Minulla on musiikissa fiksaatio yksityiskohtiin, vain parin
sekunnin mittainen ääni voi olla kohokohta. Kokonaisuus merkitsee tietenkin,
mutta mieleni kiintyy myös detaljeihin. Suuret kokonaisuudet kuten sointukulku,
kitarakuvio, rumpukomppi tai yleissaundi merkitsevät. Mutta myös jotkin äkkiseltään triviaalit asiat
nousevat jostain syystä muun musiikin yläpuolelle. Tällaiset kokemukset
ovat luonnollisesti täysin subjektiivisia, ei kenellekään ulkopuoliselle voi
todella perustella, miksi pidän juuri tietystä kohdasta kappaleessa. Ihmiset
voivat pitää samasta kappaleesta, mutta aivan eri syistä. Yhdelle se
suosikkikohta on soolo, toiselle kertsi tai intro jne.
Detaljien lisäksi rakastan saundeja, mikä lienee jo tullut
selväksi. Tietyt soittimet kuten poikkihuilu, saksofoni, syntetisaattorit ja runsas
kaiku ovat kaikki sydäntäni lähellä.
Yksi fiksaatioistani on myös ihmisääni. Minulle laulajan ääni on yksi
instrumentti muiden joukossa, en paljoa sanoista välitä. Musiikin tehtävä kun
ei ole kommunikaatio, vaan ilmaisu. Ja musiikki ei ilmaise itseään sanoilla, vaan
äänellä ja sävelillä. Kaikki ymmärtävät laulajan ilmaiseman tunteen, vaikka hän
laulaisi siansaksaa. Lisa Gerrard muun muassa tekee tätä aivan tieten tahtoen,
mutta musiikin sisältö ei tästä muutu. Joka tapauksessa, ihmisen ääni on
hienoimpia instrumentteja ja juuri tietyt tavat käyttää sitä iskevät minuun
kovimmin, ja tässä aion käsitellä äänenkäytön yhtä aspektia.
Olen aina mielistynyt korkealta laulettuihin lallatteleviin
vokaaleihin. Usein asialla ovat naislaulajat, toisinaan falsettia käyttävät
miehet. Tällä tavoin lauletut osuudet saattavat suorastaan jähmettää minut,
ainakin ne kiinnittävät heti huomioni. Niiden vaikutusta on vaikea kuvailla, se
on hengellinen kokemus. Se tunne on mystinen, vaikea sanallistettava. Kuin
heräisi unesta ja ei enää muista uneksimaansa, sanat katoavat. Otetaan yksi
esimerkki:
Devin Townsend - Feather
Devin Townsend - Feather
Lisää esimerkkejä:
Opus III – It’s A Fine Day
Tämän kappaleen ”lii-laa-li-laa”-osuus on tietysti se suola. Vibat ovat tässä edellistä surumielisemmät, ja ennen kaikkea oudommat. On kuin kuuntelisin ulkoavaruuden melankoliaa, en maapallon. Virallisessa musavideossa outoutta on alleviivattu, koko päktä on silkkaa ”uncanny valleyta”. Eukkokin näyttää alienilta, mitäkö nää on vetäny?
Opus III – It’s A Fine Day
Tämän kappaleen ”lii-laa-li-laa”-osuus on tietysti se suola. Vibat ovat tässä edellistä surumielisemmät, ja ennen kaikkea oudommat. On kuin kuuntelisin ulkoavaruuden melankoliaa, en maapallon. Virallisessa musavideossa outoutta on alleviivattu, koko päktä on silkkaa ”uncanny valleyta”. Eukkokin näyttää alienilta, mitäkö nää on vetäny?
Kyseessä on remiksaus edellisestä kappaleesta, sen koukku on
loopattu ja ympätty house-tyyliseen runkoon. Kuunnelkaapa kuitenkin kohdasta 10:07
eteenpäin, sieltä tulee suosikkiosioni. Tuo kuin avaruudessa kaikuva laulu
voimistuu ja voimistuu. Tässä ollaan olennaisen äärellä, näitä hetkiä rakastan
eniten. Tämä lienee suosikkikohtiani missään biisissä ikinä, huh. Kuten sanoin,
nämä kokemukset eivät sanoilla välity. Sikäli niistä on edes turha puhua,
kyseessä on vain subjektiivinen fiksaationi. Mutta jospa ymmärtäisitte, en
tiedä. Minulla on aina vain ollut kova tarve jakaa jokin kokemus, ”hei, tää
biisi on upea, tunnetko säkin tälleen?”.
Vielä yksi esimerkki. Tämä on kaunis kappale, suosittelen
kuuntelemaan hartaudella. Paras kohta tulee lopussa, jossa Andersonin falsetti
hetken aikaa keinuu, kunnes biisi feidaa kuulumattomiin. Absoluuttisen kaunis
tuokio, mutta se menee ohi niin nopeasti. Sellaista kauneus vain tuppaa
olemaan, ne arvokkaimmat kokemuksemme menevät ohi nopeammin kuin ehdimme
todella sisäistää mitä katsomme tai kuulemme.
En tiedä, miksi minulla on mieltymys juuri tähän tyyliin
laulettuihin vokaaleihin. Ehkä kokemus on universaali, en vain muista kenenkään
puhuneen siitä. Varmasti muillakin on vastaavanlaisia tuntemuksia, mutta
saavatko he niitä samasta vai erilaisesta musiikista? Eli tämä palautuu
kysymykseen, onko musiikilla inherinttejä ominaisuuksia vai opimmeko ne. Uskon
edelliseen, joten tässäkin on oltava jotain, joka vetoaa juuri tiettyyn osaan
meistä. Mutta miksi se vetoaa sinne? Voisiko syy olla lapsuudessani, ehkä
äitini lauloi minulle kun olin vielä aivan pieni. Ehkä äidin laulu on jättänyt intuitiivisen
linkin, jonka vuoksi tämänkaltaiset korkealta lauletut sävelet herättävät erityisen
voimakkaan tunteen. Ehkä kyseessä on siis biologinen vaisto, nämä sävelet muistuttavat turvasta ja lämmöstä äidin helmassa. Mene ja tiedä.
Herättävätkö nämä ”leijuvat vokaalit” sinussa mitään
erityistä? Ja ennen kaikkea, kerro suosituksia, jos tiedät lisää tällaista musiikkia!
EDIT.
Devin Townsend - As You Were
Pakko on laittaa vielä yksi. Tässä biisissä erityisesti kohdasta 7:04 alkava osuus resonoi sieluni kanssa herkimmin. Vain herra Townsend osaa tehdä vastaavia harminioita ja kerroksia, tämä kohta sisltää monta tunnetilaa, käypä se dissonanssissakin. Pidän myös yksityiskohdasta lopussa, missä päällekkäiset äänet henkäisevät "here's the key".
EDIT.
Devin Townsend - As You Were
Pakko on laittaa vielä yksi. Tässä biisissä erityisesti kohdasta 7:04 alkava osuus resonoi sieluni kanssa herkimmin. Vain herra Townsend osaa tehdä vastaavia harminioita ja kerroksia, tämä kohta sisltää monta tunnetilaa, käypä se dissonanssissakin. Pidän myös yksityiskohdasta lopussa, missä päällekkäiset äänet henkäisevät "here's the key".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti