Teekkareiden herrakerhot ovat herättäneet feministeissä
närää. Ongelma heidän mukaansa on lyhyesti kuvattuna tämä: teknillisessä
korkeakoulussa on vain miehiä jäsenikseen hyväksyviä kerhoja, jotka ovat
vuosikymmenien saatossa institutionalisoituneet osaksi teekkarikulttuuria ja
jotka siis ovat kytköksissä valtaan. Okei, mistähän sitä aloittaisi?
Yhdistymisvapaus ei ole siis ilmeisesti ole ongelma. On ok,
jos joku haluaa perustaa vain miehiä jäsenikseen ottavan salaseuran. Mutta se
ei ole ok, jos tällä on kytköksiä valtaan. Mutta mitä valtaa nämä kaksi
herrakerhoa, Sitsimiesliitto ja Luolamiehet, oikeastaan käyttävät? He
julkaisevat kahta vappulehteä Äpyä ja Julkkua, jotka ovat ilmeisesti
maineikkaita Otaniemen teekkareiden keskuudessa. Kerhot tienaavat lehden myymisellä
rahaa, jota käyttävät rahoittaakseen omaa toimintaansa yliopistolla. Missä on ongelma? He käyttävät itse tienattuja rahojaan itse valitsemiinsa
projekteihin. Kritiikissä olisi perää, jos kyseessä olisi ylioppilaskunta tai
siltä rahoitusta saava kerho. TKK:ssa kun opiskelee paljon naisiakin,
joten heidän sulkemiselleen ylioppilaskunnasta ei olisi perusteita. Herrakerhot
ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, mutta itsenäisiä. Sillä, että niiden juuret
saattavat olla ylioppilaskunnassa, ei ole mitään väliä. Aikana, jolloin
teekkarit olivat lähes yksinomaan miehiä, myös heidän kerhonsa olivat
mieskerhoja. Siinä, että tietyt kerhot siis haluavat säilyttää tämän tradition,
ei ole mitään moitittavaa. Myös niiden institutionalisointi on ollut vain luonnollista
kehitystä.
Se, että verkostoitumalla näihin herrakerhoihin saa etua
tutustumalla oikeisiin ihmisiin, ei myöskään ole väärin. Se on maailman
laki, ja kuka tahansa voi niin tehdä. Itse olen huono verkostoitumisessa ja vihaan koko
sanaa. Mutta valitettavasti on vain niin, että ekstrovertit ja menevät ihmiset
ovat niitä, jotka luovat eniten kontakteja ja saavat niistä etua. Sama sääntö pätee niin miehiin kuin
naisiin ja mikään ei estä naisia perustamasta omia kerhojaan. Naisilla on jo
nyt eksklusiivisia teekkarikerhoja, joskin niillä ei ole ollut aikaa vakiinnuttaa
asemaansa. Tämä ilmeisesti suututtaa feministejä, jotka eivät kykene pitkäjänteisyyteen. Sen sijaan, että he rakentaisivat oman hyvä sisar-järjestelmänsä,
he haluavat päästä valmiiseen pöytään. Avaimet ovat heillä: heillä on jo nyt
omat sisarkerhonsa, jotka voivat perustaa omat lehtensä. Vaatii tietysti
vuosikausien työn, että lehti voisi vakiinnuttaa asemansa osana
teekkarikulttuuria. Veisi aikaa myös muuttaa sisarkerho sitsejä järjestävästä
vapaa-ajan toiminnasta jäsenilleen etuja ja oikeita kontakteja luovaksi
valtakeskittymäksi. Jos tämän eteen ei ole valmis näkemään vaivaa, on syytä
pitää suunsa supussa. Jos taas kaipaa sukupuolineutraalia kerhoa, on niitäkin
jo olemassa. Myös niitä voi kehittää edellä mainitsemaani suuntaan, pois vapaa-ajan
kerhoista kohti mystistä ja eksklusiivista salaseuraa.
Kannattaa muistaa, ettei näihin herrakerhoihin oteta kuin
vähän jäseniä ja ainoastaan kutsumalla. Ne ovat siis suurimmalta osalta
miesopiskelijoitakin suljettuja, jolloin ”ongelma” ei edes ole ensisijaisesti
sukupuolittunut. Mutta koska naiset rajataan jo lähtökohtaisesti pois, nähdään
kuviosta vain tämä osa. Sama ilmiö näkyy naistutkimuksen suhteessa historiaan;
koska suurin osa hallitsijoista ja päättävästä eliitistä on historian saatossa
koostunut miehistä, todistaa se naisten järjestelmällisestä syrjinnästä. Tässä
vain unohdetaan, että eliittiin kuului miesten pieni vähemmistö ja näin ollen miehet
eivät olleet sen etuoikeutetumpia kuin naisetkaan. Kyse oli
yhteiskuntaluokasta, ei sukupuolesta. Se, että päättäjät olivat miehiä, johtui
heidän ominaispiirteistään. Jos miehiä keksitään arvostellaan tämän takia, on se
yhtä mielekästä kuin arvostella urheilua siitä, että maailman kolme parasta
keihäänheittäjää ovat miehiä. Näin on, koska mitalisijoja on vain kolme. Jos
kaikki naiset jäävätkin lähtökohtaisesti ulkopuolelle, kannattaa muistaa että
niin lähes kaikki miehetkin.
Herrakerhojen arvostelijat eivät muutenkaan tunnu olevan
johdonmukaisia. Onko ongelma siis se, etteivät naiset pääse näihin kerhoihin,
vai näiden kytkös valtaan? Jos ongelma on jälkimmäinen, se pätisi vaikka
naisetkin pääsisivät näihin kerhoihin. Jos on meinaan lähtökohtaisesti väärin
perustaa kerhoja, jotka ajavat jäseniensä etuja, pätee se kaikkiin sukupuoliin.
Miksi feministit siis haluavat näihin kerhoihin, jos jo niiden olemassaolo on
väärin? Vaatikaa kerhojen lakkauttamista, älkää niiden muuttamista.
Näyttää vahvasti myös siltä, että herrakerhojen valta-asemaa
on liioiteltu. Kerrataanpa niiden toiminta: ne julkaisevat lehtiä ja tukevat
omilla rahoillaan erilaista harrastustoimintaa. Mikä tahansa muukin kerho voi
tehdä tätä, oli sitten naiskerho tai sukupuolineutraali kerho. Missä on siis ongelma?
Joidenkin mukaan nämä herrakerhot hallitsevat koko TKK:ta ja vievät ”naisia
syrjivät rakenteet” mukanaan työelämään. Vertaus oli, että jos TKK on
pörssiyhtiö, ovat herrakerhot sen hallitus. Mielenkiintoista, Aalto-yliopiston
(johon TKK siis kuuluu) ylioppilaskunnan hallituksessa on viisi miestä ja viisi
naista. ”Mutta herrakerhot hallitsevakin salaa!” No niin, jos salaliittoteorioihin lähdetään, on todistuksen
taakka väitteen esittäjällä. Yksittäinen opiskelija ei tarvitse näitä kerhoja yhtään mihinkään, opiskelijapolitiikka on toissijaista. Mistä lähtien esimerkiksi
opintomenestys olisi riippunut joistain kerhoista? En ole itse ollut
missään tekemisissä oman yliopistoni piirien kanssa, eikä se ole häirinnyt
opintojani tipan vertaa. Miksi nämä kerhot ovat joillekin näin tärkeitä?
Jos herrakerhojen kautta verkostoituneet tukevat toisiaan
työelämässä, ei tässäkään ole mitään vikaa. Korruptio ja kavereiden perusteeton
suosiminen on asia erikseen, mutta ainahan tuttavia ja sukulaisiakin voi
tiettyyn pisteeseen asti auttaa. En kylläkään pidä ns. hyvä veli-kulttuuria
kovin positiivisena asiana, koska se usein sotii meritokratiaa vastaan. Mutta
olisi epäinhimillistä vaatia olemaan suosimatta ihmisiä, joita tuntee. Jos voit
mennä ystävästäsi tai sukulaisestasi takuuseen, missä on taas se ongelma? Koska
kyseessä on myös sangen näkymätön toiminta, vaatisi siihen puuttuminen
totalitaarista valvontaa. Mutta se ei yllätä, totalitaria on feministien ainoa
keino toteuttaa utopiansa.
Tämä kohu on osoitus laajemmasta aatteellisesta
tendenssistä. Joidenkin pöyristyminen joistain kerhoista kertoo ihmisten
vääristä asenteista hierarkioita kohtaan. Hierarkioita on ja tulee aina
olemaan, ne ovat ihmiselämän laki. Jossain on joku joka osaa ja tekee paremmin,
hän on korkeammassa asemassa ansaitusti. Minä olen aina tuntenut oloni kotoisaksi
hierarkioissa, minun on helppo katsoa ihmisiä ylöspäin. Voin katsoa ylöspäin
niin eläviä kuin kuolleita; jotkut kirjalliset esikuvani ovat aikaa sitten
manan maille menneitä ja kumarran heille silti. He ovat mestareita,
minä kisälli. Koska nykyaika kuitenkin korostaa egoistista individualismia, on ihmisten
vaikeampi sopeutua hierarkioihin ja siihen, että joku todella voi olla parempi.
Kaikki haluavat valtaa, mutta kukaan ei halua vastuuta. Jotkut luulevat, että
valta on hauskanpitoa ja muiden alistamista. Mutta todellisuudessa valta on aina
tuonut mukanaan musertavan vastuun. Itse en pidä vastuusta ja siksi olen
tyytyväinen siihen, ettei minulla ole absoluuttisesti mitään valtaa. Roolini
alamaisena sopii minulle, minulta puuttuu suomalaisille tyypillinen
herraviha. Vihaan epäoikeudenmukaisuutta, en valtaa ja vallanpitäjiä sinänsä.
Osaltaan tässä teekkarijupakassa on kyse siitä, ettei
eksklusiivisuutta hyväksytä. Onhan niin, että rasismi ja ”me vastaan muut” -ajattelu
ovat nykyajan kuolemansyntejä. Siksi on väärin muodostaa yhteisöjä, jotka
sulkevat lähtökohtaisesti ketään ulkopuolelle. Harmi vain, että yhteisö on
olemassa vain määrittelynsä kautta. Ja määrittely tapahtuu suhteessa muihin
yhteisöihin, jotka edustavat jotakin muuta. Kaikki asiat ovat olemassa vain suhteessa
toisiinsa, erojen kautta. Jos erot häivytetään, käsitteet ja asiat lakkaavat
olemasta. Suvakit eivät tajua, että he tekevät paradokseillaan koko aatteensa
tyhjäksi. On turhaa haikailla yhteisöllisyyttä, jos koko yhteisön käsite on rasistinen.
Jos ei ole määritelmiä, ei ole yhteisöjäkään vaan pelkkiä yksilöitä. Mutta
totta tosiaan, sitähän he haluavat. Ei ole eikä tule olla yhteisöjä, on vain
yksilöitä. Vaikka koko ajatus on täysin mielisairas, on se tämän hetken
valtavirtaa. Onneksi emme koskaan pääse eroon yhteisöistä, aina ovat ”me” ja
sitten ovat ne ”muut”. Jopa suvakeille ovat samalla lailla ajattelevat ”meitä”
ja ilkeät persut niitä ”muita”.
Eksklusiivisuus on luontaista. Voin havaita tämän
itsestänikin, muodostan saman tien tunnesiteitä yhteisöön, johon tunnen
kuuluvani. Välittömästi teen itselleni selväksi, ketkä ovat niitä muita. Kyse
ei ole edes tietoisesta prosessista, vaan yksinkertaisesti identiteetin
muodostumisesta. Olen aina ollut kotiinpäin vetävä ihminen, suosin omiani viiteryhmästäni
riippuen. Koulussa, armeijassa, penkkiurheilussa ja makuasioissa ovat aina
olleet ”me” ja ne ”muut”.
Perustakaa yhteisöjä hyvät ihmiset. Perustakaa salaseuroja.
Luokaa siteitä, luokaa yhteenkuuluvuutta. Aionkin tältä istumalta perustaa
Einsatzgruppen Finlandin. Kuka tulee mukaan?
2 kommenttia:
Mitkä on pääsyvaatimukset ja initiaatioriitit toimintaryhmä Suomella?
Pääsyvaatimuksena on kuusi miljoona uhria vaatineen kansanmurhan toimeenpaneminen. Tällä hetkellä ehdot täyttäviä hakijoita ei siis ole saatavilla, joten kerhossa on nolla jäsentä. Ja koska kerho on niin salainen, etten edes minä tiedä siitä mitään, en voi vastata kysymykseen initiaatioriiteistä.
Lähetä kommentti