Vasemmiston ja oikeiston yksi isoimpia ideologisia kiistakysymyksiä
liittyy kysymykseen rakenteiden ja yksilön roolin suhteesta. Kaikille lienee
selvää kumpi on kummankin kannalla, joten ei niistä sen enempää. Minulle tämä
on kiintoisa pohtimisen aihe, koska tähän(kään) ei voi löytää yksiselitteistä
vastausta, enkä haluaisi toistella perinteisiä puoluelatteuksia.
Lähtöolettamus, jonka mukaan näkymättömät yhteiskunnalliset
rakenteet ohjailevat kaikkea elämäämme on yksi itsensä selittävä
salaliittoteoria muiden joukossa, eikä siis miettimisen arvoinen kanta. Jos
tätä narratiivia kaipaa, kannattaa lopettaa lukeminen tähän ja siirtyä
ruotsalaisten dekkarien pariin. Ne taas, jotka ovat kyllin naiiveja
sivuuttaakseen rakenteet kokonaan, voivat siirtyä Ayn Randin ja vetovoiman
lakien pariin. Koska minähän aion kertoa – kuten tavallista – objektiivisen
totuuden.
Rakenteet ovat tässä yhteydessä ensisijaisesti
kirjoittamattomia sopimuksia ja perinteen mukana siirtyviä normeja, jotka
määrittävät instituutioiden toimintaa ja yhteiskunnan elämää. Nykyaikana
kuulee valtava määrän puhetta normien ja rakenteiden purkamisesta, vaikka ei
selvästi ymmärretä mihin tämä johtaisi. Jokainen yhteisö tarvitsee rakenteita
ja normeja, muussa tapauksessa voi puhua vain atomisoituneista yksilöistä,
joita eivät sido mitkään kiinnikkeet. Normeja ei voi purkaa, ainoastaan vaihtaa
toisiin. Siispä jokainen, joka väittää tuhoavansa normit ja vapauttavansa
yksilöt, todellisuudessa ”vapauttaa” nämä yksilöt vain omien normiensa alle.
Emansipaatiota ei ole olemassakaan, vain eri alistumisen asteita. Voimme valita
vain sen mille päätämme alistua (jos sitäkään).
Rakenne tai normi ei ole itsessään hyvä eikä huono, niitä
voidaan ohjata molempiin tarkoituksiin. Me tarvitsemme normeja jokapäiväiseen
elämäämme tehdäksemme sen mielekkäämmäksi. Kaikkea ei voi eikä pidä
kirjata lakiin, vaan esimerkiksi käytöstavat kulkevat pitkälti
kirjoittamattomina sääntöinä sukupolvelta toiselle. Radikaaleimmat
normienraivaajat ovat toki sitä mieltä, että hillitty käytös ja toisten
huomioon ottaminen alistavat yksilöä, mutta kuka tahansa järkevä allekirjoittaa
tällaisten normein tarpeellisuuden. Kun tällainen normi kiinnittyy isompaan
kokonaisuuteen, siitä tulee rakenne. Koska ihmiset pitävät enemmän käytösnormeja
noudattavista lähimmäisistään, voi sanoa rakenteiden suosivan tällaista
toimintamallia muiden kustannuksella.
Milloin normeista ja rakenteista tulee sitten ongelma?
Feministien mukaan esimerkiksi siinä, että naiset hakeutuvat tietyille aloille
ja eivät ole johtajina yhtä usein kuin miehet. He ovat toki oikeassa siinä,
että yhtenä syynä tähän ovat rakenteet ja normit. Mutta heidän täytyisi
ymmärtää, mistä ne kumpuavat: biologisesta dispositiosta. Biologia ja geenit
ovat vahvasti elämää määrittävä tekijä; miehet ovat aggressiivisuutensa ja
kunnianhimonsa vuoksi useammin johtopaikoille pyrkimässä kuin naiset, mikä
juontuu heidän luontaisesta roolistaan sotureina. Naisten edustusta
hoivapaikoissa taas määrittää heidän luontainen roolinsa äiteinä. Nämä
dispositiot luovat myös normit ja rakenteet, jotka ohjaavat sukupuolia
erikoistumaan ikään kuin omalle tontilleen. Se tosiseikka, että normeihin
liittyy ongelmia, ei poista niiden tarpeellisuutta; keinotekoisuudestaan
huolimatta ne pohjautuvat realiteetteihin.
Mitään ongelmatonta ja ristiriidatonta systeemiä ei ole mahdollista luoda. Sukupuolinormit eivät ole täydellinen
järjestelmä, mutta ainakin ne ovat vähien huono. Vielä en ole nimittäin kuullut
hyvää syytä sille, miksi edistysmielisten haikailema sukupuolianarkia olisi
millään muotoa parempi. Kyllä, sukupuoliroolit voivat olla ja ovat myös
haitaksi. Nimittäin, vaikka onkin niin, että terävimmät lahjakkuudet ovat usein
miehiä, voivat tästä tosiseikasta kumpuavat normit muuttua totaalisiksi ja
ehkäistä kyvykkäiden naisten nousua. Mutta ongelmaa ei kuitenkaan ratkaista
normit vaihtamalla, vaan meritokratialla. Johtajaksi kykeneviä naisia löytyy
aina ja heidän lahjakkuutensa pääsevät oikeuksiinsa meritokratiassa, jossa ei
ole sijaa epäpätevyyksille. Kiintiöt tarkoittavat ainoastaan pyrkyrien
suosimista, moiset ovat halveksunnan ele oikeasti lahjakkaita naisia kohtaan. Arvoilmapiiri,
joka ei ole sukupuolien suhteen totalitaarinen vaan meritokraattinen, tuottaa
vähiten huonoimman lopputuloksen. Suurin osa miehistä ja naisista hakeutuu
joka tapauksessa sukupuolelleen tyypillisiin rooleihin, mutta näin poikkeusyksilötkin voivat päästä
esille. Ja tämä toteutuu nyky-Suomessa riittävän hyvin.
Alin pohjasakka koostuu tietenkin miehistä. Tämäkin seikka
pohjautuu miehen biologiseen dispositioon, jonka vaikutuksia voi kuitenkin
tiettyyn rajaan asti hillitä rakenteilla kuten sosiaaliturvalla. Aivan kuten
yllä osoitin, voi myös naisten dispositiota tasoittaa rakenteilla eli
meritokratialla. Ihmisten pitäisi silti hyväksyä se, etteivät rakenteetkaan
kaikkeen pysty. Ongelmia voidaan ja niitä pitää ratkoa. Mutta rajat tulevat
nopeasti vastaan ja loppupeleissä sekä mies että nainen on tuomittu osiinsa.
Mainitsemani meritokratia on taas asia, jota
vasemmistolaiset ovat kyseenalaistaneet. Jotkut kyseenalaistavat sitä sikäli,
että he kaipaavat sekä mahdollisuuksien että lopputuloksien tasa-arvoa. Siispä
pelkästään se tosiseikka, että joku voi olla parempi jossain, on rikos. Tämä ei
ole kovin kiinnostava näkökulma, koska se on puhtaasti arvokysymys. Jotkut
eivät hyväksy hierarkioita missään muodossa, minä taas hyväksyn. Hieman
kiinnostavampi on se näkökulma, joka kiistää mahdollisuuksien tasa-arvon eli
meritokratian mahdollisuudenkin. Sen mukaan meritokratia ei todella toteudu
ainakaan nykyisessä yhteiskunnassa, koska ihmiset aloittavat vain näennäisesti
samalta viivalta. Kantaa havainnollistetaan tällaisilla kuvilla, jotka
osoittaisivat tasa-arvon illuusioksi. Tavallaan he
ovatkin oikeassa; mahdollisuuksien tasa-arvo ei koskaan voi todella toteutua
täysimääräisenä. Sitä voi olla vain eri asteissa kuten ilmaisena
korkeakoulutuksena ja terveydenhuoltona sekä tasavertaisuutena oikeuden edessä.
Fakta on kuitenkin se, etteivät ihmiset koskaan aloita samalta viivalta. Juoksijat
ovat eritasoisia geeneiltään ja kyvyiltään, jolloin sama lähtöviiva on
illuusio. Matematiikankoe on kaikille sama, mutta jotkut pärjäävät
lahjakkuutensa ja harjoittelunsa ansiosta paremmin. Se, joka ajattelee, että
joka yksilölle tulisi räätälöidä oma standardi joka asiassa, on päästänsä
vialla. Mahdollisuuksien tasa-arvo voi olla funktionaalista tai typerää;
jälkimmäisessä tapauksessa se johtaa juuri lopputulosten tasa-arvoon.
Yksilöille voidaan tehdä erikoisjärjestelyjä sikäli, että esimerkiksi koulussa
mahdollisimman moni sisäistäisi edes perusasiat. Kukaan tuskin vastustaa
esimerkiksi vammaisten positiivista syrjintää sikäli, että esteetön liikkuminen
järjestetään paikkoihin, joihin se on tarpeellista saada. Mutta kukaan ei kannata vaikeasti liikuntarajoitteisten oikeutta päästä armeijaan.
Yllä kuvaamani ilmiöt liittyvät rakenteisiin. Ilman niitä
elämä olisi sietämätöntä kamppailua, jossa on oikein jättää heikompi oman
onnensa nojaan (köyhäinhoito saatikka sosiaaliturva ovat muuten konstruktiota,
jos mitkä). Se, missä menee raja kaltaiseni traditionalistin ja egalitaristin
välillä, ovat hierarkiat. Ihmiset ovat erilaisia ja samanarvoisia sanoo
egalitaristi. Tämä itsensä kumoava lause paljastaa koko ajattelun
mahdottomuuden; jos hyväksyy ihmisten erilaisuuden, hyväksyisi myös hierarkiat (ellei hyväksy erilaisuutta ainoastaan triviaaleissa asioissa kuten silmien värissä).
Siksi minä sanon: ihmiset ovat erilaisia ja eriarvoisia. Ja toisin kuin joku
luulee, tämä periaate ei sulje pois meritokratiaa tai heikommista huolehtimisen
ideaalia. Vain se seikka, että lähtökohtani voi johtaa pahuuteen, ei tarkoita
sitä välttämättä; kaikki ideologiat ovat ihmisestä ja uumenissaan kätkevät takaportin
helvettiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti