Taannoisen vihatekstin vanavedessä on
sopivaa kirjoittaa bändistä nimeltä Strapping Young Lad. Vuonna
1995 muodostettu ja vuonna 2007 hajotettu yhtye oli Devin Townsendin
luomus, hänen negatiivisten tuntojensa väylä. Mies itsessäänkin
ansaitsisi oman postauksensa, hän lienee aikamme monipuolisimpia
muusikoita. Hän on säveltänyt musiikkia metallista progeen ja
ambientista countryyn, seuraavana vuorossa on vielä julkaisematon
sinfonia. Hän on kitaristi ja laulaja, mutta on soittanut myös
bassoa, ohjelmoinut rumpuja sekä kosketinsoittimia. Paitsi
soittajana, myös laulajana hän on monipuolinen. Devin kykenee
raastavaan huutoon ja kirkunaan kuin myös lähes oopperamaiseen
jylinään ja herkkään falsettiin.
Devin Townsend nousi pinnalle jo
19-vuotiaana hänen päästyään laulajaksi kitarasankari Steve Vain
yhtyeeseen. Varhainen julkisuus ja omien sanojensa mukaan viheliäinen
kokemus musiikkibisneksessä rikkoivat hänen illuusionsa ja tekivät
hänestä nuoren vihaisen miehen. Los Angelesissa vietetty aika sai
hänet vihaamaan kaupunkia ja Beverly Hillsin teeskenteleviä
pepsodent-ihmisiä. Tuo aika tuotti Strapping Young Ladin, haisevan
vastalauseen kaikille halveksimilleen paskapäille. Tulevaisuus tuotti
sittemmin viisi albumia, joiden historian käyn lyhyesti lävitse.
Ensimmäinen albumi oli
raakileenomainen kasa vaihtelevan tasoisia biisejä, joista
oikeastaan vain kaksi ensimmäistä ovat todella toimivia. S.Y. L
sekä In The Rainy Season ovat ekstorverttia, in your face- raivoa.
Nämä kappaleet ovat olleet itselleni tärkeä henkireikä
suodattamaan pois omaa aggressiota, edelleen isken nämä aika ajoin
soimaan. Kappaleet toimivat käytännössä parina, jossa sitovana
aasinsiltana toimii jo klassikoksi noussut repliikki, ”my name is
Devin, can I take your stinking order?”
Satans Ice Cream Truck toimii huumorina
ja Happy Camper on verrattominta kohkausta, mitä lienee levylle
kuunaan äänitetty. Se on niin äärimmäinen, että muuttuu jo
komiikaksi ollen silti hyvää tuuletusta. Tarinan mukaan Devin olisi
pyörtynyt kiljuttuaan viimeiset nuotit ja koko homman huipentaa
biisin päättävä huomautus: ”what a miserable guy!”
Klassikko, industrialia ja puhdasta
raivoa yhdistävä maaninen räjähdys. Se on huomattavasti
ahdistuneempi ja vakavampi kuin osin kieli poskessa tehty
debyyttialbumi. Devin etsiytyi jälleen Los Angelesiin, jonka rumuus
inspiroi häntä kirjoittamaan uutta materiaalia. City kuulostaakin
albumilta, jonka tekijä ei ole suurkaupunkien fani. Itselleni tämä
on toiminut aika ajoin soundtrackina, kun olen vaeltanut kaupungeissa
hämmästelemässä niiden rumuutta. Tämä soi kuin väkivaltainen
huuto yhtä väkivaltaiselle rumuudelle, joka hyökkää kaikkia
aisteja vastaan. Kuin huutamalla voisit saada betonikuutiot sortumaan
ja modernit kauhistukset katoamaan.
Aloitusraita on oma suosikkini,
ahdistunutta ja samalla kostoa vannovaa mättöä. Heti alussa
otetaan luulot pois, ”can you believe this shit people!”
Puberteettista, mutta kenelle tahansa vihan hehkussa lämmittelevälle
sähäkkää. Äänimaailma on kylmä, kolkko ja lohduton. Soonista
väkivaltaa, jolla voisi tasoittaa vuoria.
Oh My Fucking God osoittaa, miksi
Deviniä kutsutaan moottoriturvaksi. Se on yksi maailman raskaimmista
kappaleista, sataprosenttista tappoa. Ensimmäisiä SYL-biisejäni,
rakkautta ensi kuulemalla. Home Nucleonics ja Underneath The Waves
ovat muut kohokohdat levyllä, joka on silkkaa aggression juhlaa.
Viimeisessä kappaleessa tahti hyytyy, kuin viha olisi kulutettu
hetkellisesti loppuun. Jäljellä on vain tukahduttavaa epätoivoa,
”And pray the God to hear me”.
Jos jotain, tämä albumi on totisesti
avunhuuto maailmalle. Kaiken vihan alla on kaveri, joka ei enää
kestä. Mutta kaikki on aitoa, dokumentti erään ihmisen
mielenliikkeistä 90-luvun puolivälissä.
Bändin oma nimikkoalbyumi julkaistiin
muutaman vuoden tauon jälkeen, kun Devin oli löytänyt jälleen
energian tehdä vihaista musiikkia. Omien sanojensa mukaan kuitenkin
iso osa motiivista tehdä uusi SYL-albumi ei ollut niinkään aitoa
vihaa kuin tahtoa saada lisää huomiota, jota City oli tuonut. Devin
ei koskaan ollut ollut suosittu poika ja maine rankkana
metalliartistina tuntui päihdyttävältä. Jos City oli vilpitön
yritys kanavoida sisäisä demoneja ulos, luo kuuluisuus houkutuksen toistaa sama temppu. Vihasta tuleekin itsetarkoitus. Motiivit olivat
sekavat ja sen kuulee lopputuloksessa, joka on suodattamattoman
hulluuden sijasta genreuskollista death-metallia.
En välitä albumista
kokonaisuudessaan, en itse asiassa ole tainnut koskaan kuunnella sitä
alusta loppuun. Kaksi ensimmäistä raitaa ovat joka tapauksessa
ässäkamaa, Relentless jopa pienoinen klassikko.
Itsetarkoituksellista tai ei, on tämäkin albumi ehtaa ja asenteella
tehtyä metallia. Aftermath ja Dirt Pride ovat muut mainitsemisen
arvoiset biisit.
Tuotanto on tukkoista, mikä tekee
albumista vaikean kuunneltavan. Paras sana, minkä voin keksiä sitä
kuvaamaan, on ”nuhainen”. Devin on itse todennut, että albumi on
yksi hänen henkilökohtaisista inhokeistaan soundinsa osalta.
Tulemme suureen hetkeen, magnum opukseen. Albumi on virranjakaja, on aika ennen Alienia ja aika sen
jälkeen. Devin antoi tälle kaikkensa, mutta suurella hinnalla. Hän
oli kolmenkymmen ohittaneena vaiheessa, jossa viha ei tullut samalla
tavalla luonnostaan kuten nuorempana. Hän ei hyväksynyt tilannetta
ja päätti yrittää vielä kerran. Resepti: huumeita, viinaa,
ahdistusta ja hermoromahduksen kynnykselle astuminen. Lopputulos:
yksi suurenmoisimpia metallialbumeja koskaan. Se kuulostaa isolta, se
ON iso. Musiikki on kompressoitua paranoiaa ja vesikauhua, ei enää
angistista kohkaamista kuten aiemmin. Kaikki on nyt mustempaa, albumi
on sooninen happosade ja hurrikaani. Alien sykkii pahuutta, se on
toksista kuunneltavaa; se antaa katharsiksen, mutta tietyllä
hinnalla. Joka kerta, kun sitä kuuntelen, jotain menee rikki.
Devin meni pitkälle, tällä kertaa
liian pitkälle. Mutta en tiedä voinko valittaa. Alien kuulostaa
jumalalliselta, vai olisiko infernaalinen oikea sana. Siinä on
majesteettisuutta, jota ei muissa Devinin albumeissa ole. Hulluuden
rajoilla käyneen miehen sinfonia siitä, mitä hän tuolla puolen
kuuli. Imperial ja Skeksis tekevät heti kättelyssä selväksi, että
hommasta on leikki kaukana. Ensin mainittu lyö turpaan ja viimeksi
mainittu rummuttelee niin villejä rytmejä, että ulottuvuuksien
välinen raja repeilee. Teknisenä suorituksena Skeksis lienee SYL:in
kunnianhimoisin luomus, yhdistelmä Townsendin maanista hulluutta ja
rumpali Gene Hoglanin mielikuvituksellista kannuttelua.
Majesteettista, jälleen kerran. Helvetillistä, mustaa magiaa.
Shitstorm on neljä minuuttia puhdasta
mielisairautta. Kaikista Devinin tekeleistä se on hurjin, mitään
ei pidätellä eikä iskuja säästellä. Tältä hulluksi tuleminen
kuulostaa, eli hyvältä. Kappale, jota voi kuunnella ainoastaan
tietyssä ahdistuksen ja alhaisimman vihan tilassa. Laulu, kitarointi
ja rummutus hipovat täydellisyyttä kuin hiotussa sysimustassa
timantissa.
Levyltä ei huonoja biisejä löydy,
Shine ja Zen ansaitsevat erityismaininnan. Ensin mainittuun lienen
suodattanut enemmän pahaa oloa kuin mihinkään muuhun yksittäiseen
biisiin. Devinin eläimelliset huudot saavat oikean pisteen minussa
värähtelemään, edelleen voin sopivassa mielentilassa kokea
mielihyvän aallon hyökyvän ylitseni kappaleen soidessa.
Äänimaailmaltaan albumi on kuin
vastine Citylle. Siinä missä City on kylmä ja raivokas, on Alien
tulikuuma ja raivohullu. Siinä on erikoisen lämmin, suorastaan
murea soundi. City kuulostaa teolliselta ja betoniselta, Alien
esoteeriselta ja orgaanisemmalta. Kaikki on kyllä tappiin
kompressoitua siinä määrin, että pieniä nyansseja on vaikea
kuulla. Tämä on harmi, sillä Alienin kaltainen superproduktio
hyötyisi dynaamisemmasta miksauksesta. Hieman vähemmän bassoa ja
kitaraa, jolloin syntetisaattorit ja muu äänimaisema pääsisivät
oikeuksiinsa. Toisaalta yksi osa levyn tehoa on sen armottomuudessa,
mitä brutaali soundi tehostaa.
Devin oli tässä vaiheessa kulkenut
SYL-polkunsa loppuun. Mutta levytyssopimuksessa oli vaatimus vielä
yhdestä albumista. Se hoidettiin alta pois velvollisuudesta ja sen
kuulee. Alien oli kuilun reuna, josta ei ollut enää reittiä
eteenpäin vaan pohjalle. Sinne ei Devin tahtonut hypätä, joten
uudella albumilla ei soinut lähimainkaan sellainen energia kuten
edellisellä. Jo avausraita tuntuu väsyneeltä, kuin se olisi
vasemmalla kädellä pykätty laiska biisinkuvatus. Paikoitellen The
New Black kuulostaa parodialta bändin aikasemmasta tuotannosta, mikä
oli ainakin jossain määrin intentionaalista. Anti-Product on
silkkaa vittuilua faneille, kaiken kruunaa tietoisen tökerö
torvisektio keskellä biisiä.
Vaikka Devin oli ilmeisen kyllästynyt
bändiinsä, kykeni hän muutamiin hyviin vetoihin viimeiseksi
jääneellä SYL-albumillaan. Almost Again ja Wrong Side saavuttavat
hetkittäin maanisuutta, joka lähentelee Alienin tasoa. Kenties
Devinillä oli Alienin jäljiltä vielä annos hehkuvaa vitutusta,
jonka sitten kanavoi TNB:en. Myös viimeiset kaksi kappaletta ovat
hyvää tasoa ja toimivat oivana päätäntönä. Nimikkobiisi
tamppaa hitaasti menemään, kunnes lopussa kiihdyttää. Pikku
hiljaa kappale kuitenkin vaimenee kuuluvista ja jäljelle jää
yksinäisiä syntetisaattoreiden säveliä. Sopiva päätäntö
projektille, joka alkoi raivosta ja lopulta haipui olemattomiin.
Soundiensa puolesta selkein ja kuulain
SYL-tuotanto, teknisessä mielessä jopa paras. Kuuntelukokemuksen
intensiteetti ei kuitenkaan tavoita lähimaikaan samoja sfäärejä
kuin City tai Alien.
…
Sellainen on Strapping Young Ladin
tarina. Pyyhkeen kehään iskettyään ei Heavy Devyllä ole ollut haluja palata
äärimetallin pariin, eikä hän ole ollut paria poikkeusta
lukuunottamatta halukas soittamaan SYL-materiaalia edes livenä.
Kyseinen bändi ja viha ovat hänelle taaksejäänyttä elämää.
Olen sen olemassaolosta kuitenkin kiitollinen, sillä se oli vihan vuosinani
elintärkeä purkausvälyä tunteilleni. Ilman Deviniä ja tätä
bändiä olisin vankilassa tai kuollut. Tätä nykyä sen
kuunteleminen on jäänyt vähemmälle, mutta aika ajoin tunnen
tarvetta mennä takaisin. Edellistä tekstiä ja tätä arvostelua
varten palasin menneiden tunteideni ja tämän musiikin pariin
tavallista intensiivisemmin. Hetkeksi aikaa löysin vihaajan
uudelleen, sen kaverin joka tahtoi hypätä kuilun reunalta
pimeyteen. Edelleen viha tuntuu myös hyvältä, vaikka se onneksi
niin nopeasti katoaa. Jossain muodossa viha kulkee mukanani hautaan
saakka ja Devinin synkeät sävelet myös siitä muistuttavat.
Strapping Young Lad rocks my hairy anus.
2 kommenttia:
Los Angeles on kyllä hämmentävän paska mesta. En ymmärrä, miksi se on muka olevinaan niin cool mesta. Siellä oli vain toinen toistaan perslävempiä paikkoja.
Kiitti musavinkeistä. Hyvää mättöä.
Hyvää iltaa.
Kyllähän se varsin masentavalta mestalta näyttää jo monien kuvien perusteella. Tällaiset paikat olisivat kyllä cooleja, jos moisia olisi. Ehkä ennen oli paremmin, jälleen kerran.
Lähetä kommentti