Tämänpäiväinen teksti on suoraa jatkoa eilisestä, haluan nyt
puhua eräästä minulle erittäin tärkeästä kappaleesta. Olisin voinut sisällyttää
sen edelliseen kirjoitukseen, mutta kyllä se vaatii oman valokeilansa.
Esittelen teille siis biisin, joka on yksi maailman parhaista ja kuuluu siihen
top 5-listaan, joka lähtee autiolle saarelle mukaan. X-Sample – Dreamin’ In
Buristead Road:
Kuten kuulette, tämä on osa ”leijuvien vokaalien” kategoriaa,
josta eilen puhuin. Kappale on samalla ylivoimaisesti paras, ette voi kuvitella
kuinka paljon tämä minulle merkitsee. Tuo naisen laulusta koostettu looppi on
kauneimpia asioita mitä millekään aistille saatan kuvitella, se kuuluu sieluni
soundtrackiin. Se on yksinkertainen, edestakaisin ja sitten alaspäin huojuva
melodiakulku. Ei siis teknisessä mielessä lainkaan ihmeellinen, mutta se
saundi! Se tekee tuosta triviaalista mollimelodiasta oman universuminsa. Nämä
ovat varmasti niitä ääniä, joilla maailma luotiin. Kenties Ainurin Soitto kuten
se Silmarillionissa kuvattiin, sisälsi juuri tämän melodian. Kun musiikki
ilmenee tässä muodossa, on se minulle todiste että maailmassa on tosi
kauneutta, ehkä taikuuttakin. Musiikki on primitiivisin ja voi olla
manipulatiivisuudessaan kieroin taiteen muoto, mutta tämä todistaa että sen juuret
ovat jossain jumalallisessa. Nämä äänet ovat olemassaolon läpitunkematonta
mysteeriä konkreettisimmillaan. Lainaan tähän Emil Ciorania, kuten tein kerran
aiemminkin:
”Music is everything. God himself is nothing more than an
acoustic hallucination.”
Kerron teille vähän kappaleen tarinaa ja miksi siitä tuli
minulle merkityksellinen. Kuulin sen ensi kertaa kymmenenvuotiaana. Äitini
nauhoitti VHS:lle tv-jumppaohjelmia, joiden tahtiin hän aina muutaman kerran
viikossa treenasi. Jos kukaan on koskaan sattunut edes vilkaisemaan näitä,
tietää että taustalla soi aina musiikki. Siispä eräänä kesäisenä ja
aurinkoisena iltapäivänä korvani kiinnittyivät säveliin, jotka kaikuivat
television stereoista. Äitini jumppasi olohuoneessa ja itse taisin lukea
sarjakuvaa viereisessä huoneessa, kunnes huomioni siirtyi outoon musiikkiin. En
väitä olleeni heti hurmioitunut, mutta jotain päässäni tapahtui. Musiikki
maalasi mieleeni tarinaa maisemista ja kadotetuista kauniista ajoista, se oli
erilaista kuin mikään muu kuulemani. Kuvittelin ja näin asioita, koin yhteyttä johonkin mystiseen ja kauniiseen. Koska kyseessä oli VHS-nauhoitus (vanha
paska vuodelta 1993, outoa että rekisteröin kappaleen vasta 2000-luvulla)
kuulin kappaletta vastaisuudessakin. Jos siis äitini sattui laittamaan juuri
nimenomaisen VHS:n nauhuriin, menin aina viereiseen huoneeseen kuuntelemaa, kun
se alkoi soida. Ja kun vanhenin, kappale alkoi kummitella mielessäni, tahdoin
selvittää sen nimen. Äiti ei tiennyt, hän vain sanoi sen kuulostavan jazz-tanssilta.
Kävin läpi funk- ja soul-artisteja, mutta kappaletta ei tullut vastaan. En
osannut ajoittaa kappaletta, veikkasin myöhäistä 70-lukua tai 80-lukua. Oli
lopulta selvää, etten tulisi löytämään kipaletta netin syövereistä vain
etsimällä. Tarvitsin apua, joten kopioin VHS-nauhoituksen DVD:lle ja siltä
sitten siirsin sen Youtubeen. Laitoin Muusikoiden.nettiin tiedustelua kappaleen
nimestä ja bingo! Päivälleen kolme vuotta sitten heitin kysymyksen foorumille
ja samana iltapäivänä sain vastauksen. Huh, sitä onnen määrää, pulssini kiihtyi
vissiin pariinsataan. Monivuotinen etsintäni oli tullut päätökseen, olin
löytänyt rakkaani. Viimeinkin, viimeinkin!
Ja oliko ihme, etten ollut löytänyt biisiä nettiä
selailemalla. Kyseessä on äärimmäisen obskuuri italialaisten tuottajien eri
lähteistä samplaama tanssibiisi vuodelta 1991. Kappaleen koukku on samplattu
Eurythmicsin biisistä ”There Must Be An Angel”, saksofoniriffi on lainattu Maceo
Parkerin biisitä ”Soul Power 74” ja lopun vokaaliosuudet ovat peräisin Kordan
kappaleesta ”Move Your Body” (epäilen kyllä, että viimeksi mainittu on myös samplattu
toisen kappaleen pohjalta). Loput kappaleesta on itse rakennettua, ja
sanottakoon että biisi on kauttaaltaan erinomainen. Leijuvat vokaalit ovat
tietysti se tärkeistä tärkein osa, mutta kaikki muukin on rakennettu
taidokkaasti. ”Dreamin’ In Buristead Road” on paraatiesimerkki kuinka luovuutta
voi toteuttaa muiden materiaaliin tukeutuen. Kappaleessa on sulavasti samplattu
yhteen aineksia kolmesta kappaleesta ja niiden rungoksi on rakennettu
pianobridgejä, syntikkapadeja, urkuja sekä erinomainen bassokuvio. Ihastelen
bassokuviota, se pysyy pääosin samanlaisena pienellä variaatiolla. Ja kun basso lähtee ensi kerran mukaan, on se taianomainen hetki. Kohdassa
1:20 ilmoille kiljaistava toinen lauluosuus on mitä mainiointa
soul-fiilistelyä, mustista naislaulajista lähtee ainutlaatuinen saundi. Vain
heillä löytyy ääneen sitä tietynlaista säröä, jota ei muilla tapaa. Sen väri,
sävy ja atavistinen heittäytyminen ilmenevät parhaimmillaan juuri tässä.
Saksofoniriffi on juuri oikeassa paikassa, ilman sitä biisi olisi hieman
vähempi. Lopun chillaava urkuosuus johtaa pitkään feidiin, mikä jättää kuulijan
rentoutuneeksi. Tämä on täydellistä musiikkia alusta loppuun.
Kappaleen pääsample, eli sen leijuvat vokaalit on myös
taidokkaasti tehty. Tulin uteliaaksi ja päätin kerran selvittää, voisinko itse
rakentaa sen alkuperäisen biisin pohjalta. Sample on vain lyhyt pätkä ”There
Must Be Angel”-biisin alkua ja sikäli siis varmasti helposti konstruoitavissa.
Mutta se ei ollutkaan yhtään helppoa. Ensimmäinen askel oli vain avata Sony
Vegas, leikata tarvittava osuus omaksi raidakseen ja sitten korottaa sitä
puolella sävelaskeleella. Tämä oli helppoa, vaikeampaa oli alkaa leikellä
melodiaa ja järjestää se uudelleen. Samplattu melodia menee nimittäin eri
tavalla kuin alkuperäinen ja sitä sain vähän aikaa kuulostella, ennen kuin sain
siitä kiinni. Loppu oli leikkaa & liimaa –operaatiota. Lisäksi
uudelleenjärjestetyn melodian päälle piti layeroida toinen raita samaa melodiaa,
joka ei sekään ollut ihan helppoa. Viimeisenä pääsin nihkeimpään vaiheeseen,
eli rakentamani samplen synkronoimiseen kappaleen kanssa. Se oli peliä sekuntien
kymmenesosien kanssa, ja hikisen asettelun jälkeen onnistuin. Viimein minulla oli
itse tehty sample käsissäni, aivan kuten varsinainenkin:
Ainoa asia, missä en onnistunut, oli hi-hatien peittäminen.
Jos kuuntelee tarkkaan, ne kuuluvat varsinaisessa biisissäkin, mutta heikosti.
Tarvitsisin siis paremman filtterin, jotta voisin suodattaa tietyt
taajuudet pois. Mutta tyytyväinen olen tuohonkin lopputulokseen.
Koska biisi on verrattain obskuuri ja klubikäyttöön kyhätty,
en usko että se merkitsee kenellekään muulle yhtä paljon kuin minulle.
Tuottajat tuskin ovat neroja, he vain sattuivat luomaan palan täydellistä
kauneutta. He tuskin pitävät biisiä erityisen sielullisena tai jumalallisena
musiikkina, jona se minulle näyttäytyy. Veikkaan, että jos juuri sinä kuuntelet
tätä, voit ehkä todeta sen olevan ”ihan kiva”. Merkitykset ovat viime kädessä
idiosynkraattisia, suurimmat sävärit voivat syntyä näinkin oudosta lähteestä.
Iso osa tämän merkityksestä selittyy lapsuudella ja nostalgialla, yhdistän tämän
kappaleen kauniisiin kesän iltapäiviin, kun ei ollut murheita. Mutta jo alusta
lähtien biisi synnytti minussa valtaisia tunteita ja johdatti minut toisiin
maailmoihin kadonneessa ajassa. En yritä vakuutella ketään pitämään tästä,
kuvailen vain miten minä siihen suhtaudun. Ilman tätä maailma olisi huonompi
paikka elää, olen ikuisesti tästä musiikista kiitollinen.
X-Sample – Dreamin’ In Buristead Road, hetki täydellistä
musiikkia. Pala täydellistä kauneutta kuolevaisessa ja epätäydellisessä
maailmassa, tämän säveliin heräisin syvimmästäkin koomasta. Maailmassa on
jotain ihmistä suurempaa ja musiikki – eritoten tämä – todistaa sen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti