Heräsin eilen tavalliseen tapaani panetukseen ja painuin runkun kautta aamiaiselle. Iltapäivällä oli kuitenkin tärkeämpää tekemistä, saisinhan kasvojeni eteen Tähtien sotaa isolta kankaalta. Kymmenen vuoden jälkeen olin jälleen tähtisilmäinen lapsi, joka herkistyi nähdessään sanat long time ago in a galaxy far, far away…
…
Huom. oletan ihmisten tähän mennessä jo katsoneen elokuvan.
Jos näin ei ole, kannattaa lopettaa lukeminen spoilerien vuoksi.
…
No niin, kaikki kassa- ja katsojaennätykset on rikottu ja
vastaanotto ollut positiivinen. Prequel-trilogian aiheuttama trauma on
ilmeisesti tämän elokuvan myötä terapoitu ja ihmiset saivat mitä halusivatkin.
Mitä he halusivat? Nostalgiaa. Sitä ja juuri sitä on tämäkin leffa ennen
kaikkea. Olen nostalginen ihminen henkeen ja vereen, haikailen paitsi elettyä
elämää myös menneisyyksiä, joita en ole koskaan kokenut. Olinko siis
haltioissani? Se on vähän näin ja niin. Eittämättä viihdyin koko rahan edestä
ja liikutuin muistojen voimasta. Mutta riittääkö se, onko hyvät elokuvat vain
vanhan lämmittelystä tehty? En voi siis ylistyskuoroon liittyä, sillä Force
Awakensin ongelmat ovat samoja kuin muilla nykyhetken suosikeilla; se nojaa
likaa menneisyyden laakereille, koettaa luoda fanien mieleksi näköiskappaleen historiaa.
Elokuva on käytännössä rekonstruktio Uudesta Toivosta, johon on ympätty
elementtejä myös Imperiumin Vastaiskusta. Hollywoodin ideapankki vaikuttaa
hetki hetkeltä tyhjenevän vain kovemmin, kaikesta tulee pelkkää referenssiä
entiseen. Kuin olisi osallisena sisäpiirivitsissä, jota ulkopuolinen ei voi
ymmärtää. Force Awakens ei seiso omilla jaoillaan, vaan on yhtä isoa viittausta
aikaisempaan. Mitä siitä voi sada irti joku, joka ei ole ensimmäistäkään Star
Warsia nähnyt?
Ehkä olen liian ankara. Pidetään kuitenkin mielessä, että
alkuperäinenkin trilogia on viime kädessä lasten viihdettä ja sellaisena koko
konsepti pitäisi ottaa. Epäilemättä siis pieni lapsi, joka uunituoreimman näkee,
katsoo valkokangasta silmät pyöreinä. Hän ei välitä siitä, että projektori
heijastaa nostalgiamatkan faneille. Kaikesta huolimatta näet on elokuvassa
kylliksi myös uusia asioita ja itsenäinen, simppeli juoni sikäli, että sen
pikkulapsikin ymmärtää ilman taustatietoa vanhemmista filmeistä. Mutta
puretaanpa tarkemmin, mikä elokuvassa toimii ja mikä ei.
En lähde purnaamaan poliittisesta korrektiudesta ja
kiintiöneekereistä. Joo joo, nainen päihittää raavaita miehiä taistelussa, on Han Soloa
etevämpi pilotti, feminismi ja blaa blaa. Yritän aina ottaa fiktion fiktiona,
ja sivuuttaa ideologisen oheishöhnän. Kaikki teokset - varsinkin elokuvat -
heijastavat jollain tavalla tekijöidensä sensibiliteettiä, joka useimmiten on
jotain ihan muuta kuin itselläni. Niinpä puhdasoppisuuden vaatimus on
erinomaisen tympeä tapa lähestyä mitään fiktiota; tärkeintä on laatu, eikä se
kuinka paljon tekijä on samaa mieltä kanssani. On tietysti mahdollista, että
ideologia tuodaan esiin propagandistisella tai muuten tökeröllä tavalla.
Sietokykyni sellaisenkin suhteen on silti korkea, eikä edes Stieg Larssonin –
tuon ruotsalaisen moukan – hysteerinen ja fiktion kaavussa kulkenut
punikkipropaganda häirinnyt liikaa. Larsson osasi kaikesta huolimatta
kirjoittaa viihdyttävän trillerisarjan, jossa oli päähenkilönä kieroutunut ja
supersankarin kyvyillä varustettu Peppi Pitkätossu. Realismilla ei ole liikaa
väliä niin kauan, kuin pystyn uskomaan siihen mitä tapahtuu. Ja se oli
ajoittain ongelmana elokuvassa Force Awakens, eivät typerät poliittiset piilosanomat.
Niin kutsuttu suspension of disbelief on tärkeää, oli kyse
sitten kyökkirealismista taikka fantasiasta. Nielin mukisematta sen, että
naispäähenkilömme Rey on huipputaitava mekaanikko ja lentäjä; olihan myös
avaustrilogian Luke erinomainen pilotti. Nielin senkin, että Reyn piilevät
kyvyt voimassa heräävät, aivan kuten Lukella. Homma alkaa kuitenkin keulia
pahemman kerran loppusuoralla. Pitäisikö minun uskoa, että Finn - siivoushommia
paiskinut nurmipora - pärjäisi valomiekkakamppailussa edes sekunnin verran koulutetulle
sith-taistelijalle, Kylo Renille? Okei, viimeksi mainittu oli haavoittunut
alavartaloon blasterin osumasta, mikä antaa tasoitusta. Vaikka Finn häviää kuin
häviääkin, jo töhöin jedipadawan olisi laittanut hänet halki poikki ja pinoon
alta aikayksikön, mihin ei Ren kyennyt. Mutta sankarimme Rey sitten laittaakin
Renille luun kurkkuun. Mutta kuinka Rey, joka sai kuulla voimasta vasta
muutamaa tuntia aikaisemmin ja joka pitelee valomiekkaa ensimmäistä kertaa
kädessään, voittaisi edes haavoittunutta sithiä? Animessa tällaiset
pikaheräämiset ja hahmojen äkilliset voimanpuuskat ovat tavallisia, mutta eivät
käy Star Warsin kaanonissa järkeen. Luke Skywalkerin kyvyt ensimmäisessä
elokuvassa ilmenevät vain intuitiona, hyvin heikkona merkkinä voimasta.
Imperiumin Vastaiskussa hän oli jo kehittyneempi, mutta hävisi
kaksintaistelussa Darth Vaderille, kunnes vasta viimeisessä osassa pääsi
näyttämään kaapin paikan. Myös esitrilogiassa kaikkien aikojen potentiaalisin
jedi, Anakin Skywalker sai tuta kokeneempiensa mahdin kirjaimellisen
kouriintuntuvasti. Force Awakensin loppukohtaus ei siis itsessään ollut huono, vaan huonosti pohjustettu. Se oli visuaalisesti hieno ja kaikkea, mutta olisi
sopinut paremmin jatko-osaan. Reyn pikaoppiminen ei jatkumoa ajatellen vain
tunnu järkevältä. Kylo Ren, vaikkakaan ei vielä mestarin tasolla, oli sentään
saanut koulutusta lapsesta saakka.
Huonoihin puoliin kuuluu myös elokuvan nopeus, kaksi tuntia
saatiin kiihdytettyä turbovauhtiin. Muuta tuskin voikaan modernilta
seikkailuelokuvalta odottaa, vaikka elokuvan miellyttävä alku antoi odottaa
ehkä jotain muuta. Tämä pätee tietysti kaikkiin saagan osiin jossain määrin,
mutta myös hahmositeiden muodostuminen tuntui aivan liian hätäiseltä. Esimerkiksi
Finn ja hävittäjäpilotti Poe (mistä muuten mieltymys kolmi- tai nelikirjaimisiin nimiin,
Finn, Poe, Rey, Ren, Han?) kaulailevat kapinallistukikohdassa kuin parhaatkin
kaverit, vaikka ehtivät ennen jälleennäkemistä olla yhdessä kenties
parikymmentä minuuttia. He vuorovaikuttavat, kuin jakaisivat pitkänkin
historian. Kenties nillitän pikkuasioista, mutta mistä tämä hoppu? Aivan kuin
elokuvalla olisi kiire päästä loppuun. Kaipaan rauhallista kuvakerrontaa, jota vielä Lucasin episodeissa näimme. Esimerkiksi tämä kohtaus
on hyvä osoitus hänen taidoistaan, kun hän voi sanojen sijasta käyttää pelkkiä kuvia. Kaiken aikaa ymmärrämme ja tunnemme mitä hahmojen sisällä
tapahtuu.
Hahmoista puheen ollen, oli mukava tutustua vaihteeksi uusiin ja samalla nähdä
veteraanit vanhoissa rooleissaan. Kieltämättä hienoimpiin hetkiin kuuluu, kun
Han ja Chewbacca astuvat ensi kertaa valkokankaalle ja Millenium Falconiin, ”Chewie,
we are home”. Mutta kuten jo aiemmin totesin, ei pelkkä nostalgia voi riittää. Kuuluu siis kysyä, kuinka uudet hahmot toimivat? Näyttelijät ovat ainakin ok, ja hahmojen taustat kiinnostavia. Erityisesti Finn entisenä
stormtrooperina on uusi idea, jota voi hyvällä kirjoituksella syventää
tulevissa osissa. Rey on hieman suurempi kysymysmerkki, hänestä puuttuu särmää.
Ei huono hahmo, mutta liian väritön Mary Sue -tyyppi. Kylo Ren on sen sijaan
suosikkini, uudenlainen avaus. Hän ei ole ylivoimainen suurpahis, vaan nuori, äkkipikainen ja kaikin tavoin keskeneräinen. Jos Darth Vader oli valmis ja potentiaalinsa saavuttanut, on Renillä vielä pitkä tie kuljettavanaan. Ja siinä missä Anakin oli jo nuorena lahjakas ja itsevarma, on Ren lahjakas mutta epävarma. Hän kyllä tahtoo olla paras, mutta pelkää epäonnistuvansa. Myös kostyymi ja siloposkinen olemus miellyttävät minua, odotin jotain erilaista. Tulevat osat toki määrittävät, millainen hahmo hänestä kehkeytyy mutta potentiaalia on. Jos esitrilogiassa Darth Maul oli pelkkä juonimasiina vailla henkilöominaisuuksia, ei nyt ole tyydytty samaan.
Elokuva on luonnollisesti silmiä hivelevän komea, vaikka olisin kaivannut enemmän maisemien ääreen rauhoittuvaa fiilistelyä. Homma on purkitettu 35-milliselle filmille ja siinä on hyödynnetty cgi:n lisäksi paljon lavasteita ja käytännön tehosteita. Ihastuin myös loputtomiin punaisiin heijastuksiin ja valoihin, rakastanhan punaista väriä erityisen paljon. Valomiekkadesign on hienoa ja äänitehosteet huippua; valomiekan sytytys sai silmäni kostumaan, joka kerta. Soundtrack oli taas ikävä kyllä heikko. Vanhat teemat soivat kyllä kauniisti ja oikeissa kohdissa. Mieleeni ei kuitenkaan jäänyt ainoatakaan uutta ja hyvää teemamelodiaa, jollaisia esitrilogiassakin sentään oli. Kaipa John Williams on vain tullut liian vanhaksi.
Nämä ovat ensiajatuksiani, ja voi olla että ne vielä muuttuvat. Pidin elokuvasta, vaikka olen piinallisen tietoinen sen huonoista puolista. Tai ehkä olen ennen kaikkea tietoinen syystä, josta pidän siitä: nostalgia. Täytyy olla muutakin, jotta se voi oikeasti olla hyvä. Tässä oli hyvää nostalgian ulkopuolellakin, mutta ei liikaa. Ehkä uudet jutut antavat vielä odottaa itseään tuleviin osiin. Kenties tällä putsattiin pöytää esitrilogian jättämistä tahroista, mene ja tiedä. Olen ristiriitaisissa tunnelmissa ja jään odottamaan tulevaa.
Elokuva on luonnollisesti silmiä hivelevän komea, vaikka olisin kaivannut enemmän maisemien ääreen rauhoittuvaa fiilistelyä. Homma on purkitettu 35-milliselle filmille ja siinä on hyödynnetty cgi:n lisäksi paljon lavasteita ja käytännön tehosteita. Ihastuin myös loputtomiin punaisiin heijastuksiin ja valoihin, rakastanhan punaista väriä erityisen paljon. Valomiekkadesign on hienoa ja äänitehosteet huippua; valomiekan sytytys sai silmäni kostumaan, joka kerta. Soundtrack oli taas ikävä kyllä heikko. Vanhat teemat soivat kyllä kauniisti ja oikeissa kohdissa. Mieleeni ei kuitenkaan jäänyt ainoatakaan uutta ja hyvää teemamelodiaa, jollaisia esitrilogiassakin sentään oli. Kaipa John Williams on vain tullut liian vanhaksi.
Nämä ovat ensiajatuksiani, ja voi olla että ne vielä muuttuvat. Pidin elokuvasta, vaikka olen piinallisen tietoinen sen huonoista puolista. Tai ehkä olen ennen kaikkea tietoinen syystä, josta pidän siitä: nostalgia. Täytyy olla muutakin, jotta se voi oikeasti olla hyvä. Tässä oli hyvää nostalgian ulkopuolellakin, mutta ei liikaa. Ehkä uudet jutut antavat vielä odottaa itseään tuleviin osiin. Kenties tällä putsattiin pöytää esitrilogian jättämistä tahroista, mene ja tiedä. Olen ristiriitaisissa tunnelmissa ja jään odottamaan tulevaa.
2 kommenttia:
Kannattaa tsekata Tähtien jatkosota blogi. Siellä elokuvaa ja koko sitä prosessia, joka toi sen meille puidaan oikein olan takaa, jos asia vähääkään kiinnostaa.
Itse tykkäsin elokuvasta paljon, vaikka tunnustankin sen heikkoudet. Valtava parannus prequel-trilogiaan nähden.
Iltaa Juho.
Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata. Nimi kuulostaa lupaavalta.
Itse en muuten kuulu niihin, jotka intohimoisesti vihaavat esitrilogiaa. Okei, ykkösepisodi on oikeasti huono elokuva, mutta kakkosella ja varsinkin kolmosella on hetkensä. Seiskaepisodin yksi ongelma on, ettei se ole niinkään jatko osa kuin remake.
Lähetä kommentti