaa uudellen erään tapauksen kautta tänään ja ymmärsin jotakin. Suvakkien sensurointihalu liittyy ennen kaikkea ajatukseen tiettyjen mielipiteiden vaarallisuudesta. Koska yritän löytää jokaiselle inhimilliselle piirteelle vastineen itsessäni, huomasin yhtäläisyyden heihin; minä olen joskus ajatellut Johan Bäckmanista, että hänen ajatuksensa olisivat potentiaalisesti vaarallisia (eivät Suomessa vaan Venäjällä). Hän puhuu meistä niin paljon paskaa, että olen ajatellut hänen todella vahingoittavan maatamme pelkällä suunsoitollaan. Siksi olen myös päätynyt ihmettelemään, miksi häntä kutsutaan joihinkin televisio-ohjelmiin, tarvitseeko moiselle antaa yhtään enempää näkyvyyttä? Ja siinä olen siis jäänyt kiikkiin, minusta löytyy tasan samaa sensuurimentaliteettia kuin suvakeista. Puolustuksekseni sanon sen, että muistan noina hetkinä aina tiedostaneeni, että Bäckmanin sensurointi tai syrjäyttäminen julkisuudesta olisi sensuuria ja siis laskisi meidät samalle tasolle poliittista oppositiotaan vainoavan Venäjän valtion kanssa. Ja kun asiaa tarkemmin olin miettinyt, ymmärsin että Bäckmanin kaltaisille nilviäisillekin on annettava puheenvuoronsa, maksoi mitä maksoi. On ohjelmien tekijöiden oma asia ketä he ottavat tai jättävät ottamatta mukaan. Ratkaisu ei siis ole minkään muotoinen sensuuri, vaan altistaminen näyvyydelle. Bäckmanin ajatukset lähentelevät naurettavuudessaan Siitoin-tasoa, joten hänen pitämisensä vaarallisena edes ajatuksen tasolla on typerää. Olen itse sortunut moiseen, mutta virheistään voi oppia. Ei tarvita kummoistakaan argumentaatiota hänen lyttäämisekseen, itse asiassa hän itse "keskustelee" mahdottomalla tavalla; hän valehtelee ja poimii faktoja mielivaltaisella tavalla, jolloin reiluuteen pyrkivä vastaväittäjä ei voi voittaa. Koska mitään keskustelua ei synny, hänet voidaan jättää pulisemaan itsekseen. Mitä enemmän näkyvyyttä hänelle, sitä huonompi maine.
Oli poliittinen vatustaja siis kuinka poliittisesti vakuuttava tai naurettava hyvänsä, hänelle on suotava mahdollisuus saada äänensä kuuluviin kaikin tavoin kuin tämä itse katsoo sopivaksi. Ainoa tapa käydä poliittista taistelua on argumentointi, ei sensuuri. Valehtelu ei myöskään kuulu reiluun kamppailuun, mutta se on Bäckmanin ja muiden paskapuhujien häpeä.
3 kommenttia:
Hieman särähtää korvaan tuo sanan liberaali käyttö. Eiväthän Hannikäisen vastustajat suinkaan ole mitään kokoomusnuoria, vaan ainakin pääosin vasemmistolaisia, joita vapausajattelussa ei taloudellinen puoli kiinnosta. Aika jenkkiläinen tapa käyttää sanaa, siellähän taidetaan sanoa: "liberal is a codeword for marxist".
Parempaa mainostyötä kirjalle Hännikäinen ei olisi voinut toivoa, nyt kirjan ostaminen on jo poliittinen kannanotto sananvapauden puolesta. Omakin kiinnostus alkanut herätä.
Vähän viihdettä, Hännikäinen on vasemmiston soluttautuja, tämä kaikki sopii kuvaan ja palaset loksahtavat paikoilleen ;): https://revisionistit.wordpress.com/
Muuten historianopiskelijana (jos vielä sitä harrastat) sinua varmaan kiinnostaa tämä uutinen:
http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186540-tasa-arvoistetut-ruotsalaiset-historiankirjat
Ruotsalaista hulluutta. Tosin veikkaampa, että eräs historian naishahmo voi jäädä unholaan, nimittäin Profeetan lapsivaimo Aisha.
Päivää Curufin ja kiitos kommenteistasi.
On totta, että käytän sanaa liberaali hyvin leväperäisesti. Ylipäätänsä en käytä termejä kovin koherentisti, vastapuoli on milloin suvakkia, tiedostavaistoa, liberaalia, vassareita tai feministejä. Minulle nuo kaikki tarkoittavat samaa, vaikka ymmärrän toki sen että klassinen liberaali on kaukana näistä totalitaristeista. Käsite on siis muutanut muotoaan, liberaali ei ole enää entisensä. Vaikka koko sanan käytöstä voitaisiin luopua, on se yleinen termi julkisessa keskustelussa.
Hännikäinen varmasti hykertelee tyytyväisyydestä, ainakin minä hykertelisin. Vielä julkaisematon kirja ja tällainen ennakkohypetys. Voisi jopa luulla, että se on yhdessä sovittu pleiliike, ja onkin hauskaa että otit nuo uusnatsit puheeksi. Nuo kaverithan todella uskovat, että Hännikäinen on kommunistien myyrä ja kaikki vastakkainasettelut vain teatteria. Taas yksi osoitus siitä, että Hännikäinen on tehnyt jotain oikein: häntä inhoavat sekä natsit, että anarkisti-suvakit.
Joo, onnea vain hurreille tuohon projektiin. Kuvaava on tuo lausahdus "the history books are full of Nazis, but women are missing." Jep jep, ei muuten puhuja ole varmaan kuullut mikrohistoriasta. Tai arjen historiasta, ne ovat kasvava ala tutkimuksessa ja siellä ovat naisetkin edustettuina. Koululaisten historiankirjat käsittelevät pääosin suuria linjoja ja julkista elämää, minkä vuoksi ei ole ihme että siellä viuhuvat pääasiasssa miehet.
Lähetä kommentti