Eilen yöllä sain ajatuksen mietiskellessäni aiemmin
kirjoittamaani: jos seksi ei ole ihmisoikeus, sen kriminalisoiminen ei
rajoittaisi perusoikeuksiani. Sinällään looginen ajatus. Seksi ei ole
perusoikeus, joka valtion tulisi taata kansalaisilleen kuten koskemattomuuden
suoja, ilmaisunvapaus jne. Ihmisoikeuksiksi voidaan katsoa vain tietyt
välttämättömyydet ja niihin seksi ei kuulu.
Seksin kriminalisoiminen on toki absurdi ja vain teoreettinen ajatus. Onhan se toki nytkin kriminalisoitu tapauksissa, joissa toinen osapuoli ei ole vapaaehtoinen. Mutta voisin kuvitella tilanteen,
jossa se olisi selektiivisesti kielletty tietyltä ihmisryhmältä. Esimerkiksi valtio voisi ottaa käyttöön darwinistisen avioliittolainsäädännön, jossa vain
geneettisesti parhain aines saisi avioitua. Ja koska itse tuskin tähän osastoon
lukeutuisin, jäisin lainsäädännöllisesti ilman. Ja omaa logiikkaani soveltaen tämä
ei olisi pois ihmisoikeuksistani. Vasta-ajatukseksi voi esitää, ettei seksiä
tarvitsisi kriminalisoida; oikeus seksiin ei tarkoita, että sitä välttämättä saa. Saamisessa ja oikeudessa on vissi ero, ja tämä johti ajatukset takaisin homoliittoon; avioliitto ei ole ihmisoikeus. Ja jos homoilla ei olisi mahdollisuutta
avioon, se ei rajoittaisi heidän perusoikeuksiaan. Sen sijaan se olisi pois heidän - öh - oikeuksistaan. Hitto, tämän oikeusrunkkaus menee hankalaksi.
Seksi perustuu ihmissuhteille, se on yksityisyyden aluetta. Avioliitolla taas on julkisen vallan kanssa tekemistä sikäli, että se on valtion hyväksymä sopimus ja instituutio. Mutta viime kädessä avioliitto rakentuu kahden ihmisen luottamuksen pohjalle, siihen ei valtiollinen sääntely voi tulla väliin. Uskonnonvapaus, ilmaisunvapaus ja sun muut ovat itsestäänselvyyksiä, seksi ja avioliittoon pääsy tulee ansaita. Mutta seksin kriminalisoiminen olisi selkeästi yksityisen alueelle tunkeutmista ja oikeuksista pois. Koko ajatus siitä on absurdi, vaikka olisikin perusteltavissa logiikalla,
Silkka seksi on pohjimmiltaan nautintoa, ja sitä ei ole
kielletty keneltäkään. Avioliito on taas muutakin kuin oikeus, se on kasa
velvollisuuksia ja sitoutumia. Se on olemassa lapsia ja perhettä varten, vain
miehet ja naiset yhdessä tarvitsevat sen tuomia oikeuksia. Homot eivät
lisäänny, joten heille nämä oikeudet olisivat tarpeettomia; he tekevät niillä
yhtä vähän kuin sokea ampuma-aseluvalla. Seksiin ja rakkauteen on kaikilla
mahdollisuus, joten homojen oikeutta nautintoon ei ole kielletty. He voivat
olla yhtä lailla parisuhteessa ja pitää toisiaan hyvänään, he eivät tarvitse
yhteiskunnan virallista statusta tähän tarkoitukseen. Eli vain miehen ja naisen
välinen avioliitto ei ole mitenkään homoilta pois. Miksi homot edes haluaisivat kimpun velvollisuuksia, joilla
eivät tee mitään? Ja sitten taas, eikö lisääntymiskyvyttömiltä heteroilta
tulisi oman logiikkani mukaan kieltää avioliitto? Hmm…
...
...
Logiikkaan nojaten seksin tai
avioliiton kriminalisoiminen eivät olisi ihmisoikeusloukkauksia. Ainoa
vasta-argumentti olisi sanoa, ettei siinä ole järkeä. Mutta puhdas logiikka
ei katso loukattuja tunteita, intuitiota saatikka maalaisjärkeä. Kun sanon,
että homoliittoja kannattamalla hyväksyy myös insestin ja moniavioisuuden, perustan sen logiikkaan. Homoliittoahan perustellaan sillä, että se on kahden aikuisen
välinen vapaaehtoinen suhde, jossa ketään ei vahingoiteta. Noh, kaksi samaa
sukupuolta olevaa veljestä voisi tällä perusteella olla myös suhteessa ja mennä
naimisiin (eri sukupuoltakin olevat kyllä, jos olisivat steriloituja).
Moniavioisuus olisi tällä periaatteella itsestäänselvyys, ketään ei
vahingoiteta ja se on vapaehtoista. Nekrofilia olisi myös ihan okei, voisihan oman ruumiinsa testamentata eroottiseen käyttöön tai avioruumiiksi halukkaalle.
Entäs seksi? Itse pidän esimerkiksi homoseksiä sallittavana, mutta miksi sen tulisi olla yhtään hyväksyttävämpää? Omaa logiikkaani noudattaen tulisi siis minunkin hyväksyä
vähintään insestinen seksi tai vaatia homoseksin kieltämistä. Vai pitäisikö?
Mihin logiikkaan perustuisi tällöin heteroseksi? Siinäkin on vapaaehtoiset
osapuolet, jotka eivät vahingoita toisiaan. Ylimääräiseksi kriteeriksi tulisi
siis laskea osapuolten sukupuoli, mutta miksi? Logiikka kaatuu Münchausenin trilemmaan.
Tässä vaiheessa lienee syytä viheltää peli poikki ja
miettiä, millä kriteereillä asiat todella määritellään. Avioliitto ei perustu
logiikkaan, sen rajat on määritetty mielivaltaisesti. Tämä pätee kaikkeen
inhimilliseen elämään, koska silkkaa logiikkaa noudattamalla päädymme umpikujiin. Silkka logiikka vaatisi tiettyjen ajatusten viemistä
johdonmukaiseen huipentumaansa, mikä merkitsee inhimillisiä katastrofeja.
Ymmärrän kristinuskon ja juutalaisuuden tiukan seksuaalimoraalisuuden tätä
kautta: siinä on ollut suuri tarve määritellä yksityiskohtaiset säännöt, jotta
aate olisi nimenomaan looginen ja sisäisesti koherentti. Mutta viime kädessä avioliitonkin
perustelussa on täydytty vedota johonkin näkymättömään, eli pohjimmiltaan
mielivaltaiseen periaatteeseen; jokin asia on nyt vain näin ja se on
hyväksyttävä.
Onko mielivalta sitten huono asia? Ei ole, koska silkka
logiikka vie umpikujiin. Siksi on perusteltua pitää insesti tai lapsiin ja
eläimiin sekaantuminen edelleen rikollisena. Homoilta ei ole syytä kieltää
seksiä, mutta syy ei lopulta löydy vapaaehtoisuusperiaatteesta. Sitä voidaan
osaltaan perustella sillä, että ketään ei vahingoiteta jne. mutta se ei riitä,
jos emme halua hyväksyä insestiä. Vaikka insestikin olisi vapaaehtoista, seksi
on jotain, joka olisi määriteltävä perhesuhteiden ulkopuolelle. Sen olisi
oltava kyseenalaistamaton arvo, muu johtaa kaltevalle pinnalle. Arvot eivät ole
pohjimmiltaan järjen kysymyksiä, vaan traditioita ja yhteisön myyttejä. Tietysti
myyteilläkin on rationaalinen aspektinsa, ne ovat tärkeitä yhteisön
selviämiselle. Mutta viime kädessä niiden on oltava riittävän lujia ja
joustamattomia, jotta yhteisö ei heikentyisi ja syöksyisi loputtomaan
kyseenalaistamiseen. Loppupeleissä ne yhteisöt, jotka jakavat yhteiset ja
vahvat arvot selviävät kamppailussa niitä vastaan, joilla edellä mainittuja
tekijöitä ole. Logiikka on työkalu, ei arvo itsessään, vain myyteillä on väliä.
Modernissa relativismissa ja tuoreessa homoavioliitossa ei
ole kyse muusta kuin uusien myyttien luomisesta. Vaikka niiden puolustajat
nimenomaan yrittävät perustella kantaansa logiikalla, eivät he ole valmiita
viemään ajatuksiaan loppuun asti. Kun puolustan avioliiton asemaa perheen
kulmakivenä ja lapsien turvapaikkana, saan vastaukseksi ”no eikö
lisääntymiskyvyttömiltä tai muuten lapsettomiksi jääviltä miehiltä ja naisilta
myös tulisi kieltää avioliitto?” Looginen ajatus, mutta miehen ja naisen
välinen avioliitto ei perustu logiikkaan. Avioliitto on olemassa ensisijaisesti
perhettä varten, mutta sisältää mahdollisuuden myös lapsettomille mennä
naimisiin. Tämä on välttämätön rajatapaus, joka on pakko sisällyttää
avioliiton piiriin. Mutta homoliittojen puolustajat vetoavat edelleen
logiikkaan, joten minä vastaan samalla mitalla: ”hyväksykää insesti ja
moniavioisuus". Tähän saan vastaukseksi pelkästään epäloogista kiemurtelua, joka
paljastaa sen, ettei homoliittojakaan perustella logiikalla vaan mielivallalla.
Minä en ikinä perustelisi avioliittoa logiikalla, sitä yrittävät tehdä vain
mädättäjät. Jos siis turvaudun logiikkaan, teen sen avittaakseni vastapuolta, koska he eivät älylliseltä epärehellisyydeltään kykene viemään
ajatuksiaan loppuun saakka. Se todistaa
sen, että meillä on tässä uusi myytti korvaamassa vanhaa. He haluavat
traditioiden ja vanhojen myyttien paikalle omat myyttinsä, mutta eivät tunnusta
tätä. Heille myytit ovat sosiaalisia konstruktioita, jotka pitää purkaa. He vain unohtavat samalla, ettei heidän
omillakaan ajatuksilla ole sen enempää pohjaa. Ne eivät perustu logiikkaan,
koska he eivät vie ajatuksiaan loppuun asti, ja ne ovat traditioita
keinotekoisempia, koska ovat historiattomia ja tekemällä tehtyjä.
Ihmiselämä rakentuu myyttien päälle, ja niitä on olemassa
hyviä sekä huonompia. Itse valitsen ne, jotka perustuvat traditioille ja ovat
läpikäyneet historian testin. Minä en luota mihinkään uuteen, ellei ole
osoitettu sen toimivuutta. Avioliitto on miehen ja naisen välinen asia, koska
parempaakaan ei ole ehdottaa tilalle. Sukupuoliroolit ovat olemassa, koska
ihmiset ovat erilaisia. Logiikka on aputyökalu, jolla myyttejä osaltaan
luodaan. Mutta se ei ole muuta, arvot eivät ole lopulta neuvottelukysymyksiä,
vaan totuuksia. Tietysti myytit voisi rakentaa puhtaalle logiikalle, mutta se vie
väistämättä helvettiin, koska jättää inhimillisen todellisuuden huomioimatta.
Loogikko olisikin valmis hyväksymään insestin ja moniavioisuuden vain
huomatakseen, kuinka yhteiskunta arvoineen tuhoutuu. Ja koska
hän olisi loppuun asti johdonmukainen, hän tajuaisi, ettei lopulta pedofilialle
tai millekään muullekaan parafilialle ole kieltoperustetta. Inhimillinen
kärsimys ja vapaaehtoisuus ovat sosiaalisia konstruktioita ja suhteellisia,
ajan mittaan muotoutuvia käsityksiä. Eilisen synti on tämän päivän hyve.
Viimeisessä vaiheessa arvon loogikkomme tajuaisi johdonmukaisuuden ja
rationaalisuuden mahdottomuuden ja dekonstruoisi nämäkin. Hänelle ei jäisi
muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa ajattelu ja rouskuttaa sipsejä töllöttimen
ääressä maailman tappiin asti, tai ampua itsensä kognitiivisen dissonanssin
hulluksi tekemänä.
Asetan myytit logiikan edelle, mitä sinä teet?
Otetaan esimerkiksi avioliittoinstituutio. Mikä voisi olla järjettömämpää kuin että kahden ihmisen, jotka sattuvat rakastamaan toisiaan elämänsä jossain vaiheessa, pitäisi olla koko loppuelämänsä yhdessä vailla parempaa syytä kuin se, että näin on joskus ollut? Mutta mikään ei ole lyhytikäisempää ja tuhoisampaa, mikään ei muodostu niin vastenmieliseksi kuin vapaan rakkauden järjestelmä. Näin Maistre jatkaa instituutiosta toiseen, ja väittää paradoksaalisesti, että kaikki irrationaalinen kestää ja rationaalinen sortuu. Se sortuu, koska kaikki järjen rakentama on murskattavissa tomuksi järjen avulla; mikään itsekriittisin kyvyin rakennettu ei kestä samojen kykyjen hyökkäystä. Ainostaan läpitunkematon mysteeri voi koskaan hallita ihmistä.
-Isaiah Berlin, siteeraten Joseph de Maistren ajatuksia.
Otetaan esimerkiksi avioliittoinstituutio. Mikä voisi olla järjettömämpää kuin että kahden ihmisen, jotka sattuvat rakastamaan toisiaan elämänsä jossain vaiheessa, pitäisi olla koko loppuelämänsä yhdessä vailla parempaa syytä kuin se, että näin on joskus ollut? Mutta mikään ei ole lyhytikäisempää ja tuhoisampaa, mikään ei muodostu niin vastenmieliseksi kuin vapaan rakkauden järjestelmä. Näin Maistre jatkaa instituutiosta toiseen, ja väittää paradoksaalisesti, että kaikki irrationaalinen kestää ja rationaalinen sortuu. Se sortuu, koska kaikki järjen rakentama on murskattavissa tomuksi järjen avulla; mikään itsekriittisin kyvyin rakennettu ei kestä samojen kykyjen hyökkäystä. Ainostaan läpitunkematon mysteeri voi koskaan hallita ihmistä.
-Isaiah Berlin, siteeraten Joseph de Maistren ajatuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti