Suojeluskunnat Suomenmaassa järjestystä vaatii, kaikki ryssät
maasta pois ja alas punakaarti! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan
ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Jääkäreillä mukanaan on menestys ja onni. Meikäläisten vyöllä riippuu saksalainen pommi! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Pikkuryssät Pietarissa näkee pahaa unta: Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Eespäin veikot, pelko pois ja rivakaksi tahti. Suojeluskunnat Suomenmaassa on vapauden mahti! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Jääkäreillä mukanaan on menestys ja onni. Meikäläisten vyöllä riippuu saksalainen pommi! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Pikkuryssät Pietarissa näkee pahaa unta: Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Eespäin veikot, pelko pois ja rivakaksi tahti. Suojeluskunnat Suomenmaassa on vapauden mahti! Hei, Saksanniemi, jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut!
Suomi kellottaa 98 vuotta. Sitä, onko maamme enää todella
itsenäinen, ovat ihmiset alkaneet kyseenalaistaa niin oikealla kuin vasemmalla.
Puhuvatpa monet kitkerään sävyyn itsenäisyyden muistopäivästä, missä on kyllä
totuuden siemen; emme ole enää itsenäisiä samalla tavalla kuin edes YYA-aikana
ja autonomiankin aika oli joissakin suhteissa suvereenimpaa. EU, monikulttuurisuusprojekti
sekä ylikansallinen mammona ovat yhdessä pyrkineet tekemään selvää
suomalaisesta yhtenäisyydestä ja voi kysyä, mitä siitä on vielä jäljellä. Onko
vahinko edes peruutettavissa? Mitä tulee Euroopan unioniin, kyse on viime
kädessä byrokratiasta ja politiikasta, joita on helpoin muuttaa. Noiden
asioiden suhteen peliä ei ole menetetty, eikä ole kirkossa kuulutettua että
Suomi pysyisi osana euroa taikka koko unionia. Tällä hetkellä irtautuminen ei
näytä todennäköiseltä, mutta muutokset voivat tapahtua yllättävällä vauhdilla
kuten oli laita Neuvostoliiton kaatumisessa. Taloudellisen riippuvuuden kehää
taas on vaikea ratkaista ja kapitalismin logiikka itsessään sotii minkäänlaisia
pysyviä ja näennäisesti hyödyttömiä rakenteita vastaan. Raha ei tarvitse
isänmaata eikä kansallista koheesioita, mutta me tarvitsemme rahaa. Minun on
vaikea nähdä muuta mahdollisuutta suunnanmuutokselle kuin globaalin systeemin
täydellinen romahdus; yksittäisten valtioiden kapinat eivät kykene sen
koneistoa kaatamaan ja koneiston luontoon kuuluu nielaista kaikki; jonain
päivänä se haukkaa liian suuren palan.
Isoin ongelma on yhtenäisyyden rapautuminen ja yhteisen
tarkoituksen katoaminen. Monilla ei ole enää edes illuusiota siitä, että jakaisi
mitään samaa naapurin Penan kanssa. Ihmiset eivät näe Suomea vaan itsensä ja
eturyhmiä, jotka sattuvat asumaan saman valtion alueella. Vasemmiston mielestä
ongelma on tiettyjen ihmisten haluttomuudessa maksaa veroja, vaikka tässä on
vain osatotuus. Ennen kaikkea he eivät näe, miksi niitä veroja ei haluta
maksaa. Jos naapurin varakkaampi Matti ei katso olevansa samaa porukkaa
työttömien ja rättipäiden kanssa, miksi vaivautua? Ne, jotka kovimmin ovat
tehneet työtä suomalaisuuden epädramatisoimiseksi ja myyttien murtamiseksi,
saavat nyt mitä tilasivat. Rikkaat eivät välitä maksaa penniäkään maalle, joka
ei anna heille mitään takaisin ja jota he eivät tarvitse. Köyhät ja työttömät
taas eivät näe muuta kuin kasan oikeuksia, eivätkä unissaankaan ajattelisi
tekevänsä mitään velvollisuudesta. Eivät he ymmärrä edes koko sanaa. Sekä
vasemmisto että oikeisto ovat erehtyneet kuvitellessaan, että pelkät taloudelliset
siteet ja pakotteet luovat Suomen. Vasemmistolle kyse on veroista ja
oikeistolle voitoista, mutta molemmille materiasta. Uskonnon, myyttien ja
koheesion kaltaiset haihatukset voidaan huoletta huuhdella historian viemäriin,
mikä on kuvatunlaisessa katsannossa täysin johdonmukaista.
Suomi ei ole byrokraattinen koneisto tai valtionsa. Mainitut
ovat olemassa kansansa vuoksi, ei päinvastoin. Hallinnon voi uudistaa ilman
ihmisten tuhoamista, kansaa ei. Ja me suomalaiset olemme kansa, emme osa
maailmankylää tai internationaalia. Kansamme on konkreettinen asia
konkreettisine osineen, kuin osatekijöidensä summa. Mutta se on sittenkin
enemmän, enemmän kuin osiensa summa. Sen perimmäisluonne ei löydy
matemaattisesta kaavasta, vaan myytistä. Sitä ei voi tyhjentävästi
käsitteellistää eikä analysoida. Epäilemättä joka kansallismieliseltä tullaan
kysymään suomalaisuuden määritelmää, kuin eksakti sellainen olisi olemassa.
Mutta neuvoni teille on: älkää vastatko. Sillä hetkellä, jona suomalaisuutta
joutuu erikseen todistelemaan, on peli jo menetetty. Saat kuulla
suomalaisuutesi olevan ”uskonasia”, johon voit huoletta vastata myöntävästi. Se
on uskonasia, aivan kuten on luottamus aviopuolison uskollisuuteen, vanhempien
ja lasten siteeseen ja elämän tarkoitukseen. Vaatii uskonhypyn
nähdäkseen yhteyden toisilleen tuntemattomien välillä. Kuitenkin, saman
uskonhypyn tekevät myös suvaitsevaiset nähdessään ihmiskunnan tulevan toimeen sen
pienimmän yhteisen nimittäjän vuoksi. Heidän näkemyksensä voidaan dekonstruoida siinä missä muutkin, koska arvokysymykset palautuvat aina uskoon. Uskoilla on kuitenkin eroja: siinä misssä suomalaisuus
on kovalle kalliolle rakennettu tarina, on monikulttuurisuus yläpilville kyhätty
valhe.
Kysymys kuuluu, mihin valitset uskoa? Uskotko valheeseen vai
veren ja väkivallan täyteiseen tarinaan, joka ei välttämättä pääty hyvin ja joka kuitenkin on totta. Suomi
suomalaisille vai Suomi kaikille? Näihin kysymyksiin ja tunnelmiin toivotan
ihmisille hyvää itsenäisyyspäivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti