Toissapäiväinen postaus johtaa mutkaista aasinsiltaa tähän
kirjoitukseen. Mainitsin missanneeni ainutlaatuisen tilaisuuden nähdä yhden
suosikkimuusikoistani livenä, herra Arjen Lucassenin. Kuka siis on tämä
kaksimetrinen hippi? Hän on hollantilainen progemuusikko, syntyi 1960 ja tunnetaan
parhaiten Ayreon-projektistaan. Hän on verrattain iäkäs, kuudetta kymmenettään
elävä, mutta edelleen tuottelias muusikko. Hänen uransa käynnistyi tosin kauan
ennen Ayreonin syntyä, jo teini-iässä syntyi päätös musiikille omistautumisesta.
Monien nuorien tavoin hän tarttui 15-vuotiaana kitaraan opetellen "Smoke On The
Waterin" riffin yhdellä kielellä. Ääni ja vimma veivät mennessään, koulussa
kiinnosti enemmän oman bändin kanssa fiilistely kuin opiskelu. Sellaiset
yhtyeet ja muusikot kuin Pink Floyd, Rush, Beatles, Led Zeppelin, Jethro Tull
ja Andrew Lloyd Webber muiden muassa muodostivat hänen käsitystään hyvästä
musiikista ja myös sanelivat suunnan hänen tulevaisuuden ambitioilleen.
Arjenin ensimmäinen vakava yritys luoda uraa oli hänen
liittymisensä maanmiestensä muodostamaan tukkametalliyhtyeeseen, Bodineen
vuonna 1982. Hänen kitaransoittotaitonsa vakuuttivat muut ja seuraavat neljä
vuotta kuluivat levynteon ja keikkailun merkeissä, kunnes tuli aika vaihtaa
toiseen tukkametallibändiin. Hänet otettiin Vengeancen (myös hollantilainen
bändi) jäseneksi ja siitä alkoivat Arjenin villit vuodet. Eli perus
rock’n’roll-elämää, joka merkitsi jatkuvaa kiertämistä, juhlimista,
kiertämistä, juhlimista ja joskus levyntekoakin. Huolimatta siitä, ettei
pitkässä juoksussa viihtynyt bändissä, Arjen hoiti keihäsmiehen pestinsä bändin
hajoamiseen asti. Kiertue-elämässä oli omat viihdyttävät puolensakin, mutta
samojen kappaleiden soittaminen illasta ja vuodesta toiseen ja ainainen biletys
eivät oikein sopineet hänelle. Vaikka hän piti yhtyeensä musiikista, oli sen
ilmaisu sittenkin rajoittunutta. Hän yritti laajentaa bändin musiikillista
repertuaaria ja toi viimeiselle levylle mukaan syntetisaattoritkin, mutta
kompromisseja tehtiin liikaa. Vuonna 1992 bändi teki jäähyväiskiertueen ja pani
pillit pussiin. Arjen, joka oli viimein omillaan, pani saman tien hösseliksi ja
julkaisi 1994 sooloalbumin ”Pools Of Sorrow, Waves Of Joy”. Levy oli eklektinen
sekoitus mitä erilaisimpia tyylejä ja floppasi radiosoitosta huolimatta.
Hänellä oli ollut liikaa intoa ja liian vähän suuntaa. Epäonnistuminen kaiveli
mieltä ja Arjen teki päätöksen laittaa kaiken yhden kortin varaan: seuraavaan
levyyn hän heittäisi kaiken peliin, tiivistäisi kaiken mitä hän rakastaa musiikissa.
Syteen tai saveen, lopputulos määrittelisi hänen uransa suunnan tai tekisi
siitä lopun.
Vuonna 1995 hänellä oli sitten käsissään ajan oloihin nähden
käsittämätön konsepti, progressiivinen rock-ooppera nimeltään ”Ayreon – The
Final Experiment”. Useimmat levy-yhtiöt näyttivät Arjenille saman tien ovea,
nythän oli grungen ja hip-hopin valta-aika. Reaktiot olivat huvittuneita ja
torjuvia, kunnes löytyi se yksi levy-yhtiö, joka ymmärsi herra Lucassenin
potentiaalin. Ja kuinkas sitten kävikään, levy alkoi odottamattomasti menestyä.
Epäonnistumaan tuomittu projekti alkoi todella myydä, ja kysyntä kasvoi.
Ihmiset halusivat lisää, ja yhdeksi albumiksi tarkoitettu projekti laajeni koko
uran jatkuvaksi tarinaksi. ”Final Experimentia” seurasi vaatimattomammin menestynyt
”Actual Fantasy”, mutta sen jälkeinen levy räjäytti pankin taas. ”Into The Electric
Castle” on modernin progen kulmakiviä, ja b-luokan scifileffan juonella
varustettu seikkailualbumi. Jo ensimmäisestä Ayreon-levyllä tapana ollut
useiden vokalistien käyttäminen muuttui suunnitelmallisemmaksi, tiettyjen
laulajien esittäessä tiettyä hahmoa. Tästä Ayreon tuli myös osaltaan
tunnetuksi, levyillä vieraili tunnettuja laulajia ja instrumentalisteja kuten
mm. Fish (ex-Marillion), Bruce Dickinson (Iron Maiden), Mikael Åkerfeldt
(Opeth), Russel Allen (Symphony X), Floor Jansen (ex-After Forever, Nightwish),
kitaristi Gary Wehrkamp (Shadow Gallery) ja synisti Jens Johansson (ex-Yngwie
Malmsteen, Stratovarius). Listaa vierailleista muusikoista voi vilkuilla täällä.
Levyt seurasivat toisiaan, 1998 ilmestyneen ”Into The
Electric Castlen” jälkeen on julkaistu viisi Ayreon-albumia, joista viimeisin
2013. Lisäksi Lucassen on tehnyt muita projekteja kuten suoraviivaisempaa
metallia Star One-kokoonpanossa, tunnelmallisempaa Floyd-tyyliä Guilt
Machinessa ja goottimeininkiä Steam Of Passionissa. Vuonna 2012 hän julkaisi
ensimmäisen omaa nimeään kantavan soololevyn vuoden 1994 jälkeen. Ja maaliskuun lopulla julkaistaan Arjenin ja Anneke van Giersbergenin yhteisprojektin, The Gentle Stormin ensilevy, jonka merkeissä he tekivät duona akustisia keikkoja.
Itse törmäsin Arjen Lucassenin musiikkiin ensi kertaa
syksyllä 2010. Kuulemani levy oli Star One-livealmbumi, jonka avausraita
herätti välittömästi huomioni. Siinä yhdistyivät kaikki elementit, joista
musiikissa pidän. Tuntui, että olin löytänyt kadoksissa olleen sukulaisen,
jotain tällaista olin tiedostamattani etsinyt, mutten ollut käsiini saanut.
Kyseinen kappale oli tämä (studioversio):
Pelkästään analogisilla syntetisaattoreilla rakennettu intro "Lift-Off" on
musiikkia täydellisimmillään. Korvani olivat sulaa mehiläisvahaa, kusin hunajaa. Minä rakastan ja rakastan tuollaista saundia, se kuulostaa niin
massiiviselta ja luo kaiullaan ison avaruuden tuntua, koko huone täyttyy
ääniaalloista. Instrumentit on hyvin valittu, scifimäinen alkumelodia soitetaan
Minimoogin tuottamalla siniaallolla. Melodia on tuettu synabassolla
(mahdollisesti Minimoog, analoginen syntsa vähintään) ja Solina String
Ensemblen kevyellä jousimatolla. Sama melodia vaihdetaan hennosta siniaallosta
paksuun saha-aaltoon, jolla kuulijaa kohotetaan ylemmäs (kiinnittäkä huomiota
myös taustalla tuikkiviin arpeggioihin). Kohdassa 0:31 käynnistyy lyhyestä
juoksutuksesta toinen melodia, edelleen saha-aallolla tuotettuna (eri tavoin
modifioitu, lähde Minimoog tai jokin toinen analoginen). Melodiaa stemmataan
mellotronin kuoroäänillä, viimeistään siinä alkaa tajuntani hämärtyä. Tästä ei
musiikki paremmaksi muutu, juuri tässä tiivistyy ”Sense of wonder”, jota lähes
kaikesta taiteesta etsin.
Intro-osuus päättyy juhlalliseen sointuun, mistä musiikki
liukuu varsinaiseen kappaleeseen nimeltään ”Set Your Controls”. Biisi
polkaistaan käyntiin Deep Purplemaisella bluesrock-rifillä, jota Hammond A-100
ja kitara takovat yhdessä. Biisi kulkee jouhevasti retro-scifin merkeissä,
lauletut osuudet muistuttavat minua jostain tyylistä tai bändistä, jota en osaa
nyt paikallistaa. Kappaletta on koristettu muutamilla osuvilla sooloilla; 3:25
cembaloarpeggiota ja 3:55 kunnon Moog-juoksutusta. 5:16 Hammondin ja kitaran
unisonina soitetut arpeggiot ja 6:17 Jens Johanssonin tavaramerkkisaundillaan
soittama kelpo soolo. Intron ollessa täydellinen on loput kappaleesta
viihdyttävää avaruusrallia; ”Space Metal” kuten albumin nimikin jo lupaa.
Olin siis melko lailla myyty Star One-albumista. Tutustuin
seuraavaksi tietysti Ayreoniin ja sen moninaisiin muotoihin, olin löytänyt
jotain juuri oikeaa juuri oikeaan aikaan. Vaikka Ayreonin konseptin voi nähdä
juustoisena, ei musiikissa ole mitään idioottimaista tai alhaista. Se on
paikoin kompleksista ja ennen kaikkea melodista ja monipuolista. Arjen
Lucassenin parhaita ominaisuuksia on hänen korvansa hyville melodioille,
harmonioille ja saundeille. Hän on taitava studiomies, joka ottaa
instrumenteistaan ja vehkeistään kaiken irti. Hän käyttää ja myös soittaa vähän
kaikkea, mikä osaltaan luo rikkautta ja vaihtelua äänimaailmaan. Arjen
Lucassenin musiikki on täydellinen antiteesi kaikelle itsetarkoituksellisen
primitiiviselle ja tasapaksusti tuotetulle kamalle kuten punkille ja grungelle.
Ja mikä tärkeintä, hänelle kikkailu ei ole itseisarvo, vaan hänen
kädenjäljistään kuultaa valtava rakkaus musiikkiin. Hän ei ole mikään suuri
säveltäjä, mutta sitäkin suurempi musiikin rakastaja. Hänen konseptinsa ovat
lapsellisia, mutta vilpittömiä. Lucassenin musiikissa on suuri sielu, hän on
totisesti aikamme parhaita muusikoita.
Samaistun kaveriin myös henkilökohtaisella tasolla. Hän on
kuvannut olevansa erakko, joka ei paljoa talonsa ulkopuolelle astu. Ayreonin
menestys on taannut hänelle mahdollisuuden keskittyä vain säveltämiseen, minkä
vuoksi hänen ei tarvitse uhrata aikaa kiertueille. Hän on scifinörtti, joka
rakasti lapsena Star Trekkiä ja joka antaa nörttiytensä näkyä musiikissaankin. Arjen
on uskaltanut luopua kaikesta turhasta keskittyäkseen olennaiseen, sellaista
minä arvostan taiteilijoissa ja ihmisissä muutenkin. Sukulaissielu totisesti!
Hänen listansa omistamistaan syntetisaattoreista saa veden kielelleni:
Analog:
Hammond A100 & Leslie 122
Solina String ensemble
Mini Moog
Prophet 5
Oberheim OB 8
MKS 80 Roland Superjupiter
Juno 60
Arp Pro Soloist
Korg MS 20
Hammond A100 & Leslie 122
Solina String ensemble
Mini Moog
Prophet 5
Oberheim OB 8
MKS 80 Roland Superjupiter
Juno 60
Arp Pro Soloist
Korg MS 20
Digital:
Roland JP8000
Roland JV1080
EMU Vintage Keys
Akai Sampler s5000
Kawai K4
Kurzweil 1000 PX
Nordlead 3
Roland JP8000
Roland JV1080
EMU Vintage Keys
Akai Sampler s5000
Kawai K4
Kurzweil 1000 PX
Nordlead 3
Arjenilla on tietty rutiini astuessaan studioon: hän
polvistuu Minimooginsa edessä, ja ymmärrän kyllä miksi. Hän haaveili vuosien
ajan sen saamisesta ja osti levyjäkin, jos sillä vain sattui kuulumaan kyseistä
soitinta. Vasta liki nelikymppisenä hänen toiveensa toteutui, ja hän löysi
oman Mooginsa. Hullu olisi se, joka ei varjelisi sitä aarteenaan.
Arjen ja juhlan musiikkia jo vuodesta 1995. Vain herra Lucassenilta, tutustu jo tänään. Et tiedä mitä olet missannut, osta levy, osta kaksi.
Arjen ja juhlan musiikkia jo vuodesta 1995. Vain herra Lucassenilta, tutustu jo tänään. Et tiedä mitä olet missannut, osta levy, osta kaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti