Arvoilla on sitkeä taipumus muuttua valintakysymyksistä
tosiasioiksi. Tällainen tilanne syntyy, kun mistä tahansa ideasta tulee niin
vahva paradigma, että sitä ei käytännössä kyseenalaisteta. Kolme hyvää
esimerkkiä ilmiöstä ovat monikulttuurisuus, feminismi ja talouskasvu.
Joskus aikoinaan monikulttuurisuudesta (tai monikultturismista)
puhuttiin ideologiana, jolla tavoiteltiin erilaisten arvojen rinnakkaisuutta
samassa yhteiskunnassa. Tässä Riikka Purran hyvässä kirjoituksessa on
esimerkkejä viime vuosikymmenen takaisesta tutkimuskirjallisuudesta, ja ne
eivät jätä juuri tulkinnanvaraa:
yhdistelmän sitä, mitä on ja sitä, mitä pitäisi olla. [Termi]
on siis sekä analyyttinen käsite että normatiivinen
ohjenuora.
Monikultturismi tarkoittaa monietnisten yhteiskuntien
julkishallinnon toteuttamaa lähestymistapaa, jolla
pyritään ohjaamaan kulttuurista moninaisuutta niin, että
kulttuurierojen arvostus ja suvaitsevaisuus toimivat
kaikkien osapuolten välillä. Monikultturismi takaa, että kaikki kansalaiset voivat pitää identiteettinsä.
julkishallinnon toteuttamaa lähestymistapaa, jolla
pyritään ohjaamaan kulttuurista moninaisuutta niin, että
kulttuurierojen arvostus ja suvaitsevaisuus toimivat
kaikkien osapuolten välillä. Monikultturismi takaa, että kaikki kansalaiset voivat pitää identiteettinsä.
Monikulttuurisuus viittaa kulttuurisen moninaisuuden
huomioimiseen ja arvostamiseen globaalia humaanisuutta
ja yhteiskunnallista järjestystä lisäävästi ja rikastavasti.
huomioimiseen ja arvostamiseen globaalia humaanisuutta
ja yhteiskunnallista järjestystä lisäävästi ja rikastavasti.
Vain
yhdessä näistä määritelmistä mainitaan monikulttuurisuus jonain muunakin kuin
yksiselitteisenä arvovalintana. Tämä oli aikaa, kun sana ei ollut kaikkien
huulilla eikä YLE:n doktriiniin kirjattuna. Mutta hegemoniat vaihtuvat, ja kuin
huomaamatta oli jo kyse itsestäänselvyydestä, jota ei tohdittu kritisoida.
Kuitenkin vasta viimeisen vuoden aikana julkinen diskurssi on ottanut käänteen,
jossa käsitteen aiemmat merkitykset on tarkoituksella unohdettu. Kun peli on
alkanut uhkaavasti pyöriä suvaitsevaisten päädyssä, on siirretty maalitolppia.
Niinpä he voivat sanoa, ”ettei kukaan koskaan puhunut eri normeista ja laeista
eri ihmisille”. Monikulttuurisuus ei katsokaas ole ideologiaa vaan faktoja,
jotka eri kulttuurien olemassaolo todistaa. Niinpä se, joka kritisoi monikulttuurisuutta,
kritisoi todellisuutta ja on päästänsä vialla. Eihän kukaan muu kuin
psykoottinen kiistä todellisuutta ympärillään.
Feminismin
suhteen ei tilanne ole enää yhtä selvä, mutta samanlaista tendenssiä on
siinäkin havaittavissa. Nimittäin naistutkimuksen (vai onko se
sukupuolentutkimus nykyään) nimellä kulkeva ideologinen mädätys on saanut
ainakin Suomessa kulkea pitkään tieteen kaavussa. Näin ollen feminismin
kriitikot leimataan joissakin yhteyksissä kreationistien veroisiksi
höperehtijöiksi, joiden argumentteja ei tarvitse edes kuunnella. Kätevää, eikö?
Monikulttuurisuuden vastustajana olet sekopää ja feminismin vastustajana
tiedettä ymmärtämätön idiootti. Jos vastustat molempia, olet sekopäinen
idiootti ja todennäköisesti vielä natsi. No, tosimies kohauttaa moisille moukkamaisuuksille olkiaan; koirat haukkuvat ja karavaani kulkee. Viimeinen virhe, jonka kansallismielinen voi tehdä, on alkaa pelata vastustajien säännöillä tai vaatia näitä muuttamaan kielenkäyttöään suosiollisemmaksi. Armopaloja ei tule ja kansallismielisen tehtävä on keskittyä asiaansa. Kun valta aihtuu, alkavat suvakit pelata meidän säännöillämme.
Talouskasvun suhteen tilanne on ongelmallisin. Siinä missä monikulttuurisuudella ja feminismillä on alati kasvavat ja äänekkäät oppositiot, on talouskasvu lähes kyseenalaistamaton paradigma. Luet sitten vasemmistolaisen taikka oikeistolaisen kirjoituksia ja oli lehti mikä hyvänsä, on näkökulmana aina talouskasvun välttämättömyys. Käytännössä vain ympäristöradikaalit eri poliittisissa ryhmittymissä kyseenalaistavat tämän premissin. Olemme niin tottuneita ajattelemaan kasvun pakkoa elimellisenä osana yhteiskuntiamme, ettemme usko selviävämme ilman sitä. Ja tässä on totuutta, sillä talouden rakenteet toimivat kyseisen oletuksen varassa. Ilman kasvua infrastruktuurimme ennemmin tai myöhemmin kokisi romahduksen, sillä globaali kapitalismi elää ahmimisesta. Se toimii kuin sotavaltio, jonka on kustannettava oma elintasonsa jatkuvilla uusilla valloituksilla. Tällä logiikalla toimi esimerkiksi natsi-Saksa, joka eli yltäkylläisyydessä valloitetuilta alueilta ryöstetyillä varannoilla. Pohjimmiltaan kyse on osin ihmisluonnon kyltymättömyydestä ja roolistamme kuluttajina; meille on vaikeaa, ellei mahdotonta elää tasapainossa luonnon kanssa. Käytännössä se onnistuu pienellä populaatiolla ja vaatimattomalla elintasolla. Mutta ihmiskunnan historia ennen teollistumisen aikaa osoittaa, että vaihtoehto on olemassa. Niin sanottua talouskasvua ei ennen sitä ollut, ja materiaalisesti elimme nykytilanteeseen verrattuna staasissa:
Talouskasvun suhteen tilanne on ongelmallisin. Siinä missä monikulttuurisuudella ja feminismillä on alati kasvavat ja äänekkäät oppositiot, on talouskasvu lähes kyseenalaistamaton paradigma. Luet sitten vasemmistolaisen taikka oikeistolaisen kirjoituksia ja oli lehti mikä hyvänsä, on näkökulmana aina talouskasvun välttämättömyys. Käytännössä vain ympäristöradikaalit eri poliittisissa ryhmittymissä kyseenalaistavat tämän premissin. Olemme niin tottuneita ajattelemaan kasvun pakkoa elimellisenä osana yhteiskuntiamme, ettemme usko selviävämme ilman sitä. Ja tässä on totuutta, sillä talouden rakenteet toimivat kyseisen oletuksen varassa. Ilman kasvua infrastruktuurimme ennemmin tai myöhemmin kokisi romahduksen, sillä globaali kapitalismi elää ahmimisesta. Se toimii kuin sotavaltio, jonka on kustannettava oma elintasonsa jatkuvilla uusilla valloituksilla. Tällä logiikalla toimi esimerkiksi natsi-Saksa, joka eli yltäkylläisyydessä valloitetuilta alueilta ryöstetyillä varannoilla. Pohjimmiltaan kyse on osin ihmisluonnon kyltymättömyydestä ja roolistamme kuluttajina; meille on vaikeaa, ellei mahdotonta elää tasapainossa luonnon kanssa. Käytännössä se onnistuu pienellä populaatiolla ja vaatimattomalla elintasolla. Mutta ihmiskunnan historia ennen teollistumisen aikaa osoittaa, että vaihtoehto on olemassa. Niin sanottua talouskasvua ei ennen sitä ollut, ja materiaalisesti elimme nykytilanteeseen verrattuna staasissa:
...
Lienee
mahdotonta osoittaa mitään tarkkaa ajanhetkeä, jolloin arvovalinnoista tuli välttämättömyyksiä. Se on jatkuvaa prosessia, joka todennäköisesti tapahtuu kaikkien hegemonioiden kohdalla. On
ihmisiä, jotka eivät kykene kuvittelemaan maailmaa ilman feminismiä,
monikulttuurisuutta ja talouskasvua. Eikä siinä mitään, kaikki on kiinni omista
premisseistä. Jos on sisäistänyt tarinan jonkin ideologian deskriptiivisestä
luonteesta maailman selittäjänä, on aivan loogista ajatella edustavansa
väistämättömän muutosta. En väitä, ettei omassa ajattelussani olisi
piirteitä tästä; pidänhän ihmiskuntaa monin tavoin viheliäisenä ja
väkivaltaisena joukkona, joka ei koskaan tule elämään keskenään harmoniassa.
Tämä lähtöasetelma asettaa puitteet omalle ajattelulleni, enkä ole siis näin
ollen objektiivinen. Toki näkemystäni puoltaa esimerkiksi pitkä historia, mutta
esimerkiksi nationalismini on arvovalinta. Oma valtio omalle kansalle ei ole
historiallinen väistämättömyys, kuten se ei ole välttämättömyyskään.
Nationalismi voi toimia yhdessä paikassa ja jossain toisessa taas ei.
Vastustajani epäilemättä uskovat sen olevan pelkästään huonoa ja näin olkoon.
Argumentteja voidaan puolin ja toisin heittää, mutta viime kädessä tämä on
valtakamppailua. Tätä ei ratkaista retoriikalla eikä tilastoilla, tämä
ratkaistaan politiikalla. Ja jos politiikka ei riitä, siirrytään sen jatkeeseen
eli väkivaltaan. Näin se on aina mennyt ja tulee aina menemään. Demokratia
toimii tasan niin kauan kuin neuvottelupöydässä saadaan molemmin puolin
päätöksiä aikaiseksi. Sillä hetkellä, kun jompikumpi osapuoli ei enää saa
asiaansa edistettyä, kaivetaan radikaalimmat keinot naftalista.
Taistelu jatkuu ja vahvin voittakoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti