torstai 12. tammikuuta 2017

Sinätuubapaska



Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.

Huissaakeli tätä elämää!

AUTTAKAA!!


Jonnet ja imbesillit tietävät mistä puhun. Internet tarjoilee jotain kaikille ja erityisen paljon niille, joiden huumorintaju on kehitysvammaisen tasolla. Sinätuubapaska on yksi silmäke tuossa kybersuossa, that part of the internet.

Olen paitsi tyhjännauraja, myös päättömyyksien ystävä. Minulla on tapana nauraa tilanteissa ja paikoissa, joissa ei saisi. Minua huvittavat asiat, jotka eivät suunnilleen ketään muuta naurata. Paitsi jonneja sekä entistä kämppistäni, jonka kanssa jaoimme monet naurut sinätuubapaskan parissa. Otetaan ensimmäinen näyte, todellinen klassikko:


Ymmärsitkö? Nauroitko? Ei se mitään, luet silti tätä tekstiä. Päästäksesi sisään, on sinun luovuttava ennakkoluuloistasi hyvän maun, komedian ja tyylitajun suhteen. STP:ssä on hauskaa se, että se rikkoo kaikkia sääntöjä. Koko ilmiö perustuu rikkomiselle, lähdemateriaalin hävyttömälle epäkunnioittamiselle. STP on parempaa kuin dekonstruktio, koska se naurattaa. STP on devoluution kautta kehittynyt remixeistä ja mash-upeista. Se lisäsi kierroksia kantaisiinsä nähden ja tuhosi itsensä prosessissa.

No, jos tarkastelee lähemmin, ilmenee että 99,99 % sinätuubapaskasta on oikeasti paskaa. Sitä katsovat ja tekevät keskimäärin niin keskenkasvuiset ja typerät ihmiset, että tulokset eivät naurata idioottiakaan. Alkuun ottamani esimerkki ei myöskään ole erityisen hauska enää, se oli sitä abivuonna. Hyvä STP on harvinaista ja vaikeasti löydettävissä. Vain muutamat mestarit sitä kykenevät tuottamaan juuri siten, kuin sen on tarkoitus toimia.

Käydään läpi ilmiön lyhyt historia. Know Your Meme tietää kertoa, että varhaisin merkki siitä on video vuodelta 2004. Ilmiönä se sai kuitenkin alkunsa vasta Youtuben aloitettua toimintansa vuonna 2006, jolloin myös Youtube Poopista tuli todellisuutta. Videot olivat alkuun alkeellisilla ohjelmilla tehtyjä alkeellisia kyhäelmiä. Ajan mittaan YTP:n ympärille syntyi skene, joka nostatti osaavia ja kehittyviä tekijöitä framille. Ilmiö raahautui Suomeen viiveellä ja vuodesta 2007 alkoi ensimmäinen kotimainen puuppaaja turauttaa tekeleitään eetteriin, Mammasomari. Vuonna 2009 esille nousivat muun muassa Rasvakeitinv23, Sinätuubaertsu, Turbopora, Sekturi, Skilppari ja Quadronn. Kaikilla edellä mainituilla oli hetkensä ja vuodet 2009-2010 edustavatkin skenen luovaa kollektiivista huippua. Internetille ominaisesti ilmiö kasvoi yhtä nopeasti kuin se kulutti itsensä loppuun. Olen onnekas, että tutustuin sinätuubapaskoihin syksyllä 2009 ehtiäkseni mukaan kuumeisimman luomiskauden hekumaan.

Millaista STP on? Sille on ominaista videomateriaalin perinpohjainen audiovisuaalinen raiskaaminen. Tämä saavutetaan mauttomalla editoinnilla, sanamiksauksilla, korvaraiskauksilla, äänidynamiikan tuhoamisella ja loputtomilla referensseillä populaarikulttuuriin, meemeihin sekä lopulta ilmiöön itseensä.

Yksinkertaisimmillaan puupit ovat videon kelailua ja yllättäviä korvaraiskauksia (so. äänenvoimakkuuden äkillistä nostamista). Luovuus on – kuten jo todettua – 99,99-prosenttisesti kaukana tästä kaikesta, STP-videosta näkee kymmenen ensi sekunnin aikana onko se katsomisen arvoinen. Videon oikeaoppinen raiskaaminen on hienovaraista taidetta ja vaatii syvällistä sensibiliteettiä nyansseille ja äärimmilleen viritettyä paskistin silmää.



Sampon mainos on mitä mainioimpien editointien uhri. Näin yhdentekevät asiat jatkavat elämäänsä; mainos, joka muuten olisi unohdettu, on tullut kiinteäksi osaksi puuppien kaanonia.

ses

En ole kertonut teille aivan kaikkea. En ole kertonut siksi, että tahdoin jättää parhaat palat viimeiseksi. Jubduk – tuo Sinätuubapaskojen kruunattu kuningas – teki itsestään suuruuden imbesillien maassa. Myös hän aloitti herran vuonna 2009, joka oli läpimurron aikaa STP:lle. Kuitenkin siinä missä moni muu edellä mainittu tekijä jätti hommat myöhemmin sikseen tai kadotti otteensa, kehittyi Jubduk vuosien kuluessa aina vain paremmaksi. Hän teki STP.stä taidetta. Hän osasi editoida, miksata ja raiskata videoita niin luovasti ja niin mielipuolisella tavalla, että me imbesillit mykistyimme. Hän tuhosi kaiken mihin koski. Jokaisella videolla hän kasvatti panoksia. Juuri kun luulimme, että kortit on katsottu, hän putsasi jälleen pöydän. Allekirjoittaneelle on tuottanut erityistä iloa STP-Suurmestarin musikaalisuus, jonka ansiosta hän on voinut rakentaa eeppisiä paskasinfonioita täysin käsittämättömistä rakennusaineista. Ei mitään rajaa, ei mitään järkeä. Ei mitään häpyä, kaikki paskaksi.

Ette usko vai?


Viimeisenä annan kunniamaininnan tekijälle nimeltä Urpoliitikko. Hän tuli skeneen verrattain myöhään vuonna 2011, mutta nousi nopeasti katsojien suursuosikiksi. Monet näkivät hänessä jopa taiteellisen haastajan Jubdukille. Itsekin uskoin tähän mahdollisuuteen, mutta hän Urpis ei näihin odotuksiin koskaan vastaamaan. Lähelle hän kyllä pääsi. Hänen käsialaansa on esimerkiksi katsotuin Sinätuubapaska, ”Korealainen stylisti keksii gang bangin.”

Paskakirja. NYT. Eli mitä skenelle kuuluu? Hiljaista on, tai ainakin siltä näyttää. Uutta paskaa pusketaan koko ajan, mutta kulta-ajat ovat olleet ja menneet. Sekä Jubduk että Urpis lataavat uutuuksia harvakseltaan ja näin osaltaan pitävät heiveröistä liekkiä yllä. Ja pakko sanoa, ensin mainittu onnistui kaikkien vuosien jälkeen nostamaan taiteellista rimaa korkeammalle parilla viimeisimmällään. Only the king can top the king.

Mistä puheen ollen, the king and his computer.

Kuinka paljon tämä kertookaan ajastamme? Että nauramme (tai siis minä nauran) huumorille, joka perustuu itseensä viittaavaa kehään. Maailmaa ei tämän kehän ulkopuolella ole, vaan huumori pakenee alati ahtaammaksi käyvään mustaan aukkoon. Tämä pätee laajempana metaforana koko nyky-yhteiskuntaan, jonka taide ja populaarikulttuuri ovat muuttuneet luovista voimista pelkiksi viittauskoneiksi johonkin aikaisempaan. Koko kulttuurimme on yksi iso sisäpiirivitsi, joka ei aukene kuin meemit äidinmaidossa saaneille. Ja tämä ilmiselvästi tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että tarkoittaa että [ x tarkoittaa että n]

12 kommenttia:

Allaspalo kirjoitti...

Hei kaikki naiset olen Seppo Kääriäinen

XD XD XD XD Eihän tuolle voi olla nauramatta. Pelasti iltani

Tääl on yks lisää joka tykkää.

Loistava analyysi tärkeästä aiheesta; tämän tekstin oli vain tultava. Kyllä me STP:an ja vastaavan ystävät ollaan ihan v*tun kujalla mutta minkäs teet. Onhan se noloa kun isot miehet hirnuu ja möllöttää tälle kuralle. Onhan meillä imbesilleilläkin oikeus höhötykseen, vaikka se saa ”vakavasti otettavan” huumorin ystävät punastelemaan. Mutta niinkuin edesmennyt nimimerkki Pirunkeppi kirjoitti:

Elämä jakaantuu jäännöksettä kahteen osaan: arkeen ja taiteeseen. Taide on kaikkea sitä, mikä on hyödytöntä. Ohne Interesse,  kuten Kant ilmaisi. Arki on kaikki muu. Taidetta kuvaavat määreet hyödytön, vapaa, tyhjä, absurdi.

Taiteen osuutta halutaan kaventaa. Sitä pidetään resurssien tuhlauksena ja/tai anarkiana, josta voi nousta vaikka mitä hulluuksia lastemme turvallisuutta vaarantamaan. Kaventaminen hoidetaan joko tehostamalla elämää, poistamalla turha ja keskittymällä tärkeään. Tai sitten tuomalla taide arjen hyötynäkykulmien piiriin. Taide tekee älykkäämmäksi, luovemmaksi, empaattisemmaksi. Tai sitten sen harrastamisella, tuntemisella tai luomisella voidaan päteä ja saada sosiaalista arvoa. Jako arkeen ja taiteeseen ei kuitenkaan ole empiirinen vaan looginen: kaikki nämä vain siirtävät kunkin ilmiön arjen puolelle.


Sinätuupapaska on se taiteen turha osuus, joka lyö itsensä väkisin pinnan läpi. Ikävä muistutus ettei keisarilla (taide/huumori/ihmisluonto{?}) olekaan vaatteita.

Tai niinkuin tämän blogin kuvauksessa sanotaan 'Sitä vaan tapahtuu'

...Sitä vaan tapahtuu...

Mainitsin muuten aikaisemmin, että ihmisessä on kolme osaa ruumis, sielu ja henki. Platon Valtiossaan ja kaikkien aikojen harhaoppinen Valentinus ottivat tämän ajatuksen myös ihmisten taksonomiaksi:
Korkeimmat ihmiset ovat hengellisiä(pneumatics, jotka löytävät syvälliset totuudet omin päin (Leijona kuninkaan leijonat)
Keskiverto kirkkokansa , jotka tarvitsevat opastusta ajattelussa ovat sielullisia(psychic) (Jellona kuninkaan Timon ja Bumba)
Alimpana ovat ruumiilliset (choic/hylic) oppimiskyvyttömät hedonistiset biorobotit, jotka vain nukkuvat, nussivat ja syövät (neh hyeenat).

Valentinuksen työnjatkajan Heracleon mukaan hylicsit olivat jopa eläinten alapuolella. Jotain kuolleen materiaalin ja lannan lähellä. Sinätuupapaska fanitus saa minut tuntemaan, että Heracleon oli oikeassa, ja taisin nostaa tuon arvan ;)

Apropoo aihetta liipaten, onko TF2 Freakshow -skene tuttu? Sehän muistuttaa aika paljon Sinätuupapaskaa. En ole pelannut koskaan TF2, mutta noita videoita on tullut katsottua tuubasta. Tämä ei vanhene koskaan.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Ehtoota Allaspalo ja kiitos tuosta kommentista.

Hyvä, että blogin lukijoissa on edes joku, joka ymmärtää STP:n hienouksia. Ei heitä liikaa ole, vanha kämppikseni on ystävistäni ainoa. Kaikki muut katsovat minua tässä asiassa kuin idioottia ja varsin ymmärrettävistä syistä. Oikeasti olen vain imbesilli.

Tuo taidesitaatti on aika hyvä. Mistä muuten muistan tuon kirjoittajan. Kirjoittiko joskus kommentteja Takkirautaan?

Anaalseksiblogeja? Mä lopetan tähän paikkaan. No, sieni.us on oikeasti hyvä sivusto. Se tuli tutuksi lukioaikoina ja juuri linkkaamasi video on omia suosikkejani. Epilepsialoopit on kans hyviä.

TF2:Sta en ole minäkään pelannut, mutta niitä vammailuvideoita olen jonkin verran katsellut. Kämppis niihin tutustutti yllätys, yllätys. Ja kyllähän ne minuunkin kolahtivat, RubberFruit nousi tekijöistä aika hyvin esille.

Kiintoisa jaottelu muuten tuo. Kai siinä jotain totuutta on, vaikka on pakanallisen pöyhkeyden läpitunkema. Eikä yllätä lainkaan, että Valentinus oli gnostilainen.

Allaspalo kirjoitti...

MINE xD

Ja mitä pirunkeppiin tulee, niin Pirunkeppi kirjoitteli kyllä välillä RM:n masuunissa. Tsekkaahan ensimmäinen kommentti tästä jutusta.

Ihan ihme tyyppi. Välillä hän uhosi, että kaikkea mahtipontista pitää välttää kuin ruttoa ja ettei kenenkään neuvoja pidä kuunnella, mutta seuraavassa tekstissä hän neuvoo mahtipontisesti mikä maailmassa on vikana.

Vaikea sanoa mikä tyypin ydinsanoma oli, mutta painotti valinnan vapauden ehdottomuutta ja kaikenlaista käytännön (epävarmaakin) aktiivisuutta loppuun saakka, vaikkei mitään takeita mistään kestävästä koskaan saadakaan. Pidin hänen kuvia kumartelemattomasta asenteestaan.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Muistan nyt lukeneeni joskus tuota blogiakin muutaman kirjoituksen verran. Kiinnostavia ajatuksia, mitä luin nytkin paria tekstiä läpi. Tuossa immersion asenteessa aistin vanhaa pakanallista uhmaa kohtalon edessä, pidetään pää ylhäällä vaikka edessä ja takana näkyisi pelkkä pimeyttä.

Anonyymi kirjoitti...

Skene elää ja on voimissaan, mutta se on muuttunut vuosien varrella niin paljon ettei sitä välttämättä enää samaksi tunnista. Jos ei ole näitä elon merkkejä huomannut niin en ihmettele miksi tilannetta voisi pitää heikkona. Pinnan alla kuplii ja aktiiviset objektiivisesti hyvät tekijät ovat kyllä suhteellisen iso porukka, jotka pitävät yhtä skenen backstagella.

Toki kaikki eivät tähän syvimpään sisäpiiriin (joka on muutenkin ajan saatossa jakautunut useampaan osaan) syystä tai toisesta kuulu, joten muitakin enemmän tai vähemmän aktiivisia tekijöitä löytyy kyllä sieltä skenen rajamailta.

Olen onnellinen, että tämän touhun tekijät eivät rajoitu pelkästään jubikseen ja Urpikseen.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Iltaa Anonyymi.

Voit olla aivan oikeassa. En ole vuosiin seurannut skeneä sillä tavalla, että tietoisesti etsiskelisin uusia tekijöitä. On mahdollista, että olen yksinkertaisesti tiedoton kaikesta siitä, mitä skenessä tapahtuu. Kyseessä on vain epämääräinen impressioni, joka ehkä kumpuaa harhasta.

Laita linkkiä, mikäli tiedossa on mielenkiintoisia uusia tekijöitä. Tarkoitan siis joitakin muita kuin tekstissä mainittuja, en muutenkaan seuraa nykyiseltään kuin oikeastaan Jubista.

Anonyymi kirjoitti...

Noh, en toki itsekään aivan kaikkea tiedä, mutta koitan ainakin sen verta skeneä seurata mitä jaksan ja kerkeän. Ei enää pitkän mukana roikkumisen myötä meinaa jaksaa :D

Keräsin tähän nyt kohtuullisen pitkää listaa uudemmista ja myös vähän vanhemmista tekijöistä joita olen itse seuraillut. Heidän tyylinsä eivät rajoitu pelkästään siihen mistä mm. jubis on tunnettu joten en takaa, että suurin osa välttämättä viihdyttää.

Perinteikästä menoa:
https://www.youtube.com/channel/UC3VGERLXshcxrquV6io5C0A
https://www.youtube.com/channel/UC42PeICoMwBqE1F-H7ijcNw
https://www.youtube.com/channel/UC2HBCQgODY3prJcltfULIcQ
https://www.youtube.com/channel/UC2cT_ZyFBmqAGg9PHm6jUNA
https://www.youtube.com/channel/UCh1qGKII6sYx8yQmL3ICbJw
https://www.youtube.com/channel/UC1BrMDVWexzWhuQkYVyPbTw

Uutta aaltoa:
https://www.youtube.com/channel/UCgNetAHYKIAT5hJgBTvT5UA
https://www.youtube.com/channel/UCN2ai1vZHKV4i_v4yNbKPSQ
https://www.youtube.com/channel/UC6hP2j1579pSqE8bckLaXwA
https://www.youtube.com/channel/UCF0dFmdUEy8-7YEys5r0lxA
https://www.youtube.com/channel/UCnYzJI4QSzZzgOzajHA23CA
https://www.youtube.com/channel/UCvZxi5lNtFHc-hO_FQPu0qA
https://www.youtube.com/channel/UCDfr83PKCGY2TFqzBr6JESw
https://www.youtube.com/channel/UC7ODz1KnA4cHZH0kA2ZDbXA

Konkareita:
https://www.youtube.com/channel/UCWowacIbPUE_lrZB6Ra2hxw
https://www.youtube.com/channel/UCMTA9xiTD6jpfNWs0yZ7-_A
https://www.youtube.com/channel/UCCwKq2uNgd8oSqKxeUwt8OA
https://www.youtube.com/channel/UC9L7IDw1WBQWI_eYkvPPazg
https://www.youtube.com/channel/UCBA0LjbrEFAaRkUZyVaKquQ
https://www.youtube.com/channel/UCBetU3hfRzkrefmDctcg4kQ

Vähän kaikenlaista siis löytyy, eikä tässä suinkaan ole kaikki, ajattelin laittaa lähinnä aktiivisimpia ja mielenkiintoisimpa laidasta laitaan.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Uuuh, saakeli :D Tässä onkin jonkin verran läpikäymistä, pitää jossain välissä katsastaa. Ainakin osa. Kiitos joka tapauksessa.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Katsastin sittenkin nyt muutamia läpi, enkä oikein vakuuttunut. Nämä vahvistavat teesiäni, ettei suurin osa STP:stä ole hauskaa. Editointi on useimmilla liian amatöörimäistä, enkä näe merkkejä Jubduk-tason anarkiasta.

Tämä sai minut kyllä nauramaan, joten tekijässä voi olla potentiaalia.

Anonyymi kirjoitti...

Noh, vähän tosiaan arvelinkin ettei siellä monikaan sytytä, mutta pakkohan näitä nyt oli edes koittaa jakaa. Nykyään nämä yhteisönä toimivat tekijät tekevät pitkälti insideläppään perustuvaa materiaalia eivätkä oikein perusta perinteisistä menetelmistä. Nykyään mm. tahallinen huono editointi, enemmän tai vähemmän mukaan sopivat Salkkari-pätkät ja huonot vitsit ovat parodiamielessä hauskoja (vähintäänkin sisäpiirille, moni ulkopuolinen ei välttämättä edes tunnista parodiaa). Tietty näiden ohella mm. tuossa jakamani Haiskales ja BloxXor panostavat johonkin selvästi perinteisempään ja erityisesti Haiskales rakentaa videoihinsa yhtä isoa yhtenäistä teemaa / tarinaa.

Itse nautin näistä aika lailla laidasta laitaan ja olenkin pitkälti aina puolustanut oikeutta tehdä niistä videoista sitä mitä tekijä itse haluaa. Eihän tässä touhussa mitään järkeä muuten olisikaan jos katsojat saisivat kaiken vallan. Ertsukin lopetti hommat aikoinaan juuri siksi, että katsojien miellyttäminen kyllästytti.

Omaa kanavaani en suoraan halua mainostaa vaikka tuonne kyllä linkin heitinkin muiden sekaan, mutta olen kyllä tehnyt näitä videoita jo vuosia kokeillen monia eri tyylejä. Yhteen tyyliin jumittuminen ei vain koskaan tuntunut oikealta. Jubdukin tasolle en siltikään usko kykeneväni, ne videot ovat vain yksinkertaisesti niin täyteen ahdettuja ja minun kärsivällisyyteni ei kestä vaikka ideoita pursuaa suorastaan yli.

Lopuksi pitänee vielä lisätä, että kaipa tämä homma tosiaan on muuttunut niin, että sisäpiirijuttujen lisääntyminen videoissa on tuonut niihin uutta voimaa vaikkakin se ei valtaosalle yleisöstä aukeakaan. Tästä huolimatta se alkuaikojenkin tyypillinen kaaos ja materiaalin rikkominen... se sama henki on kyllä säilynyt, muodossa tai toisessa. Ei tätä helpolla tapeta.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Terve taas.

Sinätuubapaskaan on alusta asti kuulunut sisäpiirimäinen huumori, joka on tosiaan ollut sen vahvuus ja heikkous. Viimeksi mainittua se on juuri siitä syystä, että esimerkiksi tieten tahtoen huolimaton editointi ja mielikuvitukseton sanamiksaus näyttävät ulkopuoliselle vain huonoudelta. Sinätuubapaskan on tarkoituskin olla paskaa, mutta sen oikein tekeminen on paradoksaalisesti taitolaji. Loputon sisäpiirimäisyys on mustan aukon kaltainen kehä, josta ei lopulta välity mitään informaatiota ulkopuolisille.

STP toki alkoikin sisäpiirimäisenä, viittauksina muihin meemeihin ja populaarikulttuurin ilmiöihin. Tästä syystä myös vierastan sitä jollain tasolla. Loputtomat viittaukset itseensä ovat tavallaan hauskoja, mutta myös onttoja. Enemmän pidän villistä anarkiasta, jota Jubduk ja jossain määrin myös Urpis ovat harrastaneet.

Korppi on oikeus kirjoitti...

Parhaimmillaan STP on ollut luovaa ilottelua, jossa referenssihumorilla on ollut paikkansa mutta ei dominoivana tekijänä. Pidän esimerkiksi loputtomista Zelda- ja Hotel Mario-ilveilyistä: on tavallaan ihmeelistä kuinka toistaitoisten pelien yhdentekevistä välianimaatioista on tullut polttoainetta oikeasti kekseliäisiin videoihin. Toisaalta taas loputon viittaaminen niihin tuo sisäsiittoisuuden makua.

Olen muuallakin tuonut ilmi, että tämä loputon kehämäisyys on taide-elämäämme yleisesti vaivaava tauti. Kaikki taide toki perustuu sille, mitä tuli aiemmin. Taiteeseen on myös aina kuulunut tietoinen interteksutaalisuus ja silmäniskut vanhempaan materiaaliin. Mutta kun kaikesta tulee silmäniskua, katoaa luovuus. Star Wars: The Forcr Awakens on esimerkki elokuvasta, joka on kuin iso sisäpiirivitsi; siinä ei ole tarpeeksi omaa sielua, jotta se aukeaisi ulkopuoliselle. Se tehtiin faneille, mikä vähentää sen arvoa. Stranger Things -sarja on taas esimerkki aidosti luovasta synteesistä, joka samalla miellyttää 80-luvun estetiikkaan viehättyneitä. Se on minusta hyvää taidetta, vaikka en olekaan koskaan pelannut D&D:ta.