Alkuun sananen Pariisista: minulla ei ole juuri kerrottavaa näistä
ikävyyksistä. Minä, kuten kukaan Euroopan tilanteesta tietoinen, en ole tästä
yllättynyt. En tule yllättymään myöskään sivullisiin muslimeihin kohdistuvista
kostoiskuista. Kun etninen konflikti syvenee, muslimien katkeruus purkautuu
uusina iskuina. Ja kantaväestö vastaa. Mikään ei tule yllättämään minua. Kuten myös
odotettavaa, keskustelu siirtyi välittömästi metatasolle, jossa päähuoleksi
nousi rasistien hyötyminen iskusta. No, huolehtikoot media siitä, jos se
suvakkeja miellyttää. Kuitenkin siinä missä heidän ratkaisu on olla tekemättä
mitään eli jatkaa lässytystä entiseen malliin, tahdon minä ratkaisuja: muslimit
ulos Euroopasta.
…
Tunnustaudun rasistiksi, koska se on huomattavasti helpompaa
kuin kiemurrella syytösten kanssa. Jippo on yksinkertainen: omi mikä tahansa
epiteetti, jolla sinua yritetään leimata. Näin sinua ei voida enää sillä
vahingoittaa. Niin kauan kuin koshervatiivit, eli mediamaineestaan huolestuneet
mamukriitikot puolustautuvat rasistisyytösten edessä, niitä tullaan myös
esittämään. Jokainen julkinen anteeksipyyntö ja irtisanoutuminen tulkitaan
heikkoutena, eikä sitä jätetä rankaisematta. Vastapuolta ei kiinnosta oletko
oikeasti katuva, se haluaa pääsi vadilla. Voit itse valita alistutko kiltisti
median ja punikkiporvarien painostukselle, vai seisotko miehenä arvojesi
takana.
Mutta asiassa on myös enemmän. Monet näkemykseni ovat
tulkittavissa rasistisiksi. Asia riippuu kuitenkin siitä, miten määrittelee
rasistin. Siksi kutsuisin itseäni mieluiten vain tribalistiksi ja
nationalistiksi. Mutta ensin mainittu termi on suurimmalle osalle tuntematon ja
siinä on selittelyn makua, joten rasisti on joka tapauksessa sopiva
luonnehdinta minusta. Mitä se siis minun tapauksessani tarkoittaa? Otan
avukseni Sarastus-lehden artikkelin aiheesta:
Olkoon lähtökohtana se, että oman
rasistisuuteni aste voidaan määritellä tyydyttävästi vastaamalla kolmeen
kysymykseen:
1. Onko minulla kielteisiä käsityksiä ei-valkoisista etnisistä ryhmistä, ja toiminko niiden mukaisesti käytännön elämässä?
2. Onko tällainen käyttäytyminen mielestäni oikeutettua?
3. Vihaanko esimerkiksi mustia, aasialaisia tai arabeja ja katsonko että valkoisilla on oikeus alistaa heidät?
Epäilemättä suvaitsevaisilla on omat määrittelynsä, mutta
kieltäydyn pelaamasta niiden mukaan. Sen sijaan, että yrittäisin selitellä
katuvani tiettyjä asenteitani, tahdon jäsentää niitä. Tältä pohjalta voin
avoimesti perehtyä kysymyksiin, joista kahteen ensimmäiseen voin vastata
myöntävästi ja viimeiseen kieltävästi. Minullahan ei ole korkea käsitys
ihmisistä ylipäätänsä, en voisi kuvitella rakastavani ketään vain
valkoihoisuuden vuoksi. Minulla on kielteisiä asenteita myös valkoisia
ei-suomalaisia kohtaan sekä valkoisia suomalaisia kohtaan. Mutta he ovat
huonoine puolineenkin tuttuja, ymmärrän paremmin valkoista suomalaista niin hyvässä kuin
pahassa. Afrikkalaiset jäävät siis väistämättä oudommiksi, en tunne heidän
ilojaan ja surujaan. Vain se, että he ovat ihmisiä, ei kerro paljoa. Kun katson
afrikkalaista Suomessa, en voi välttyä ajatukselta että hän ei kuulu tänne.
Hänen verensä ei ole tästä maasta tullut, se ei ole osa tantereen tarinaa. Aivan
samaan tapaan ei valkoihoinen ole osa Afrikkaa, elonkehä on hänelle vieras.
Mystinen näkökulmani ei ole rationaalinen, jolloin sitä olisi helppoa pilkata.
En ole kuitenkaan kuullut rationaalista selitystä sille, miksi monietnisyys
sinänsä olisi sen objektiivisempi toive. Miksi tilkkutäkki olisi parempi kuin
muutaman värin kangas? Jokaisen
kannattaakin takoa kalloonsa tämä: tässä ei ole kysymys absoluuttisesta
väärästä ja oikeasta vaan arvovalinnoista.
Hännikäinen ottaa esille näkökohdan, jonka minäkin voin
allekirjoittaa: en haluaisi olla vähemmistössä omassa maassani. En ehdottomasti
vastusta vähemmistöjen olemassaoloa sinänsä, enkä revi pelihousujani nähdessäni
neekerin. En kuitenkaan tahdo heitä tuhansittain tänne. En olisi ilahtunut, jos
oma lapseni seurustelisi neekerin kanssa. Vaikka tuskin tekisin asialle mitään,
tahtoisin lapseni lähtökohtaisesti jatkavan suomalaista tai edes eurooppalaista
verenperintöä. Mutta rajansa kaikella; ne, jotka pitävät ei-valkoisten kanssa
perheen perustamista jonain rotupetturuutena, menevät liian pitkälle. Totesin
jo, etten voisi rakastaa ketään vain valkoihoisuuden vuoksi, kuten en voisi
myöskään vihata mustaihoisuuden vuoksi. Jokapäiväisessä elämässä kohtaan
ihmiset siinä määrin yksilöinä, etten juuri näistä asioista välitä. Tunnen toki
suurempaa epäluuloa mustaihoista kohtaan, varsinkin jos tämä on pukeutunut
vastenmielisiin gangstakuteisiin. Leimallisesti afrikkalaisittain käyttäytyvät
ja äänekkäät mustat herättävät lähinnä inhoa. Sen sijaan sivistynyt
ja länsimaalaisittain käyttäytyvä musta jopa ilahduttaa, esimerkiksi eräs
miellyttävimmistä kesän museovieraista oli Jenkkilästä saapunut
neekeri. Hän muistutti viiksineen ja hattuineen vanhaa jazzmuusikkoa ja oli
niin vilpittömän innoissaan museon nähtyään, että se suuresti piristi päivääni
(amerikkalaiset asiakkaat olivat muutenkin varsin mukavia). Joka tapauksessa ei
ihminen ole koskaan vain yksilö vaan myös kansansa ja rotunsa edustaja. Siksipä en
haluaisi mistään hinnasta asua Afrikassa tai arabimaissa, poissa kaltaiseni
piiristä. Jos joku siihen kykenee, olkoon näin. Veren vetovoima on kuitenkin
suuri, eivätkä samanrotuiset maahanmuuttajatkaan syyttä hakeudu toistensa
seuraan.
Haitallisena pidän minkäänlaista pakkomiellettä rotuun. Oli
se sitten denialismia taikka apartheidia, on kyseinen ilmiö ennen kaikkea
moderni. Nykymaailma on neuroottinen, mistä olen itse hyvä esimerkki. Aikamme
ruokkii kaikkia kuviteltavissa olevia pakkoajatuksia, eikä saman mekanismin
päteminen myös etnisissä kysymyksissä ole yllätys. Sekä fanaattisimmalle rasistille että
antirasistille rotu on ajatuksia hallitseva idea, totaliteetti. Rasistille se
on sitä suoraan, antirasistille epäsuorasti. Onkin vain huvittavaa, että
kiivaimmin rodun merkitystä vähättelevät ovat niitä, jotka kiivaimmin pitävät
melua roduista. Tämä denialismi ilmenee pahimmillaan ajatuksena rotujen fiktiivisyydestä
ja samanaikaisena katumusharjoituksena kaikkia ”rodullistettuja” kohtaan.
Tällaisista sepustuksista voi lukea, kuinka pelkkä hyvä käytös ei riitä, vaan
myös ajatuksien täytyy olla linjassa liberaalin hegemonian kanssa. Väärä
äänensävy keskustelussa tai minkäänlaiset ennakko-oletukset ovat virhetoimintoja,
jotka täytyy uudelleenohjelmoinnissa siivota pois. Rukoilen ihmisten
säilyttävän mielenterveytensä siinä määrin, että pysyttelevät kaukana antirasismin
nimellä kulkevasta sairaudesta. On aivan suotavaa ja hyvien tapojen mukaista
olla kertomatta rasistivitsejä vierasrotuisten seurassa, mutta ketä kiinnostaa
kaveriporukan kesken lauotut hävyttömyydet? Antirasismi onkin ajatuskontrollia,
jolla pyritään puritaanimaiseen sielun eheyteen; ajatukset ovat tekoja, ja
jokainen joutuu antirasistisen kiirastulen läpi kävelemään. Sillä rasismi ja
vain rasismi on perisynti, joka nurkkien takana vaanii.
Apartheidin kaltainen rotuajattelu ei ole sen vähempää
järjetöntä. Rodun tai kansallisuuden määrittely tulisi jättää tietyiltä osin
avoimeksi, tunnustaa käsitteiden myyttinen luonne. Rotutohtori sen sijaan
pyrkii tämän kiistämään, koska uskoo järkeen ja eksaktiin määrittelyyn. Rodun ja
kansan eksakti määrittely onkin sitten tie, joka johtaa kallonmittauksien
kaltaisiin absurditeetteihin. Tuloksena on tarpeettomasti jaottelevaa
lainsäädäntöä ja vainoa. Kuten niin moni muukin vitsaus, sai niin sanottu
tieteellinen rasismi alkunsa valistuksen jälkeisellä vuosisadalla, utopioiden
kulta-aikana. Rotuopit ovat modernia hapatusta, jonka kansallissosialistinen
Saksa vei johdonmukaiseen huipentumaansa. Tämän huipennuksen myötä tieteellinen
rasismi käytännössä katosi julkisesta keskustelusta, joskin sitä tapaa vieläkin
oikeistolaisten puheissa. Ei niin, etteivät afrikkalaiset olisi eurooppalaisia
tyhmempiä, faktat ovat faktoja. Näiden seikkojen ei tulisi kuitenkaan olla
oleellisia rodustaan tietoiselle nationalistille. Emmehän halua myöskään
kiinalaisten massiivista siirtolaistulvaa, vaikka he ovat keskimäärin jopa
meitä älykkäämpiä. Tärkeintä on ajatus siitä, että kansoilla ja roduilla on
omat karsinansa. Kulttuurivaihto ja siirtolaisuus voivat jatkua, kuten ne ovat
aina jatkuneetkin, mutta eivät nykyisessä mittakaavassa. Jotkut sanovat tätä
ajattelua entopluralismiksi, joka on eufemismi. Minä olen rehdisti kivenkova
rasisti.
Jos ja kun moderni aika kotkotuksineen tulee
päätepisteeseensä, löydetään kenties järki uudelleen. Valistus, joka lupasi
järkeä, ei sitä tarjonnut. Se tarjosi mielettömyyksiä toisensa perään ja monin
tavoin nykyistä rotuhysteriaa voi pitää loogisena jatkumona sitä edeltäneille
kallonmittauksille. Ihminen on varsin kohtuuton olento, jolta keskitien
vaatimus on kuin toivoisi hiljaisuutta tykistökeskityksessä. Mutta kenties
meillä on juuri siksi muistutettu kohtuullisuuden hyveestä, sillä kertausta ei
koskaan voi olla liikaa. Saksa on ollut vuosikymmenet polvillaan, hybristä
seurasi nemesis. Ehkä uusi sukupolvi osaa ajatella asioista toisin ja ottaa
uuden suunnan pelkän vastareaktion sijaan. Nimittäin, mitä liberaalimpi menneisyys, sitä
fasistisempi tulevaisuus. Mutta: tämä ei ole mikään luonnonlaki ja siksi asioihin
kannattaa vaikuttaa, ennen kuin ne alkavat vyöryä omalla painollaan. Elämme
liberaalin suvaitsevaisuuden krapulavaihetta ja toivokaamme, että sitä seuraa
muutakin kuin silkka kaaos ja väkivalta.
Sillä välin, Suomi suomalaisille ja rautaa rajalle!
Sillä välin, Suomi suomalaisille ja rautaa rajalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti