Valtakunnanääliö Tiina Rosenbergin ja poliitikko Oras
Tynkkysen keskustelutuokio radiossa on herättänyt huvittuneita reaktioita, eikä
ihan syyttä. Taas näemme yhden suvaitsevaisen osoittamassa
suvaitsemattomuuttaan ja äärimmäistä absolutismiaan. Juuri Rosenbergin
kaltaiset panevat kynät sauhuamaan teloituskäskyjä allekirjoittaakseen, jos
vain pääsisivät valtaan.
Luonteenpiirteet sikseen, tajusin nimittäin että
Rosenbergillä on kuin onkin pointti. Hän korosti kahta asiaa: sitä, ettei
kompromissi voi olla politiikan lähtökohta, ja ettei liian erimielisten kanssa
kannata keskustella. Eihän tuohon voi muuta kuin nyökytellä hyväksyvästi. Lähtökohtana ei voi olla kompromissi, vaan omien tavoitteiden ajaminen.
Rosenbergkin tajuaa, että käytännön politiikka johtaa joka tapauksessa
kompromisseihin, joten niihin ei pidä varta vasten tähdätä. Erimielisten -
sikäli kuin he edustavat aivan toista laitaa - kanssa käyty keskustelu on
ajanhukkaa. Oras Tynkkynen taas korosti sovinnollisuuden merkitystä ja
puheyhteyden säilyttämistä kaikkiin. Tynkkysellä vaikuttaisi tässä kohtaa
olevan kuitenkin väärinkäsitys, jonka yritän selittää.
Mitä tulee yksityiselämään ja arkipäivän kanssakäymiseen
ihmisten kanssa, ovat sovinnollisuus ja hyvä käytös välttämättömiä. Tunnen
monin eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Itse asiassa oikein kukaan ystävänikään
ei jaa kaikkia ajatuksiani, kukaan ihminen tuskin jakaa. Tämä ei silti ehkäise
mielekästä kanssakäymistä, ideologiset erot eivät paljoakaan ystävyydessä
paina. En välitä siitä, onko joku feministi, kommunisti vai randilainen
objektivisti. Tärkeintä on se, ettei ole kusipää ja kusipäitähän löytyy joka
aatesuuntauksesta. En voi olla kaikkien kaveri, mutta lähtökohtaisesti pyrin
tulemaan jokaisen kanssa toimeen. Edellä sanomani on itsestäänselvyys, mutta
tähdennän sitä pointtini vuoksi.
Poliittisessa päätöksenteossa eivät nimittäin vallitse samat
periaatteet kuin arkielämässä. Osoittaa poliitikolta hyvää asennetta, mikäli tulee
juttuun erimielistenkin kanssa. Mutta tällä ei ole paljoa tekemistä päätöksentekoprosessin
kanssa, jossa sovitaan koko valtakuntaa koskevista asioista. Arkielämässäsi ei
mielipiteilläsi ole väliä, pystyt pelaamaan pingistä sellaisenkin kanssa, joka
on jokaisesta poliittisesta kysymyksestä eri mieltä kanssasi. Mutta kuinka voit
tehdä päätöksiä tällaisen ihmisen kanssa? Jos mielipiteet ja arvot ovat
vastakkaiset, onko edes kompromissi mahdollinen? Monilla liberaaleilla (eli
vihreillä ja vasemmistolaisilla) tuntuu olevan sellainen käsitys, että kaikki
erimielisyydet ja vastakkainasettelut ovat ratkaistavissa. Jos poliittinen
vastustajasi on mukava ihminen, teet johtopäätöksen, että voit automaattisesti
päätyä yksimielisyyteen hänen kanssaan. Moinen harha johtuu vain
kyvyttömyydestä tehdä eroa yksityiselämän ja politiikan välille, kuten olen
edellä kuvannut.
Koko poliittisella kentällä tulisi sisäistää poliittisen
vihollisen käsite. Se tarkoittaa sitä, että tietyn rajan jälkeen erimielisyydet
nousevat ylittämättömiksi. Se tarkoittaa, ettei tietyn pisteen jälkeen ole
saavutettavissa yksimielisyyttä ja siksi myös keskustelun jatkaminen on turhaa.
Arvojen ollessa liian etäällä toisistaan, pienin yhteinen nimittäjä redusoituu
yhdentekevään seikkaan, mikä ehkäisee mielekkään päätöksenteon. Siksi
liberaalien keskustelua ja yhteisymmärrystä korostavasta hengestä olisi tässä
suhteessa päästävä eroon. Tämä ajattelu nimittäin heijastui viimeisimmässä
hallituksessamme, joka koostettiin hyvin erilailla ajattelevista puolueista ja
ihmisistä. Olemme nyt nähneet, mihin tämä tie vei; tuloksena oli halvaantunut
ja kyvytön hallitus, emmekä halua kulkea samaa tietä uudelleen.
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, ettei poliittinen
vihollinen ole sama asia kuin totaalinen vihollinen. Jos joku onkin poliittinen
vihollisesi, sen ei tarvitse merkitä välirikkoa. Voit suhtautua tai oikeastaan
sinun on syytä suhtautua vastustajaasi kunnioituksella. Voit viettää iltaa tai käydä lenkillä poliittisen vihollisesi kanssa. Jos hyväksyy eron yksityisen ja
poliittisen välillä, hyväksyy myös tämän – ehkä hupsulta kuulostavan – tilanteen
(ajatus vihollisen kanssa veljeilemisestä tuntuu epäintuitiiviselta, mutta ”poliittinen
vihollinen” on vain sana, jolla on spesifi merkitys). Tiina Rosenberg edustaa
taas totalitaarista ajattelutapaa ja siinä tulee ero hänen ja minun välille.
Hänelle erimielisyys merkitsee totaalista vihollisuutta, toisen kanssa ei
kommunikoida missään tilanteessa. Hän sanoo ”herranjumala”, kun kuulee Oras
Tynkkysen tulevan juttuun Jussi Halla-ahon kanssa. Katsokaas, Halla-aho edustaa
Rosenbergille absoluuttista pahaa, jonka kanssa ei vain voida tehdä päätöksiä,
vaan joka tulee aktiivisesti eristää ja ehkä jopa tuhota yhteiskunnasta.
Kultainen keskitie, sanon minä. Yhteistyöllä on rajansa, ja
vastapuolen kanssa keskusteluun käytetty aika on usein ajanhukkaa. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita, että pitäisi laittaa itsensä ihmistapojen ulkopuolelle. Arkielämään
kuuluvat käytöstavat ja toisten kunnioitus, vaikka jälkimmäinen ei Rosenbergin
kaltaisten osalta luonnistukaan. Kunnioitus on nimittäin mahdollista vain
molemminpuolisena.
EDIT. Kannattaa lukea Mika Keräsen kirjoitus samaisesta teemasta.
EDIT. Kannattaa lukea Mika Keräsen kirjoitus samaisesta teemasta.
6 kommenttia:
Suvakit suvaitsevat kaikkia ja kaikkea, paitsi niitä jotka ovat eri mieltä heidän kanssaan.
Terve Juho, näinhän se tuppaa usein menemään.
Morjens!
Mainio kirjoitus!
Varsinkin tuo ero "poliittisen vihollisen" ja "totaalisen vihollisen" välillä tuo kaivattua tervettä järkeä tähän keskusteluun.
t. Jaska
No iltaa Sylvester ja kiitos kommentistasi.
Jeps, järkeä sopisi käyttää vähän siellä sun täällä. Väittäisin, että sekä absolutisteilta että kaikessa keskusteluun pyrkiviltä on se hukassa.
Ehtoota Korppi!
Hyvin olet pointtisi ajatellut. Oli kiva lukea eikä tuohon ole juuri lisäämistä. Jos haluaisi nipottaa niin ehkä sana vihollinnen olisi, kuulijakunnasta riippuen, hyvä käytännön politiikassa vaihtaa lievemmäksi.
Muutenkin olet blogistina "hyvä löytö", kuten tavataan sanoa.
hh
Ehtoota teillekin, mukavaa että blogi maistuu.
"Poliittinen vihollinen" on muuten saksalaisen filosofi Carl Schmittin luoma käsite.
Lähetä kommentti