Herrakerhoista pääsemme köykäistä aasinsiltaa
tämänpäiväiseen aiheeseen. Olen kirjoittanut vallasta aiemminkin, enkä pääse
mihinkään siitä, että suhteeni siihen on parhaimmillaan ristiriitainen.
Ymmärrän vallan ja hierarkioiden olevan pysyvä osa ihmisluontoa, niistä on edes
turha yrittää eroon. Osa minusta tuntee kuitenkin inhoa valtaa kohtaan, näen
vallankäytön vain välttämättömänä pahana. En voi kuitenkaan kiistää tuntevani
ihailua vallan ja voiman ilmauksia kohtaan. Valta on myös välttämätön hyvä.
Osa inhostani selittyy vastenmielisyydelläni käyttää valtaa
itse. En halua päättää muiden ihmisten puolesta ja olla heistä vastuussa.
Tunnen kuitenkin oloni kotoisaksi hierarkioissa, osaan totella. Mutta olen myös
individualistinen, enkä haluaisi kenenkään päättävän puolestani mitä tulee
omaan elämääni. Inhoan valtaa, enkä halua sitä. Ihailen valtaa ja haluan
polvistua johtajalle, janoan sitä. Hellin ihanteellista kuvaa
oikeudenmukaisesta ja rautaisesta johtajasta. En ota itsestäni tämän enempää
selvää.
Mutta asiaan, allekirjoitan edelleen sen mitä Tolkien sanoi:
"The
most improper job of any man ... is bossing other men. Not one in a million is
fit for it, and least of all those who seek the opportunity.”
Tämä lainaus olisi kuitenkin syytä asettaa kontekstiin.
Vallankäyttö, sikäli kuin se nykyaikana toimii, on linjassa Tolkienin ajatuksen
kanssa. Johtajat eivät tunne kaikkia alaisiaan, yksi mies voi käskeä tuhansia
tai miljoonia ihmisiä. Ihmistä ei tribaalisena olentona ole suunniteltu
sellaiseen. Vain Dunbarin luvun kokoisissa yhteisöissä johtajan on aidosti
mahdollista olla yhteydessä kaikkiin alamaisiinsa, hänen valtansa on
ihmiskasvoista. Kaupungin, kunnan tai valtion kokoisissa yksiköissä johtaja
menettää kosketuksensa ihmisiin, valta muuttuu koneistoksi. Tästä pääsemme
vallan suhteeseen demokratiaan, jälkimmäinen ei näet voi toteutua kuin paikallisella
tasolla ja seuraavaksi tarkennan miksi.
Valta edellyttää hierarkiaa ja hierarkia edellyttää
legitimiteettiä. Ainoa keino, jolla ihminen voi vapaaehtoisesti antaa legitimiteettinsä,
vaatii suoraa yhteyttä alamaisen ja johtajan välille. Ja tämä on todella
mahdollista vain Dunbarin luvun kokoisissa yhteisöissä, joissa kaikki tuntevat
toisensa. Siispä suora paikallisdemokratia, jossa kaikkien mielipiteet voidaan
ottaa todella huomioon, voi teoriassa toteutua vain pienissä heimoissa tai
kylissä. Kun liikutaan yhtään korkeammalle tasolle, muuttuu vallankäyttö
autoritaarisemmaksi, yhden ihmisen mielipide hukkuu. Ja mitä enemmän yhteisön
koko kasvaa, sitä totalitaarisempi on hallinto ja sitä vähäpätöisempi on
yksilö. Toisin sanoen monimijoonainen kansanvalta ei voi koskaan olla aito
demokratia, vaan perustuu enemmän tai vähemmän autoritaariselle johtamiselle.
Suomi ei ole demokratia, kuten ei ole mikään muukaan kansallisvaltio. Sveitsi
on demokraattisempi, muttei demokratia.
Kun haikailemme demokratiaa ja korostamme sen
välttämättömyyttä, mistä oikeastaan puhumme? Niin sanottu edustuksellinen
demokratia on sitä vain pinnallisella tasolla, valtaa käyttää muutama tuhat
ihmistä kansanedustajat ja virkamiehet mukaan lukien. Tämä ei ole toki sama
asia kuin yksivalta, mutta demokratian kanssa sillä on vähän tekemistä. Ihmiset
voivat äänestää johtajansa, mutta systeemi ei toimi, koska äänestäjien
enemmistö ei tunne johtajien todellista karvaa. He tekevät valintansa hatarien
vaikutelmien pohjalta, tietoa ei ole tarpeeksi. Ja tuhansien ehdokkaiden
joukosta ei ole aikaa käydä jokaista syvällisesti läpi.
Voidaan siis puhua demokraattisista piirteistä valtioissa eikä demokratiasta. Ja näitä piirteitä on valtiosta riippuen eri
määrät. Sveitsissä on pitkät vaikuttamisen perinteet ja demokratia vahvempi.
Suomi on historiallisista syistä mukautunut autoritaariseen tyyliin, eikä tähän
ole luvassa muutoksia vuosisatoihin. Suoran demokratian haikailijat ovat siis
pahasti hakoteillä, jos he todella uskovat Suomeen syntyvän mitään sellaista
muistuttavaa. Tai no, se on mahdollista, mutta vain tietyllä ehdolla:
kansallisvaltio hajotetaan pieniin paikallisyksiköihin, jotka päättävät
asioistaan täysin itsenäisesti ja suoran demokratian keinoin. Jos haluamme
taasen pitää kansallisvaltiomme, emme todennäköisesti koskaan saa todellista
demokratiaa maahamme. Tätä maata ei yksinkertaisesti kyetä hallitsemaan siten,
valtaa käytetään aina yksilön yli.
Yhdysvaltojen tai Venäjän kokoisia valtioita on mahdotonta
hallita edes alkeellisen demokraattisesti Kiinasta tai Intiasta nyt
puhumattakaan. Yhdysvallat on tästä syystä korostanut paikallishallinnon ja
osavaltojen autonomian merkitystä, mutta valtakunnanlaajuisesti ei USA:ta
demokraattisesti hallita. Kiinan kokoista väestömammuttia ei voi edes teoriassa
johtaa muuten kuin autoritaarisesti; miljardi ihmistä on liian suuri määrä,
jotta väestöllä voisi todella olla tarpeeksi yhteisiä intressejä. Minkäänlainen
demokratia ei toimi, kaikki on vain liian suurta. Intia yrittää pyristellä
”demokratiansa” kanssa, mutta luultavasti häviää taistelun korruptiolle ja
valtapyyteille.
Ihmisluonto on mitä on, ja yhteisiä intressejä voi muodostaa
vain rajallisen ihmismäärän kesken. Todellinen demokratia voi toimia vain,
jos kaikki hyväksyvät nuo intressit pääpiirteissään. Pienissä yhteisöissä
tämä on helppoa, mutta jo tuhansien ihmisten kokoisissa yhteisöissä se on
vaikeampaa. Kun intressit menevät ristiin, demokratia lakkaa toimimasta ja
eturyhmäajattelu tulee tilalle. Suomen kokoisessa maassa ei koskaan tule
olemaan todellista demokratiaa. Se ei ole välttämättä huono asia, jos asiat
muuten hoituvat. Näen kansallisvaltiot kompromissina imperiumien ja heimojen
välillä; paikallistason nurkkakuntaisuus voidaan ylittää ja samalla tunnustaa
kansallisesti jaetut intressit yli globaalien valtapyyteiden.
2 kommenttia:
Ei hullumpi kirjoitus. Se, mitä molemmat unohdimme vääntää rautalangasta on, että demokratia ylipäätään voi toimia vain homogeenisessä yhteiskunnassa. Monikulttuuri repii sen kappaleiksi ja vain syventää kulttuurien välisiä antipatioita.
Tervehdys Tuplis.
Näinhän se on ja homogeenisyys itsestäänselvästi korostuu pienissä yhteisöissä. Kansallisvaltiot ovat tästäkin syystä hyvä kompromissi: ne ovat riittävän homogeenisia, koska kansanosien väliset erot eivät ole ylittämättömiä. Sitten toisaalta joku Kiina - tietystä kulttuurisesta yhtenäisyydestään huolimatta - ei kykene luomaan miljardin ihmisen yhteistä intressiä.
Lähetä kommentti