Varisverkoston vassaripunkkarit ovat vetäneet herneen
nenään, koska ravintolalla oli natsibändejä esiintyjälistallaan. Tuloksena oli
ennalta arvattava somekohu, joka päätyi keikan perumiseen.
Jotenkin hauskaa lukea punkkarien ja ex-kapinallisten raivoa siitä, kun joku muu tekee nyt sitä samaa
ja vielä röyhkeämmin kuin mihin he itse ikinä kykenisivät. Ei ole tekemistä
sanavapauden kanssa? Ehkei, mutta sillä ei ole väliä. Natsipunkkarit ja
vihanlietsojat voivat hyväksikäyttää järjestelmää siinä missä muutkin. Ja
todellisuudessa koko sanavapaus on illuusio, minkä Halla-ahon ja monien nuivien
kohtaama ajojahti median ja oikeuslaitoksen taholta osoittaa. Vapaus koskee
sinua tasan niin kauan kuin olet samaa mieltä liberaalin hegemonian kanssa.
Punkkarille rock on kapinaa. Niin onkin, mutta kapina
itsessään on arvoneutraalia. Kapina on taistelua vallitsevaa hegemoniaa vastaan
siinä kaikki. Vanhat punkkarit haistattivat pitkän ”vanhoilliselle”
valtiovallalle. Uusi hegemonia koitti yleishumanistisen vasemmistohössötyksen
kumottua aikaisemmat arvot. Nykyajan kapinalliset ja vastarinnankiisket ovat
siis natseja, he johdonmukaisesti vastustavat vallitsevaa hegemoniaa. Jos se
tarkoittaa perseen pyyhkimistä ihmisoikeuksilla, niin sitten olkoon niin.
Oikeasti hauskaa on se, miten entisistä kapinallisista tulee porvareita;
punkkarit paheksuvat natsibändejä samassa hengessä kuin ammoin kiljupunkkareita
paheksuttiin. Mieleen tulee ammoinen Kauko Röyhkän avautuminen Timo Hännikäisen
laulettua Vöyrin marssia joissakin juhlissa. Vanha satanismin kanssa flirttaillut”kapinallinen” olikin hyvää makua peräänkuuluttava kalkkis.
Yhä kuulee joidenkin haikailevan ”vaarallisuutta”
rock-musiikkiin. Epäselväksi jää vain, mitä tällä tarkoitetaan. Jos
konkreettista vaaraa hakee, sitä löytää parhaiten black metal-skenestä,
norjalaisia bläkkiksen kuuntelijoita raivotautisempaa sakkia saa hakea. Vaaraa löytyy myös natseista, heihin identifioituminen on
kätevä keino sosiaaliseen itsemurhaan ja ehkä syytteeseen ”kiihottamisesta” tai
jonkin liberaalien pyhän lehmän loukkaamisesta. Valtavirtarockissa, punkissa ja
grungessa ei koskaan ole todellista vaaraa ollutkaan, punk varsinkin oli alusta
asti läpikaupallista paskaa. Syy piilee kapinallisuuden itseisarvoisuudessa
rokkareille; kapina vailla muuta sisältöä kuin yksilön oikeus nautintoon on
yhtä kuin nihilismi, eikä näin ollen mitään tai ketään ole helpompaa vietellä
rahalla kuin omasta ainutkertaisuudestaan vakuuttunut rockstara. Koska rockin
ja punkin kapina on sisällöltään tyhjää, se sulautui jo syntyesssään kapitalismiin.
Black metal ja natsiskene ovat olleet vaikeampia sulatettavia.
Kumpikin näyttää johdonmukaisesti keskisormea aivan kaikelle, he ovat vieneet
kapinan päätepisteeseensä. Individualismi ja nautinnonhalu ovat nihilismistään
huolimatta olleet helppoa käsiteltävää kapitalismille, koska juuri noita kahta
– individualismia ja hedonismia – se tarvitsee. Black metal konkretisoi
kapinansa avoimeksi väkivallaksi ja sabotaasiksi modernia yhteiskuntaa kohtaan
ja natsit vähintään saarnaavat samasta. Kiljupunkkarit ovat perimmiltään olleet
pelkureita, heistä ei ole ollut mielenosoituksissa ja mellakoissa rähinöintiä
kummempaan. Bläkkismiehet ovat toteuttaneet nihilisminsä täysimääräisinä, he
palvovat rehellisesti paholaista – kiljupunkkarit eivät edes tunnusta hänen
olemassaoloaan.
Natsipaskoja ja vastaavia yritetään toki kaikin tavoin
tukahduttaa, ja natsit vetoavat sananvapauteen. Sen he voivat toki tehdä,
liberaali systeemi on altis hyväksikäytölle. Onhan toki niin, ettei heille sananvapautta
useinkaan suoda ja tämä vain alleviivaa heidän asemaansa todellisina
kapinallisina. Sensuurinhalussaan Varisverkosto antoi vain ilmaista mainosta
natsibändeille, mikä vain korostaa natsien vaarallisuutta; se mitä
sensuroidaan, on kiinnostavaa. Vassareiden touhussa myös paljastuu dialektisen
maailmankuvan asenne; liberaalit arvot edustavat historian päätepistettä, joten
kapinasta on tullut turhaa. Miksi kukaan kapinoisi hyvyyttä vastaan? Jos
taistelet hyvyyttä vastaan, olet absoluuttinen vihollinen ja paha, jolle ei
tule suoda sananvapautta ja joka tulee tuhota. Kun demokratiaa uhkaavat yksilöt
yksi kerrallaan eliminoidaan pois pelistä eugeniikalla, murhaamisella ja geenimanipulaatiolla,
utopia on valmis. Tässä ei syyttä heijastu kansallissosialistien ajattelu,
hekin edustavat dialektista maailmankäsitystä; maailma on valon ja pimeyden
voimien taistelua ja pimeyden voimat on tuhottava.
Jos vasemmistolaiset tunnustaisivat ajattelunsa juuret osana
liberaalia heimoidentiteettiä, taistelu olisi helpompaa. Niin
kauan kuin liberaalit näkevät itsensä viimeisinä ihmisinä, kaikki toisin
ajattelevat ovat pimeyden joukkoja. Heimoidentiteetistä
tässä kuitenkin on todella kyse. Natsipaskojen sananvapautta halutaan rajoittaa juuri
syystä, että natsit ovat liberaaleja vastustava heimo. Jokainen hallitseva
hegemonia pyrkii märittelemään rajat omalle arvostelulleen ja luo pyhän lehmän,
johon ei tule kajota. Liberaalit eivät ole tästä poikkeus ja siksi he joutuvat
kumoamaan oman periaatteensa absoluuttisesta sananvapaudesta (sananvapautta nykyään voi
toteuttaa vain niin kauan kuin tukee sananvapautta, eli on samaa mieltä
liberaalien kanssa). Kun liberaalit viittaavat vihapuheeseen tai ihmisvihaan, se
on vain hämäystä. Vain harvat ajavat johdonmukaista ihmisvihaa, kaikkein vähiten natsit.
Natsit ovat dialektikkoja ja ajavat vihaa ainoastaan vihollisiaan, eli
juutalaisia ja liberaaleja vastaan. Liberaalit ovat myös dialektikkoja ja
ajavat vihaa vihollisiaan, eli juutalaisia ja natseja vastaan. Natsipaskojen ja
kiljupunkkareiden ero on siis veteen piirretty viiva.
Bläkkisporukka on tässä suhteessa poikkeus äärimmäisessä
nihilismissään. He ovat aitoja misantrooppeja ja siksi harmittomia; heidän
aatteensa eivät voi koskaan saada laajempaa kannatusta. Sen sijaan olemme
nähneet monet kerrat, mitä hedelmiä dialektinen ajattelu kantaa: sen mustavalkoisuus
tenhoaa ihmisiin, jotka enemmän kuin mielellään haluaisivat nähdä puolet
maanmiehistään kuolleina. Natsit ovat rehellisiä ja myöntävät haluavansa hipit
ja jutkut pois päiviltä. Liberaalit ovat sen sijaan määritelleet positionsa
tavalla, joka hämärryttää sen heimoidentiteetin; jos heidän ideologiansa on
historian päätepiste ja sen vastustaminen koko ihmiskunnan vastustamista, tulee tällainen vihollinen tietenkin murskata keinolla millä hyvänsä. Dialektinen
ajattelu on siis partikulaarisen heimoidentiteetin muuttamista universaaliksi: "me" edustaa kaikkea hyvää, ei vain omaa heimoa. "Ne" edustaa kaikkea pahaa, ei vain vierasta heimoa.*
Punkkarit, olivat sitten kommareita tai natseja, ovat
molemmat äärivasemmistolaisia. Bläkkärit ovat sen sijaan egoismissaan äärioikeistolaisia
ja siksi liian individualistisia, minkä vuoksi skene ei koskaan kerää suuria
joukkoja ihmisiä ympärilleen. Edes kapitalismi ei voi imeä itseensä sellaista
määrää yksilönpalvontaa ja nihilismiä.
Vassareita vituttaa havahtuminen siihen, etteivät he olekaan
enää sankarillisia kapinallisia; heidän kapinansa valjastettiin vetämään
kapitalismin vankkureita. He arvostelivat valtaa ja heistä tuli
vallanpitäjiä. Todellinen kapina löytyy enää äärioikeistosta ja taantumuksesta. En kuitenkaan arvosta mitään bändiä vain maailmankuvan vuoksi.
Olen aina halveksinut punkkareita ja muita musiikkia politiikka edellä tekeviä
ihmisiä. Black metal on pääosin tympeää, joskin nihilismissään rehellisempää
kuin nössö punk. GG Allin on poikkeus, joka vahvistaa säännön, hän ainoana
punkkareista vei nihilisminsä päätepisteeseen.
Sieg Heil o/
*Intiaaneilla tämä ajattelu tavallaan ilmeni heidän ihmisyyden määritelmässään: vain oman heimon jäsenet luettiin ihmisiksi. Toisin sanoen heimoajattelu itsessään ja primitiivisimmillään on dialektista, se tekee absoluuttisen eron "meidän" ja "niiden" välille. On ikuinen dilemma, miten ylittää näin jyrkkä partikulaarisuus ja samalla säilyttää oman heimon vahva identiteetti. Totalitaariset ideologiat yrittävät ratkaista sen "kerralla kuntoon" meiningillä, eli yksinkertaisesti hävittämällä vastapuolen. Tällaista totalitariaa edustaa niin natsismi kuin moderni liberalismi, joka pyrkii yhdenmukaistamaan maapallon eli hävittämään aidon erilaisuuden. Ero ei näy edes ruumiiskasoissa; natsit teollistivat prosessin, siinä missä USA luotti ja luottaa sirpalepommeihin ja napalmiin. Maon Kiina, Pol Potin Kamputsea, valitse mieleisesi. Puhuttiin sitten inhimillisistä uhreista taikka vahingosta ekosysteemille, moderni totalitarismi tuottaa samat tulokset. Moderni Eurooppa on vain näennäisesti ulkopuolella tästä, koska olemme ulkoistaneet ympäristöhaittamme ja ruumiskasamme muille.
Minulla ei ole patenttiratkaisuja tarjottavana. Traditiot ovat hyviä, mutta eivät täydellisiä; luotan vanhaan sanaan, mutta radikaalia eteenpäin riuhtomista tarvitaan. Kannatan jyrkkää heimoidentiteettiä ja nationalismia, mutta nämä eivät takaa rauhaa eivätkä hyvinvointia. Tahtoisin uskoa absoluutteihin, mutten usko vaan olen kiinni modernissa nihilismissä; minulla ei ole toivon sanomaa.
*Intiaaneilla tämä ajattelu tavallaan ilmeni heidän ihmisyyden määritelmässään: vain oman heimon jäsenet luettiin ihmisiksi. Toisin sanoen heimoajattelu itsessään ja primitiivisimmillään on dialektista, se tekee absoluuttisen eron "meidän" ja "niiden" välille. On ikuinen dilemma, miten ylittää näin jyrkkä partikulaarisuus ja samalla säilyttää oman heimon vahva identiteetti. Totalitaariset ideologiat yrittävät ratkaista sen "kerralla kuntoon" meiningillä, eli yksinkertaisesti hävittämällä vastapuolen. Tällaista totalitariaa edustaa niin natsismi kuin moderni liberalismi, joka pyrkii yhdenmukaistamaan maapallon eli hävittämään aidon erilaisuuden. Ero ei näy edes ruumiiskasoissa; natsit teollistivat prosessin, siinä missä USA luotti ja luottaa sirpalepommeihin ja napalmiin. Maon Kiina, Pol Potin Kamputsea, valitse mieleisesi. Puhuttiin sitten inhimillisistä uhreista taikka vahingosta ekosysteemille, moderni totalitarismi tuottaa samat tulokset. Moderni Eurooppa on vain näennäisesti ulkopuolella tästä, koska olemme ulkoistaneet ympäristöhaittamme ja ruumiskasamme muille.
Minulla ei ole patenttiratkaisuja tarjottavana. Traditiot ovat hyviä, mutta eivät täydellisiä; luotan vanhaan sanaan, mutta radikaalia eteenpäin riuhtomista tarvitaan. Kannatan jyrkkää heimoidentiteettiä ja nationalismia, mutta nämä eivät takaa rauhaa eivätkä hyvinvointia. Tahtoisin uskoa absoluutteihin, mutten usko vaan olen kiinni modernissa nihilismissä; minulla ei ole toivon sanomaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti