Teki tänään töissä mieli puristella pinkeissä kollareissa
kulkeneen tytön persettä. En puristellut.
Mutta siis, en ole koskaan seurannut Euroviisuja. Joskus olen
katsellut vain kuullakseni kuinka huonoa voi musiikki olla. Ymmärrän
Euroviisujen alkuperäisen idean, ne olivat uusi juttu silloin joskus. Eurooppaa
yhdennettiin ja luotiin yhteinen ohjelmaformaatti, jossa
esitettiin juuri kullekin maalle omaleimaista musiikkia. Mutta olisi paksua
väittää, että nykyisissä Euroviisuissa olisi mitään jäljellä siitä
alkuperäisestä tarkoituksesta. Niiden ”musiikki” on liukuhihnalta tuotettua sielutonta
tehdaspaskaa, koreografiat samaa haukotuttavaa keikistelyä. Tai ehkä se oli koko
homman tavoite, johon nyt on päästy: yhdenmukaistuminen ja tasapäistyminen.
Esiintyjiä ei pidä voida erottaa toisistaan, muuhan olisi merkki nationalismista
ja kansallissosialismista.
Muusikoita, jotka epäonnekseen Euroviisuihin päätyvät, käy
vain sääliksi. Voittoa seuraavat lyhyet 15 minuuttia valokeilaa, eli jokseenkin
sama juttu kuin kaikenkarvaisilla kykyjenetsintäkilpailuilla. Maailma ei
menettäisi mitään, vaikka voittajia ei olisi. Vai onko maailma saanut Antti
Tuiskusta, Conchita Wurstista tai Anna Abreusta korvaamattomat taiteilijat?
Sillä ei ole mitään merkitystä, että nämä voittajat saattavat myydä
albumeitaan. Kyllähän Matti Nykänenkin möi kultaa, mutta muistavatko
jälkipolvet hänet suurena laulajana? Musiikilla voi tehdä travestiaa ja
myydä vaikka miljoonia samaan aikaan, mutta mistään pysyvämmästä on turhaa
haaveilla.
Onhan näistä Talent-souveista sun muista jäänyt hauskaakin
materiaalia katsottavaksi, kuten tämä intialaisten gurujen esitys. Mutta siihen
niiden merkitys jääkin, hauskoiksi kuriositeeteiksi. Euroviisuista mukavin muistoni
liittyy tietenkin Lordin voittoon. Koska kyse oli Suomen voitosta, tunsihan
siinä väistämätöntä ylpeyttä taas kerran. Mutta miksi pitäisi tuntea ylpeyttä
musiikkitravestian kilpailuista? Lordin salaisuuskaan ei ollut heidän
erinomaisuutensa, vaan muiden huonous. Ne kostyymit ja heidän biisinsä olivat
niin normista poikkeavia, ettei sellainen voi olla jäämättä niiden mieleen, jotka
kyseistä travestiaa seuraavat.
Tärkein Lordin voittoa seurannut asia oli tietysti helvetin
jäätyminen, Suomen ei pitänyt vain koskaan voittaa. Ja mukavaa oli kuulla
joidenkin Euroviisuentusiastien valitusta, kun Lordi ei ollutkaan heille
mieleinen voittaja. No, kuten todettua, ihan peruspsykologiasta se oli kiinni.
Työhakemus ei jää mieleen, jos siellä mainitaan avoimuudesta ja
yhteistyökyvykkyydestä. Euroviisuissa eivät voi missit jäädä mieleen, jos yksi
bändeistä pukeutuu älyttömiin larppausasuihin.
No, on Euroviisuissa ollut joku hyvä kappale. Ehkä parikin.
Tykkäsin ikäväksi yllätyksekseni Suomen viisuedustajasta 2012. Tämä Pernilla
Karlssonin kappale on minusta sympaattinen ja nätti, Ruotsin kieli sopii hienosti laulettuun musiikkiin. Vielä nätimpi on laulaja
itse, haluaisin kovasti kosketella noita käsivarsia. Hitsi, alkaa taas melkein tehdä pahaa katsella moista kauneutta. Samaisen vuoden
voittajakappale oli myös hyvä, ysärityylinen tanssikipale. Loreen on aika laiha tyttö, mutta söpö.
PKN:stä ei ole minulla paljoa sanottavaa. ”Aina mun pitää”
on ihan hauska biisi, muttei hyvä biisi. Sinänsä olen tyytyväinen heidän
valinnastaan, Suomen kannattaa jatkaa samalla linjalla jatkossakin. Nimittäin
toinen toistaan paskempien bändien lähettäminen kisoihin olisi erinomainen
keskisormi koko Saatanan travestialle. Toivonkin, että jonain päivänä Suomen edustajaksi pääsisi The Black Satans. Alta löytyvä kappale on kaikkien aikojen
black metal -parodia, olin kuolla naurusta kyseisen aarteen löydettyäni:
PS. Luojan kiitos, ettei Nightwish päässyt koskaan karsintoja pidemmälle. Sleepwalker onkin paras biisi, joka on koskaan sivunnut vitun viisuja.
PS. Luojan kiitos, ettei Nightwish päässyt koskaan karsintoja pidemmälle. Sleepwalker onkin paras biisi, joka on koskaan sivunnut vitun viisuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti