5/5
Se siitä, arvostelu on tehty. Nyt voin
keskittyä ylistämiseen. Miksi ylipäätänsä pitää arvostella,
miksi olla kriittinen? Kun katson elokuvaa tai sarjaa, en pyri
analysoimaan näkemääni. Immersoidun ja hengitän hahmojen mukana.
Se, mitä näen, tapahtuu sillä hetkellä oikeasti. Kaikki on täyttä
totta.
Stranger Things jatkaa toisella
kaudella siitä, mihin edellinen jäi. En kuvaile tarinaa sen
kummemmin, jokaisen kannattaa katsoa itse. Henkilöt ovat eläviä ja
kiinnostavia sivuhahmoja myöten. Edes koulun uusi kingi mahtavine
sisääntuloineen ei jää pahviseksi. Draamaa on ja romanssia
ilmassa, kaikki sopii kuvioon. Kyse ei ole lopulta vain fantasian
lennosta ja tieteisfiktiosta, vaan tavallisista ihmisistä tuon
kaiken keskellä.
Kakkoskausi on rakastettava kuten
ensimmäinenkin. Kritiikki, joka on osunut silmääni, koskee lähinnä
seitsemättä episodia. Tämä siksi, ettei se monien mielestä
edistä juonta ja rikkoo rytmin. Kritiikki on perusteltua, mutta
sittenkin vain sössötystä. En ole itse asiassa koskaan
allekirjoittanut ajatusta, että kaiken tulisi edistää juonta tai
hahmonkehitystä (sivupointtina huomautan, että seiskaepisodi kyllä
palvelee Elevenin hahmonkehitystä). Tarinankerronnan ekonomia on
ajatus, jota karsastan. Siinä on perää sikäli, että tarinassa ei saisi olla liikaa ylimääräistä. Mutta nykyiset tarinankerronnan
ohjeet tarkoittavat kitsautta. Kaikki liika otetaan pois, särmät
hiotaan. En pidä siitä, sellainen jättää vähemmän tilaa
hengittää. Tarinalla on oltava rytmi, mutta joskus on osattava
pysähtyä. Säästeliäisyys on hyve, mutta suurempi hyve on
anteliaisuus; on uskallettava tuhlailla. Taru Sormusten Herrasta
olisi huonompi kirja ilman Tom Bombadil-jaksoa, joka on suosikkejani.
Se ei edistä juonta, ei hahmonkehitystä. Mutta se on silti osa
tarinaa. Huomaatteko, elävässä elämässäkään ei kaikki aina
johda mihinkään. On sivupolkuja, jotkut päivät ovat
fillerijaksoja. Se, että joku yskii, ei tarkoita että hän olisi
kuolemansairas. Kaikki merkitsee, mutta ei yhtälaisesti; vähempiä
asioita kutsutaan triviaaleiksi.
Stranger Things on hyvin tehty ajankuva
80-luvusta, tuosta legendaarisesta vuosikymmenestä. Välillä
tuntui, että viittauksia aikaan tungetaan ruudulle turhankin paljon.
Mutta kyllä minä mielelläni hittejä kuuntelen ja oleellista on
tajuta tämä: sarja toimisi ilmankin viittauksia, sillä pääosassa
ovat hahmot ja tarina. Stranger Things on synteesi 80-luvun
populaarikulttuurin troopeista, aivan kuten Star Wars oli synteesi
George Lucasin lapsuudenaikaisista troopeista. Vaikutteet tulevat
niin muista tv-sarjoista, elokuvista, musiikista kuin
kirjallisuudestakin. Kaikki sarjan elementit ovat tuttuja jostain
muualta, mutta tällaisenaan niitä ei ole koskaan nähty. Kyse ei
ole siis kierrätyksestä vaan luovuudesta, menneisyyden
yhdistämisestä nykyisyyteen. Näin tehdään kaikki hyvä taide,
kommunikaatiossa aiemman kanssa.
Ajankuvassa on osattu ottaa huomioon
myös aikansa erilaiset arvot ja asenteet. Tätä ei paljoa
problematisoida, oikeastaan sarjan tekijät tuntuvat viihtyvän
maailmassa, jossa miehet ovat miehiä ja naiset naisia. Ja miksikäs
ei, sellainen maailma on hauskempi ja kiinnostavampi. Toisaalta
jännitteisyyttä tuo se, että oikeastaan kaikki sarjassa kuvatut
perheet ovat jollain tapaa rikkinäisiä tai epätasapainoisia. Kaksi
isänkorvikkeina toimivaa miestä tasapainoilevat omien toiveidensa ja miehuuden välissä. Erityisesti tämä näkyy
sheriffi Hopperissa, joka on rohkea ja luja mies mutta ei osaa olla
pehmeä silloin kun pitäisi. Eleven on tälle kuin uusi tytär,
mutta raavas mies ei helposti kiintymystään osoita.
Edellisellä kaudella Steve oli enemmän
tai vähemmän kusipää, mutta kasvanut sittemmin
tasapainoisemmaksi. Hauskaa oli seurata hänen ja Billyn välistä
kukkoilua, kaksi alfaa taistelemassa pääkallopaikasta. Koska Steve
ei ole enää sama kuin ennen, ei hän kuitenkaan keskity
valtakamppailuun intensiivisesti ja liukuu taka-alalle. Näin luodaan
hahmonkehitystä, edellisen kauden inhokista tuleekin suosikki.
Rakastan sitä, että Stranger Things
uskaltaa olla avoimesti naiivi. Se ei ole nihilistinen vaan
toiveikas. Se ei poseeraa, se ei ole cool. On kipua ja ihmisiä
sattuu, mutta sarja ei ole angstinen. Se ei vääristä
lähdemateriaaliaan vaan nostaa ne toiseen potenssiin. Kauhun ja
pimeyden keskeltä puskee rakkaus. Tälle pyrkimykselle on olemassa
ihan nimikin, nimittäin superversiivinen fiktio. Subversion
vastaisesti ei tarinalla yritetä satuttaa vaan inspiroida.
Superversiivisen lähtökohta on kristillinen, se perusasia että
valo ja toivo ovat suurempia kuin mikään muu. Stranger Things ei
tietenkään ole eksplisiittisesti kristillinen, se ei edes viittaa
uskontoon. Mutta täsmälleen sama koskee Tarua Sormusten Herrasta.
Käytännössä missään ei mainita mitään uskontoon
viittaavaakaan, mutta kirjan pohjavire on kaikille sen lukeneille
selvä. Ainakin pitäisi olla.
Hyvyys, totuus ja kauneus ovat kolme
elämän perusasiaa ja ne toteutuvat sarjassa täysimääräisesti.
Se tekee siitä hyvää taidetta, muutakin kuin pelkkää viihdettä.
Se ottaa Lovecraftin pimeän mystiikan ja yhdistää sen lämpimään
seikkailuun. Jonkun mielestä nämä elementit varmasti syövät
toisiaan, sillä Lovecraftin mythos toimii osittain juuri sen
kosmisen kylmyyden vuoksi. Olen kuitenkin hieman eri mieltä, sillä
rakastettava hahmokaarti nostaa panoksia. Kun valo kirkastuu, myös
varjot pitenevät. Tosi kauhu syntyy ymmärryksestä, että on jotain
hävittävää; oma sielu, hyvät ystävät ja perhe. Lovecraftin
maailmassa on kaikki lopulta yhdentekevää ja sikäli siis lopulta
harmaata ja sanoisinko tylsää.
Stranger Things ottaa kaiken sen, mikä
80-luvussa on hyvää ja tuo sen yhteen pakettiin. Olen jo nyt
varmasti toistanut paljon samoja asioita, joita mainitsin ensimmäisen
kauden arvioissani: lukiodraamaa, seikkailua, lapsuudenajan suloista romanssia,
scifiä ja fantasiaa. Mutta kakkoskausi ei ole vain toistoa, vaan
tekee asioita eri painotuksilla. Erot kahden kauden välillä ovat
hieman kuin ensimmäisen ja toisen Alien -elokuvan välillä.
Ensimmäisessä osassa on atmosfääriä ja mysteeriä, vähemmän
emotionaalista painoa ja intensiteettiä. Toisessa kaudessa on juuri
päinvastoin, emotionaalinen paino ja intensiteetti ottavat roolia
atmosfäärin ja mysteerin vähetessä. Kyllä tunnelmaa edelleen
piisaa, mutta missään jatko-osassa ei voida rekonstruoida alun
taikaa sellaisenaan.
Musiikki saa aivan oman kiitoksensa.
Kyle Dixon ja Michael Stein ovat tehneet huimaa jälkeä
synthwave-soundtrackillaan. Jos edellisen kauden kohokohta oli viaton
Kids, ajaa toisella kaudella saman tehtävän surumielinen Eulogy;
nothing's gonna go back to the way that it was.
Soundtrackille valittu hittikimara oli
hienoa kuultavaa ja monipuolinen. Oli niin synthpoppia, metallia kuin
glam rockiakin. Budjettia oli siis selvästi kasvatettu viime
kerrasta. Ja niin pitääkin, onhan tämä kaikkien aikojen paras sarja. Kaksi kautta on ainakin vielä tekeillä, katsotaan siis mitä tuleman pitää.
PS. Voiko muuten olla mitään parempaa
kuin tämä loppukohtaus? Kaunein tapa lopettaa hyvä tarina. Kaikki
tarinat saisivat loppua tansseihin. Lapset ovat suloisia ja rakkaus
viatonta. Vetistelin holtittomasti.
Loppu hyvin, kaikki hyvin: maa on niin kaunis.
EDIT. 80-luku oli muuten objektiivisesti parempi vuosikymmen. Tässä on niin hienosti editoitu montaasi vuosikymmenen leffoista ja tahdistettuna niin komean musiikin päälle, että taidan lähteä lentoon. Lähdenpä ulos ennen kuin kasvatan siivet. Moido!
They say it's darkest before the dawn
We've been in this town for far too long
They say it's darkest before the dawn
We're moving on, we're moving on, we're moving on!
EDIT. 80-luku oli muuten objektiivisesti parempi vuosikymmen. Tässä on niin hienosti editoitu montaasi vuosikymmenen leffoista ja tahdistettuna niin komean musiikin päälle, että taidan lähteä lentoon. Lähdenpä ulos ennen kuin kasvatan siivet. Moido!
They say it's darkest before the dawn
We've been in this town for far too long
They say it's darkest before the dawn
We're moving on, we're moving on, we're moving on!
7 kommenttia:
Kyllähän se Kasari oli viimeinen hyvä vuosikymmen.
The grass was greener.
The light was brighter.
The taste was sweeter.
Sen jälkeen kaikki on mennyt enemmän tai vähemmän huonompaan suuntaan. En ole ollenkaan varma, että haluan olla näkemässä ja kokemassa sitä ennennäkemätöntä ja -kokematonta paskaa, jonka 2020-luku tuo mukanaan.
Hyvää iltaa.
Kyllähän se Kasari oli viimeinen hyvä vuosikymmen.
Joo, näin on marjat vaikka synnyin 1991. Uskon kuitenkin, että kukin syntyy omaan aikaansa hyvästä syystä. Menneisyys voi olla hohdokkaampi, mutta meidän on tarkoitettu kohtaavan tulevaisuutemme. Mitä tuleman pitää, ei ole syytä epätoivoon. Tässä maailmassa kaikki olevainen haipuu, mutta niin vain Dante kiinnitti katseensa ikuiseen ruusuun.
They say it's darkest before the dawn!
We're moving on!
We're moving on!
We're moving on!
Eteenpäinhän me mennään. Mutta jos ja kun se tulevaisuus tuottaa eteen yhä enenevissä määrin Ramboa kanavoivia nuoria arabi-, afro- ja afgaanijätkiä, ei niiden kohtaaminen ole näin Teaslen näkökulmasta niin kiva asia.
Touché.
Joka ajalla on omat murheensa, mutta 1980-luku oli viimeinen järkevä vuosikymmen läntisessä maailmassa. Silloin sodan kurjuuden kokeneet sukupolvet olivat vallassa ja hengissä. Neuvostoliitto oli olemassa. Kun 1960-lukulaiset pääsivät valtaan, alkoi kulttuurivallankumous meillä ja muualla.
Muistan lukeneeni Hesarin juttuja Amerikan ihmemaasta, jossa oli keksitty sellainen ihme käsite kuin poliittinen korrektius. Voiko olla tottakaan tuollainen ilmiselvä älyttömyys. En millään olisi uskonut, että se tulee tänne.
1980-lukua on ikävä. Silloin keski-ikäiset muistelivat nuoruutta 1960-luvulla, kun tukka oli päässä ja poliisi vei koppiin, kun osoitettiin mieltä Iranin shaahia vastaan. Erkki Tuomiojalta voisi joku kysyä, oliko shaahi pahempi kuin Khomeinin islamilainen tasavalta.
Kurjuutta oli silloinkin, Etiopiassa oli kauhea nälänhätä, jota julkimot auttoivat Live Aid-konsertein. Mihinkähän nekin rahat menivät? Eipä silloin kukaan keksinyt ehdottaa, että nälänhädän uhrit siirrettäisiin Suomeen turvaan. Nyt siellä on taas nälänhätä ja väkiluku on yli kaksinkertainen.
Kai sitä on vanha, kun vanhoja muistelee. Onpa muisteltavaakin, vaikka paljon on unohtunut.
Iltaa Ukkeli.
Niin kuin sitä sanotaan: kyllä ennen vaan oli paremmin.
Lähetä kommentti