Muukalaisten – niin, joku voisi kysyä miksi puhun
muukalaisista enkä pakolaisista tai vastaavista. Kukaan blogiani lukeva tuskin
ajattelee asiaa, mutta joku tavanomaiseen kielenkäyttöön tottunut pitäisi
tällaista läpeensä pahansuopana. Minulle on toki sama ovatko tulijat
pakolaisia, työperäisiä muuttajia vai ketä. He ovat aina ulkopuolisia siis
muukalaisia. Tässä on ilmeinen arvolataus, he ovat jotain muuta kuin me. He
eivät ole väistämättä huonompia kuin me, vain vieraita. Käytän ilmaisua ja
vastaavia juuri siinä toivossa, että ne alentaisivat muiden kynnystä käyttää
niitä. Uussuomalaisten kaltaiset kiertoilmaisut ovat tietoista sumutusta
todellisen merkityksen kätkemiseksi. Asioista tulee puhua niiden oikeilla
nimillä.
Kuitenkin asiaan: muukalaisten työllistyminen ei ole
ratkaisevinta. Sillä on painoarvoa, mutta enemmän painoarvoa on sillä että
tulijat ovat Lähi-idästä ja Afrikasta. En tosin loppupeleissä haluaisi edes
satoja tuhansia kiinalaisia, vaikka he kaikki työllistyisivät. Tahdon maani
pysyvän ennen kaikkea suomalaisena, jolloin sen etnistä rakennetta ei voi
sotkea miten tahtoo. Joku tietysti huomauttaa, riittäisikö muutama kymmenen
tuhatta irakilaista sen muuttamiseen? Paha vain, että tuossa oletetaan
muukalaisvirran jo loppuneen. Paine todellisuudessa kasvaa ja hyöky rajojemme
yli hidastui lähes yksinomaan siitä syystä, että muut Euroopan maat ryhtyivät
toimeen. Tulijoita olisi edelleen vaikka muille jakaa, eikä tämänhetkisen ja
maltillisemman virran jatkuminen ole mitenkään varmaa. Ainakaan moisen
oletuksen varalle ei voi kestävää politiikkaa rakentaa, ja esimerkiksi Tanska
on kaukaa viisas kiristäessään maahantulon ehtoja jo ennakkoon. Brace for
impact!
Tulevaisuudessa on odotettavissa entistä suurempia
pakolaismääriä väestön kasvaessa ja ristiriitojen kärjistyessä kolmansissa
maissa. Samalla kärjistyvät sisäiset ristiriidat kotona Euroopassa ja
vastakkainasettelu muukalaisten ja kantaväestön kanssa tulee aina vain
näkyvämmäksi. Jos voisimme tunnustaa tilanteen kroonisen luonteen, lupaukset
pikaisista ja helpoista ratkaisuista saisi unohtaa. Jos voisimme tunnustaa
tilanteen nollasummapeliksi, pääsisimme kenties vihdoin asioiden ytimeen.
Toisin kuin jotkut uskottelevat, kaikki eivät voi voittaa. Joku maksaa, joko me
tai he. Joku maksaa sanan vihoviimeisessä merkityksessä, eli olemassaolollaan.
Tämä on koko sotkun perimmäinen dilemma, johon oikeiden kysymysten polulla
lopulta päätyy.
On maahanmuuttokriitikoita, jotka kuvittelevat tiukan
maahanmuuttolinjan ja ihmisoikeuksien olevan sovitettavissa. Osa uskoo tähän
kenties vilpittömin motiivein, osa valehtelee. Ristiriita nationalismin ja
universaalien oikeuksien välillä ei voisi olla räikeämpi, jompikumpi saa
joustaa. Itsehän en arvota humanistista öyhötystä liian korkealle, sillä
ihmisoikeudet eivät ole sama asia kuin oikea ja väärä. Kuitenkin juuri oikeasta
ja väärästä on tässä kysymys ja erinäiset sopimukset ovat vain toimineet
kanavana kiistoille oikeutuksesta. Kun katsotaan siis syvemmälle
paperilappusten ohi, katsotaan tähän: kuinka pitkälle voimme mennä
suojellaksemme kansaamme? Kun siis päätämme karkottaa ihmisiä pois, käännyttää
heitä ja sulkea rajamme, tuomitsemme ainakin osan heistä kuolemaan.
Muukalaisten joukossa on kaikkien onnenonkijoiden muassa myös lukemattomin
määrin niitä, jotka ovat todellisessa vaarassa kotimaissaan. Mihin vedämme
rajan? Ajammeko automaattisesti kaikki pois ja vain suljemme silmämme siltä,
mitä heille tapahtuu. Vai päästämmekö heitä rajojemme sisäpuolelle, pitäisikö
pelastaa edes osa? Mikä riittää, promille vai kaikki? Jos uskomme voivamme
tehdä mitä tahansa kansamme eteen, ei mikään määrä ruumiita ja väkivaltaa olisi
liikaa. Kansanmurha olisi vain keino muiden joukossa. Harvat uskaltavat toivoa
kaikkea tuota ääneen, mutta sitäkin useampi salaa. Olen itsekin pahimmillani
ajatellut, että ehkä muukalaisten täyteen sullotut veneet Välimerellä voisi
ampua kulkumatkalla seulaksi. Se varmasti pysäyttäisi liikkeen! Mutta: johonkin
on raja vedettävä. Joku sanoi, että hirviöitä vastaan on voitava taistella
muuttumatta hirviöksi. Vai onko sittenkin niin, että joskus on muututtava hirviöksi.
Onko niin, että kansakuntien ja heimojen on viime kädessä lunastettava
olemassaolonsa tuhoamalla vihollinen. Pakanamoraaliin tämä sopisi
ristiriidattomasti, mutta se ei tunnu oikealta minulle. Olenko kristillisen
kulttuurin hapattama, ehkä olenkin. Tämä on eettinen dilemma, josta
nationalistinen puoli ei pääse eroon.
Kansan etninen yhtenäisyys on viime kädessä abstraktio.
Voidaanko abstraktion edestä uhrata loputtomasti konkreettisia ihmisiä? Se,
joka vastaa myöntävästi, teeskentelee tai on paatunut. Mutta kansa itsessään ei
ole vain abstraktio vaan kokoelma eläviä ihmisiä, jotka ovat me ja siten etusijalla.
Miten siis konkreettisesti voisimme torjua muukalaisia ilman, että muuttuisimme
ihmispaholaisiksi. Olen esimerkiksi mielissäni siitä, että turvapaikan saamisen
ehtoja on kiristetty. Nähdäkseni niitä ei edes ole kiristetty lähimainkaan
tarpeeksi, mutta silti on tapahtunut jotain outoa. Sen sijaan, että
katsottaisiin kukin tapaus huolella läpi, tehdään karkotuspäätöksiä ajan
puutteen takia käytännössä satunnaisesti. Jos siis ihmisiä lähetetään suoraan
kuolemanvaaraan, onko tämä oikein? Ei se ole. Vaikka karkotettavat muukalaiset
pyritään palauttamaan oman maansa turvallisimmille alueille, virheitä kuitenkin
tulee ja he kärsivät. Alla eräitä esimerkkejä karkotetuista tai pian karkotettavista:
Irakilaismiehen karkotus.
Toisen irakilaismiehen karkotus.
Irakilaisen perheenäidin karkotus.
Kurdi-isän karkotus.
Nigerialsinaisten karkotus.
Kahdessa ensin mainitussa tapauksessa karkotetut on
mahdollista palauttaa ilman, että he joutuisivat välittömään kuolemanvaaraan.
Mutta perhe- ja sukusiteistään irrotettu nainen turvakodissa tai samaan tapaan
juuriltaan irrotettu mies vieraalla alueella eivät voi rakentaa itselleen
tulevaisuutta. Kolmannessa tapauksessa mies joutui vakavaan vaaraan kristityn
vaimonsa vuoksi, ehkä hänelle olisi tullut suoda turvapaikka? Neljäs ja viides
tapaus ovat taas mieltä vailla sikäli, että olisi fiksumpaa karkottaa koko
perhe tai jättää heidät Suomeen kuin ajaa vain toinen vanhemmista ulos. Perhe
on kuitenkin tekijä, joka on tällaisille ihmisille kenties ainoa turvaverkko ja
hidaste miesten radikalisoitumiselle. Viimeinen tapaus on siitä kiintoisa, että
käännytetyt joutuvat vaille turvaa jo Italiassa. Eikö Eurooppakaan ole enää
turvallinen?
Miten näitä tapauksia voisi käsitellä oikeudenmukaisesti? Miten
on yhdistettävissä rajat kiinni-politiikka ja moraali. Tietenkin lähimmäisten
asettaminen etusijalle on itsessään moraalista. Mutta on jälleen kysyttävä,
kuinka pitkälle voimme mennä? Lähtisin itse siitä, että oikeusvaltioperiaatetta
pyrittäisiin noudattamaan myös muukalaisten kohdalla mahdollisimman pitkälle.
Olisi järkevintä internoida koko porukka keskitysleireille, joista he eivät
pääse karkuun ja joissa kukin tapaus voitaisiin käydä läpi yksilökohtaisesti.
Se olisi aikaa vievää, mutta tarpeellista ihmishenkiä maksavien virheiden
välttämiseksi. Olisi samanaikaisesti noudatettava tiukkaa linjaa ja kyettävä
joustamaan. Pidän nimittäin lakeihin takertumista vahingollisena tapana. Eivät
maallemme haitalliset pakolaissopimukset tai oma lainsäädäntömmekään saa olla
esteenä järjenkäytölle. On siis typerää hajottaa perhe lakipykälän vuoksi tai
evätä naiselta turvapaikka vain, koska tämä ei ole vaarassa poliittisen vainon
vuoksi; jos hänen oma perheensä uhkaa joka tapauksessa tappaa hänet, mitä eroa
olisi lopputuloksella?
Muukalaisten lajittelussa vaadittaisiin myös jonkinlaista
hierarkioiden tajua. Ne, joita vastaan otetaan, saisivat olla kokonaisia
perheitä tai vähintään äitejä lapsineen. Yksinäiset miehet olisi syytä
käännyttää pääosin automaattisesti, mikä myös tekisi perheenyhdistämisestä
pitkälti tarpeetonta. Miehet ovat vaarallisimpia niin lyhyellä kuin pitkällä
aikavälillä. Perhe taustatukena vähentäisi radikalisoitumishaluja ainakin
jonkin verran, mutta iso joukko irrallisia 15-40-vuotiaita miehiä on varma
aikapommi. Perheiden muodostama uhka näkyy taas pitkällä aikavälillä, kun
toinen polvi radikalisoituu ja myös muuttaa maan etnistä rakennetta. Tätä uhkaa
olisi kuitenkin helpompi hallita päättämällä millaisissa volyymeissa näitä
perheitä maahamme päästetään ja aggressiivisella kulttuuriassimilaatiolla. Syksyllä
2015 tilanne hoidettiin niin päin persettä kuin mahdollista ja rajojemme
sisäpuolelle päästettiin iso tukku nuoria miehiä, joista olisi päästävä pääosin
eroon. On siis kyseenalaista, voimmeko enää edes päästä tilanteeseen, jossa
huolellisesti valikoisimme pakolaisiksi hyväksyttäviä perheitä.
Mutta dilemma on ja pysyy. Voimme ottaa muukalaisia
pakolaisina tänne, maamme kyllä kestää etnisten vähemmistöjen olemassaoloa.
Mutta se kestää niitä vain, jos ne ovat pieniä. Voimme auttaa vain
tiettyyn rajaan asti. Lopulta tulee piste, jossa joudumme käännyttämään yhä
suuremman ja suuremman joukon ihmisiä varmaan kuolemaan, mikäli haluamme jatkaa
olemassaoloamme. Tietenkin voimme auttaa myös rajojemme ulkopuolella ja
nimenomaan siellä (apu suoraan kriisialueille on paras keinomme auttaa niitä
ihmisiä ja myös vähentää muuttopainetta). Sillekin on silti rajansa. Mihin
vedämme rajan, se on aikamme tärkeimpiä eettisiä ongelmia. Se on ratkaisematon
ristiriita, mitään loppuun saakka hyvää ratkaisua ei ole. Se on kammottava
asia. Olen joskus sanonut, että olemme julmien ratkaisujen edessä. Että muiden
kuollessa on itse jatkettava elämää. Mutta se on liikaa, mieli ei kestä
tällaisia ristiriitoja.
Ehkä suvaitsevaiset ovatkin oikeassa ja heillä on tarjota
ratkaisu? Mutta ei, suvaitsevaisessa leirissä ei ole myöskään ajateltu implikaatioita loppuun saakka. Hyvin harva jos kukaan on siellä uskaltanut
kysyä, mihin asti voimamme riittävät. Yhä useampi on sentään lakannut vetoamasta
muukalaisiin rikkautena ja vain puhuu velvollisuudestamme auttaa. Uskon, että
suurin osa heistä tarkoittaa hyvää. He näkevät sen aivan todellisen
kärsimyksen, minkä kourissa kolmannen maailman maat ovat. Vain paatunut ihminen
ei ajattele, voisiko sitä jotenkin lievittää. Osa taas ei ole aivan niin
vilpitöntä, he ajavat ennen kaikkea monikulttuurista, abstraktia painajaistaan.
He kyllä osaavat tivata meiltä nationalisteilta, kuinka monen avuntarvitsijan
olemme valmiita uhraamaan. Se on erittäin aiheellinen ja painava kysymys. He
eivät kuitenkaan uskalla kysyä itseltään, kuinka paljon raiskauksia, ryöstöjä,
murhia ja yleistä viheliäisyyttä vähemmistöjen taholta on hyväksyttävissä
monikulttuurisen unelman eteen. Ääneen lausumattomana olettamuksena on, että
monikulttuurinen harmonia lopulta toteutuu ja ikävyydet ovat sen väistämättömiä
kasvukipuja (tietenkään se ei lopulta toteudu). Ääneen he ovat sanoneet, että
pakolaisten joukossa on mätämunia eikä sille vain voi mitään. Toisin sanoen,
muutamien suomalaisten hyvinvointi on uhrattavissa auttaaksemme isompaa joukkoa
muukalaisia. Itse vedän rajan mieluummin siihen, että ennemmin annan
ulkolaisten kuin suomalaisten kärsiä. Mutta, dilemma koskee minuakin. Miten
paljon he voivat kärsiä?
Ei ole suvaitsevaista, joka olisi koskaan sanonut kuinka
paljon maahamme suunnilleen muukalaisia mahtuisi. Miten se olisikaan
mahdollista, kun he eivät uskalla asiaa ajatella. Nimittäin sinä hetkenä, kun
he tunnustaisivat rajojen olemassaolon, he tunnustaisivat tämän: osa
pakolaisista on jätettävä kuolemaan. Siksi monet uskottelevat kykymme kantavan
loputtomiin. On totta, että Suomella on runsaasti resursseja. Mutta mitä sen
jälkeen, kun varastot tyhjenevät. Kuka leipoo leipää tyhjästä? Mitä sen
jälkeen, kun muukalaisia tulee miljoona, ei vaan kuusi miljoonaa?
Tämän ”rajattoman rakkauden” puolestapuhujat omaavat salaisen marttyyrimentaliteetin.
Koska olemme etuoikeutettuja länsimaalaisia ja siis syntisiä, olisi vain jaloa
uhrata koko kansakuntamme muiden eteen. Vaikka maamme runnottaisiin
hiekkaneekerien jalkojen alle, olisimme ainakin auttaneet. Vaikka emme
tuhouduttuamme auttaisi enää ketään ja vaikka hiekkaneekerit eivät varmuudella
auta ketään, kaikki olisi ollut oikein.
”Tietenkään ei Suomeen tulisi miljoonia pakolaisia”, sanoisi
joku vastaan. Ja tuskin tuleekaan, Euroopan rajat sulkeutunevat lopullisesti
ennen kuin se olisi mahdollista. Tuossa vastaväitteessä on kuitenkin se
implisiittinen olettamus, että auttaisimme vain rajojemme sisäpuolelle
päässeitä. Eikö meidän rajattomilla resursseillamme pitäisi aktiivisesti haalia
pakolaisia ympäri maailmaa? Pakolainen, joka ei vain pääse Suomeen, olisi
edelleen avuntarpeessa. Jos autamme yhtä pakolaista, mutta jätämme toisen
kuolemaan vain koska tämä ei päässyt rajojemme sisäpuolelle, eikö tämä olisi
väärin? Ja etnomasokistimme löytää vastauksen kehitysavusta. Rajat tulevat
siinäkin vastaan, mitä sen jälkeen? Etnomasokisti jatkaisi hyväksi havaitulla
linjallaan. Tausta-ajatus on, että eläisimme jalossa köyhyydessä ja kurjuudessa
syntiemme tähden. Rehellinen suvaitsevainen kuitenkin tiedostaisi dilemman:
joko on uhrattava koko Suomi tai autettava vain joitakin pakolaisia.
Dilemmaa ei kukaan pääse karkuun, rajanvedosta on kaikki
kiinni. Vain abstrakti periaate, että jokaista on autettava tai
vaihtoehtoisesti ei ketään, on varmasti väärin. Tahdon myös uskoa, että suurin
osa ihmisistä tämän todella tajuaa. Tämän tekstin on tarkoitus vain
havainnollistaa dilemman filosofista spektriä. Koska harva tuskin todella
sijoittuu kumpaakaan teoreettiseen ääripäähän, on ongelma
konkreettinen: mihin vedämme rajan?
15 kommenttia:
Tutustuin kerran peliteoriaan ja oivalsin silloin, että siitä aihepiiristä löytyy poikkeuksellisen johdonmukainen perustelu konservatiiviselle politiikalle. Konservatismiahan joskus syytetään siitä, että sillä ei ole taustalla selkeää filosofiaa, joka toimisi kaiken toiminnan ohjenuorana. Ehkä peliteorialla voisi kehittää sellaisen, tuumin.
Peliteoria käsittelee erilaisia tilanteita, joissa ihmiset pyrkivät edistämään etuaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Eräs siihen liittyvä käsite on tasapaino: tilanne on tasapainossa silloin, kun kenenkään pelaajan ei ole kannattavaa muuttaa toimintatapojaan. Esimerkki:
Jos yhteiskunnassa on vain leipureita, yhteiskunnan tilanne on epätasapainossa. Yksittäisen leipurin on kannattavaa muuttaa toimintatapaansa eli vaihtaa alaa ja ryhtyä harjoittamaan jotain muuta ammattia. Toisaalta kaikki eivät voi tehdä niin. Jos kaikki leipurit ryhtyisivät esimerkiksi siivoojiksi, silloin taas ryhtyminen leipuriksi olisi kannattavaa. Tasapainoa voidaan lähestyä siten, että kaikkiin yhteiskunnassa esiintyviin kysyntöihin vastataan oikean kokoisilla tarjonnoilla. Täydellistä tasapainoa ei ole mahdollista saavuttaa, esimerkiksi koska joissain tilanteissa on joidenkin yksilöiden kannalta kannattavaa ryhtyä rikollisiksi. Silloin muut joutuisivat vastaamaan vahvistamalla poliisilaitosta, mikä puolestaan tekisi kannattavaksi hylätä rikollinen toiminta, mikä vuorostaan aiheuttaisi painetta heikentää poliisilaitosta, jolloin sykli alkaisi alusta.
Se, että yhteiskunta on niin hyvässä tasapainossa, ettei tarvetta muutoksiin ole, on tietenkin konservatiivin ihanne: asiat kehittyvät niin hiljakseen ja ennustettavasti, että muutoksiin pystytään valmistautumaan. Eli, kun sosialisti pitää perusarvonaan tasa-arvoa, liberaali vapautta ja nationalisti veljeyttä, konservatiivi pitää tasapainoa. Konservatiivina olen sitä mieltä, että yhteiskunnan on aina ja kaikissa oloissa pyrittävä mahdollisimman täydelliseen tasapainotilaan. Sellaisia instituutioita, jotka aiheuttavat oman epätasapainonsa ja siten oman tuhonsa, ei koskaan tule perustaa. Eräs pohdinnan arvoinen instituutio on hyvinvointivaltio. Se on tasapainossa vain silloin, kun keskimääräinen kansalainen kannattelee sitä vähintään oman painonsa verran. Mikäli keskimääräinen kansalainen hyödyntää järjestelmää enemmän kuin sitä kannattelee, on järjestelmä alijäämäinen ja se tulee jossain vaiheessa ajautumaan joko veronkorotuksiin, menoleikkauksiin tai vararikkoon.
Ja tästä pääsemmekin aiheeseen, muukalaisinvaasioon. Nimittäin nykyään hyvinvointivaltion merkittävin ongelma on se, että sille tulee jatkuvasti uusia asiakkaita ulkomailta, voittopuolisesti järjestelmän kannateltaviksi. Suomi selviäisi yhdestä, kahdesta ja tuhannesta uudesta elätistä, ehkä sata tuhattakaan ei aiheuttaisi välitöntä romahdusta. Se ei kuitenkaan olisi tasapainoinen tilanne.
Yhteiskunnan on perustuttava järkeviin periaatteisiin, joita on mahdollista noudattaa kaikissa olosuhteissa. (Tämä, ainakin teoriassa, tunnustetaan oikeusperiaatteessa.) Jos ensimmäinen ulkomaalainen ollaan valmiita päästämään nettosaajaksi, millä perusteella sadastuhannesensimmäinen torjuttaisiin? Koska ulkomaalaisia on yli seitsemän miljardia, ulkomaalaisille avoin hyvinvointivaltio EI VOI olla tasapainossa. Hyvinvointivaltio on rajattava vain sen omille kansalaisille, muuten se lakkaa olemasta. Jos hyvinvointivaltio on hyvä asia, niin silloin on parempi, että siitä nauttii rajallinen ihmisjoukko kuin että hekään eivät siitä pääse nauttimaan.
Ja, koska olen aatteeltani nationalistinen konservatiivi, minä asetan kansakunnan yksilöiden edelle. Yksilöt tulevat ja menevät, kansakuntien tulisi säilyä ikuisesti, tämä on periaatteeni. Afrikan ja Lähi-idän holtittomasti kasvavat populaatiot on säännönmukaisesti torjuttava koko lännestä. Humanistit, jotka kokevat velvollisuudeksi auttaa, saavat auttaa omista varoistaan, eivät verottamalla muita. Ja se apu on muodoltaan pakolaisleirejä niin lähellä kriisialuetta kuin suinkin. Muu ei voi olla tasapainoihanteen mukaista.
Niin sitä pitää KoO. Kypsä ihminen, joka tajuaa, että Audiatur et altera pars mutta etsii kuitenkin tinkimättömättömästi totuutta/oikeudenmukaisuutta on kai se ihanne johon länsimainen koululaitos muummoassa tähtää.
Osoitit yllä olevalla tekstilläsi pysyväsi siihen.
Keskustelu päätekstin aiheesta menee nopeasti etnomasokismismiksi ja taivaanrannanmaalailuksi. Ja nyt pitää vähän ruoskia myös meitä nuiviakin, koska kun meikäläisiltä kysytään, onko se miten kehitysmaaissa kärvistellään oikein saa helposti vain kiusaantuneen tuhahduksen " se nyt on niiden omaa syytä tai "kaikkea pahaa ei saada koskaan kuitenkaan pois maailmasta". Kiinnitän tässä nyt huomiota vaivaantumiseen ja kiireeseen vaihtaa puheenaihetta.
Virkistävää lukea teksti jossa nostetaan kissapöydälle ja sanotaan suoraan, että (tarpeellisesta) rajojen sulkemisesta seuraa paljon inhimillistä kärsimystä oikeasti apuatarvitseville.
Uhrauksilta ei voi välttyä, mutta murehditaan niitä sitten.
Mihin vedetään raja?
Tässä saattaa kenties historian suurin humanitaarinen projekti sitten kristinuskon keksimisen jälkeen osoittautua täydeksi sudeksi. (Puhun koko vuosikausia jauhetusta paradigmasta joka johti tähän) Joten vedetääs ny jotain.
Päästetään reilusti kiinalaisia ja virolaisia joilla on koulut käyty. Muille sitten niin tiukka linja, että arvojohtajaa ja muita paremmintietäjiä itkettää.
Tämähän on Pentti Linkolan dilema "Mitä tehdään, kun sadan matkustajan laiva on äkillisesti uponnut ja vain yksi kymmenen hengen pelastusvene on saatu vesille? Kun pelastusvene on täynnä, yrittävät ne, jotka vihaavat elämää, kiskoa siihen lisää haaksirikkoutuneita ja upottaa kaikki. Ne, jotka rakastavat ja kunnioittavat elämää, lyövät laivakirveellä partaisiin takertuneet liiat kädet poikki."
Tietynsuuruinen kansallinen itsekkyys ei ole vain hyve, vaan se on kansakunnan hengissäsäilymisen edellytys.
Kalseaa, mutta niin se vain on. Ilman tiettyä itsekkyyttä ei mikään tai kukaan selviä olemassaolon taistelussa.
Tervehdys Allaspalo ja Aequilibrium ja kiitoksia kommenteistanne.
Aequilibrium: osut tavallaan oikeaan. Puhut asiasta, jota ehkä vuosi pari sitten olisin pitänyt asian kiteytyksenä. En kuitenkaan osaa ajatella asiaa syvimmässä merkityksessä peliteorian kautta. En usko mahdollisimman täydellisten tasapainotilojen mahdollisuuteen, kaikki ihmisen rakentamat systeemit pitävät sisällään tuhonsa siemenen. Ristiriita ei sisälly vain hyvinvointivaltioon tai tiettyyn aatteeseen. Ongelma on ikään kuin metafyysinen, kaikkien logiikalla konstruoitavien ratkaisujen ulottumattomissa.
En toki väitä, että kaikki olisi yhtä lailla epätasapainoista. Jotkin järjestelmät ovat toisia kestävämpiä ja ymmärrän toki pragmatiikkaa näiden suhteen. Mutta ongelmamme ei siis ole viime kädessä pragamaattinen.
Allaspalo: joo, harva nuivakaan on niin paatunut ettei tieto lisäisi tuskaa. Kysymystä siis vältellään tai todetaan vain, ettei se kosketa meitä. Tietenkään suvaitsevaisten hourailu siitä, kuinka juuri me voisimme nämä ongelmat ratkaista ja omahyväisyydellä hekumointi, eivät ole sen ylväämpää toimintaa.
Pentti Linkolan dilemma on todellinen, mutta unohtaa yhden asian: omantunnon. Dilemman voisi muuntaa vähän räikeämpään muotoon: iso perhe pelastautuu veneeseen, kaikki lapset eivät mahdu kyytiin. Ne, jotka vihaavat elämää kiskovat siihen lisää lapsia ja upottavat veneen. Ne, jotka rakastavat elämää, lyövät omilta lapsiltaan kädet poikki.
Voi olla liian paksua puhua kuin kaikki ihmiset olisivat globaalisti yhtä perhettä, tietenkään he eivät ole. Mutta tilanteen traumaattisuus on ilmeinen. Kuinka moni ihminen todella on valmis ampumaan avuttomalle kuulan kalloon? Muistetaan siis se, että niiden roistojen ja onnenonekijoiden joukossa on myös heikkoja heitteillä. Vaikka arabit kiivasluontoisia ovatkin, en jaksa ajatella pahimman pallogrillirasistin tavoin jokaisesta pahaa.
Tämä on elämän dilemma: miten estetään pahuus pahuudella? Ajattelen, että kovakin väkivalta voi olla tarpeen puolustauduttaessa. Mutta jossain menee raja, jonka jälkeen on parempi kuolla kuin elää hirviönä. Ehkä Linkolankin dilemman ratkaisu on siinä, että jonkun on joskus uhrauduttava. Mutta kuka uhrautuu ja kenen hyväksi?
Terve vaan Juho, ehditkin kommentoida tuohon väliin.
Totta turiset. Mutta minkä suuruinen itsekkyys on sopivaa, mikä menee yli? Voiko tuollaiseen kysymykseen vastata? Itsekkyys voi olla vain eufemismi täysin pidäkkeettömälle raakuudelle kuten epäitsekkyys täysin selkärangattomalle pelkuruudelle.
Ei ole eneimmäistäkään loppuun saakka perusteltua syytä, miksi vaikkapa tuhat pakolaista olisi sopiva määrä loppujen jäädessä kuolemaan (siis niistä, jotka todella kuolemanvaarassa ovat). Samalla tavalla abortin ajallinen takaraja on täysin keinotekoinen ratkaisu, itse ongelma on sikiön tappaminen eikä se milloin se tapahtuu.
" Dilemman voisi muuntaa vähän räikeämpään muotoon: iso perhe pelastautuu veneeseen, kaikki lapset eivät mahdu kyytiin. Ne, jotka vihaavat elämää kiskovat siihen lisää lapsia ja upottavat veneen. Ne, jotka rakastavat elämää, lyövät omilta lapsiltaan kädet poikki."
Tästä on jo ennakko tapaus KoO
Natsit pakottivat Łódźin juutalaisgheton luovuttamaan 20 000 työkyvytöntä eli lapsia ja vanhuksia. Gheton juutalaisneuvoston johtaja Chaim Mordechai Rumkowski piti kuuluisan Give Me Your Children puheen jossa hän vetosi vanhempia antamaan lapsensa jottei koko ghettoa tuhottaisi.
Rumkowskin (joka oli vallalla perso, maaninen narsisti {ja huhujen mukaan myös pedofiili(!)}) diktaattorimaisten kovat otteet tehosivat: Łódźin ghetossa tehtiin niin kuuliaasti ja kovasti töitä natseille, että se oli Puola viimeinen ghetto, jonka natsit tyhjensivät.
Edellisestä kommenttistani unohtui mukaan todeta, et
Maailman on sairas paikka sille päälle sattuessaan.
And common sense dictates that the saved must be those who can be saved and those who have a chance of being rescued, not those who cannot be saved in any case.
Järki kertoo tekemään niin paljon asioita, jotka todella käyvät järkeen. Ja sanon tämän vailla ironiaa, kaikki kuulostaa niin loputtoman järkevältä. Miksi se vain kuulostaa niin väärältä?
Kestävin ratkaisu olisi kolonisoida Afrikka (+muut) uudestaan, koska ei sieltä ongelmat sillä häviä, että sieltä otetaan porukkaa pois, eikä sillä, että sieltä lähteneitä käännytetään takaisin sinne.
Elikkäs rajanvetokysymyksessä oleellisinta ei ole se, kuinka monta ja mitä laatua päästetään sisälle vaan se, että itse menemme sen yli niin että heilahtaa! HAHAA!
Am I wrong or am I wrong? #MakeWorldAmericaAgain
Olet tehnyt samat havainnon kuin eräs jumalainen markiisi.
Mikä tahansa limaisen järjettömyyden saadaan järkeväksi. Ainakin tarpeeksi suurella töyhkeydellä ja liukkaalla kielellä varustettu.
Suomalaiset yrittäkää vielä kerran jos haluatte olla tasavaltalaisia!
Tervehdys Kaleidosikooppimies ja Allaspalo.
Kaleidoskooppi: joskus olen puolivakavissani ajatellut, että uusimperialismilla saataisiin elinolosuhteet nousuun niin meillä länsimaissa kuin kehitysmaissa. Vaikka en moista ratkaisua kannatakaan, tulisi taas suvaitsevaisten kysyä itseltään yhtä asiaa: miksi Afrikalla näyttää menevän huonommin nyt kuin siirtomaa-aikana? Miksi Etelä-Afrikka on väkivaltaisempi ja vihelisäisempi kuin apartheidin aikana jne.
Allaspalo: ehkäpä edellä kuvatut asiat ovat järkeviä, mutta eivät silti oikein. Oikea ja väärä eivät pohjimmiltaan ole rationaalisen prosessin tulosta vaan jotain valmiina saatua. Voi toki ajatella kuvattujen asioiden olevan niin järkeviä, että ne muuttuvat järjettömiksi. Abstraktit periaatteet kun tuppaavat umpimielisen johdonmukaisesti toteutettuina kääntymään vastakohdikseen.
Vai uuskolonialismia. Vai lieneekö uus-uuskolonialaismia. XD Varokaahan vaan pojat, ettei itä naapuri ala leikkimään myös sitä. Noh, he taitavat olla sen verran järki ihmisiä, että niille riittää neo-suomettuminen.
Emmä sit tiiä.
Mitäs jos vaan julistettaan Afrikka maailmanperintökohteeksi, jonka sisäistö kauneutta ulkopuoliset eivät saa häiritä. Eli ei päästetä ketään ulos eikä sisään (joitain antropologi ja biologi retkikuntia lukuunottamatta). Ei tuu ikävä niitä sukulaisten umpitylsiä "tässä me ollaan pyramiideillä"- lomakuvia.
PS. Mitäs mieltä olet tästä arvon KoO. En perusta hirveästi kehitysmaa diktaattoreista, mutta en huippu-urheilustakaan.
Tällä kommentilla presidentti Mugabe sai pisteet minun silmissä. Siinä on äijä. Sama meno meillekin. Tulos tai ulos leijonat, keihäänvimpauttajat ja muut.
Allaspallon kommentista tuli mieleen, että monessa kehitysmaassa ja varsinkin islamilaisessa sellaisessa kovaotteisen diktaattorin syrjäyttäminen on johtanut vain entistä hullumpaan menoon.
Irak on nyt paljon rauhattomampi ja yhteiskunnan perustoiminnot toimimattomampia kuin Saddamin aikana. USA:n pommitusten taakse on turha mennä. Niistä kun on jo toistakymmentä vuotta.
Iltaa Allaspalo ja Juho.
AP: Mugabi on veikeä vekkula, tästä heitosta pidin: Tilanne on sama, kuin jos impotentti mies olisi naimisissa viiden naisen kanssa. Mitä hyötyä siitä on?
Tuo visio Afrikasta jonkinlaisena suojattuna aittana, jonne ei mennä sisään ja josta ei tulla ulos, kuulostaisi hyvältä.
Juho: tietyt maat tarvitsevat autoritaarisempaa johtamisotetta tai ne hajoavat palasiksi. Vaikka esimerkiksi Syyriassa kaadettaisiin niin ISIS kuin Assad, ei maa tulisi koskaan yhdistymään demokraattiseksi kokonaisuudeksi. Ja miksi pitäisikään, olkoon kullakin maalla sellainen hallinto, jota se tarvitsee.
Lähetä kommentti