torstai 23. tammikuuta 2020

Top 5 eroottisimmat maalaukset

Nro. 5: Mihály Munkácsy - A viragok aldozata (1896)



Nro. 4: Eero Järnefelt - Salon tyttö (1894)



Nro. 3: Akseli Gallen-Kallela - yksityiskohta teoksesta Aino-triptyykki (1891)



Nro. 2: Jean-Auguste-Dominique Ingres - La Source (1856)



Nro. 1: Tizian - Venere di Urbino (1534)


15 kommenttia:

Juho kirjoitti...

Kurkkaa läpi myös William-Adolphe Bouguereaun tuotanto.

Anonyymi kirjoitti...

Musta toi 4 salontyttö on jotenki eroottisin oikeastaan,
Eikö sitä sanota että vaatteilla verhottuna antaa mielikuvitukselle vauhtia, mutta täysin alastoman on vain anatomiaa ..

-jpt-

Tuumailija kirjoitti...

Munkácsyn maalaus on hieman liian sotkuinen makuuni, vaikka naisen kasvonpiirteet ja hiukset ovatkin parhaimmistoa.
Järnefeltin maalaus on nätti, joskaan ei mielestäni eroottinen. Toki paljas olkapää on saattanut sitä omana aikanaan olla.
Gallen-Kallelan maalaus on naiskauneudessaan todella upea, ja nimenomaan luonnonkauniilla tavalla eroottinen. Pidän siitä eniten näistä vaihtoehdoista.
Ingresin maalaus on hieno, mutta naisen asento on liian veistosmainen. Hän on kuin patsas, mikä omalla kohdallani vie eroottisuuden pois vaikka arvostankin teoksen maalaustaitoa.
Tizianin maalaus on hieman ristiriitainen: divaanilla makaava nainen on kyllä hyvinkin kaunis ja teoksista haluttavin. Eroottista ilmapiiriä valitettavasti rikkoo taustalla näkyvät hahmot sekä pieni koiranpentu, joka on kovin suloinen ja varastaa huomiota. Tämä teos olisi ykkönen jos nainen olisi yksin.

QroquiusKad kirjoitti...

Muut erinomaisia, mutta tuo ensimmäinen tuo häiritsevästi mieleen pöpelikköön heitetyn seksuaalisarjamurhaajan uhrin.

Lauri Stark kirjoitti...

Ehoota kommentoijille.

Juho: joitakin teoksia tunnenkin. Esimerkiksi "Venuksen syntymä" on varsin mainio.

jpt: se on tuo tutkimaton katse, joka tekee siitä hekumallisen. Näin siis minun mielessäni ainakin.

Tuumailija: punnittuja mielipiteitä ja ymmärrän varsinkin tuon Ingresin asetelmallisuuden. Mitä Tizianin työhön tulee, niin kokonaisuutena ajatellen se ei tosiaan ole erityisen eroottinen. En osaa tulkita, mikä on ollut maalarin intentio.

Qroquius: voihan sitä noinkin katsoa. Itse näen tuossa naisen ilmeessä aistillista raukeutta.

Juho kirjoitti...

Täytyy sanoa, että kun noita alastonmaalauksia katsoo niin posliini on kyllä ollut huomattavan suosittu vuosisatojen ajan (1500-1900-luvun alku). Ja tätä kommenttia ei sitten pidä ottaa liian vakavasti.

Lauri Stark kirjoitti...

Oikeassapa olet kuomaseni :p Postauksen ykkönen "Urbinon Venus" jättää hieman tulkinnanvaraa asian suhteen, mutta kaiken kaikkiaan maalauksissa oli yleisintä esittää ajaeltu alapää.

Tapsa kirjoitti...

Jotenkin nyt pukkasi tämä mieleen:

https://www.reddit.com/r/facebookwins/comments/cntoi6/indian_men_hitting_on_a_painting/

Kun ottaa huomioon, että Intiassa ollaan monesti aika... kröhöm... innovatiivisia sukupuolihalujen tyydyttämisen suhteen, niin ei kai se maalaukselle ehdottelu niin kummallinen juttu ole.

Lauri Stark kirjoitti...

Kaikellaista...

QroquiusKad kirjoitti...

Tuon Järnefeltin nimi voisi olla "Heinäladon jälkeen":

piikatyttö nojailee aitaan katsellen etääntyvää trenkipoikaa, joka juuri tuotti hänelle heinäladossa neljä orgasmia. Nautinnon jälkimakustelu ja jälkiorgastinen raukeus ovat aistittavissa.

Piiaksi tytön osoittaa rikkinäinen paita; talon tyttärellä olisi varaa ehjään. Toisaalta hänellä ei olisi varaa heinälatosessioon edes kirkkoherran pojan kanssa, tehokkaan ehkäisyn puuttuessa.

Maalauksista onnistunein on Aino:
hän ei tarjoile itseään kuten Ruukkutyttö ja Venus, vaan kuvakulma tekee katsojasta suorastaan tirkistelijän:
katsoja saa kattavan näyn neitoseen, joka on keskittynyt pulahtamaan veteen.

Mutta ensimmäinen tuo mieleeni tämän teoksen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ophelia_(painting)#/media/File:John_Everett_Millais_-_Ophelia_-_Google_Art_Project.jpg

joka puolestaan inspiroi tämän kipaleen:

https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE

Onhan noissakin tiettyä makaaberia erotiikkaa havaittavissa, jos sellaisesta pitää.

Lauri Stark kirjoitti...

piikatyttö nojailee aitaan katsellen etääntyvää trenkipoikaa, joka juuri tuotti hänelle heinäladossa neljä orgasmia. Nautinnon jälkimakustelu ja jälkiorgastinen raukeus ovat aistittavissa.

Piiaksi tytön osoittaa rikkinäinen paita; talon tyttärellä olisi varaa ehjään. Toisaalta hänellä ei olisi varaa heinälatosessioon edes kirkkoherran pojan kanssa, tehokkaan ehkäisyn puuttuessa.


Hyvä tarina. Kuvaa suunnilleen, mitä itsekin maalauksessa näen. Olisi hauska tietää, mitä Järnefelt on itse tavoitellut. Tuota kuitenkin voi tulkita muillakin tavoin.

Onhan noissakin tiettyä makaaberia erotiikkaa havaittavissa, jos sellaisesta pitää.

Oma tulkintani ei tosiaan ollut aivan tämä, mutta ymmärrän kyllä että sen voi noinkin nähdä.

QroquiusKad kirjoitti...

Pitipä vallan kuukkeloida tuo Järnefeltin tyttö, josko vaikka löytyisi vastaus taiteilijan perimmäisiin aatoksiin. Tämän verran löytyi:

http://www.hagelstam.fi/eero-jarnefelt-1863-1937-8

Tuon valossa tämä nuori neitsyt ei olekaan juuri äsken saanut neljää orgasmia, vaan päinvastoin haaveilee jostain ratsastavan valkoisella täysverisellä uljaan ritarin, joka ottaa hänet tässä luonnonhelmassa ja vie sen jälkeen linnaansa.

Neitosen autuaallinen mutta ilmeisesti mihinkään tarkentumaton katse (samantapainen kuin traumaperäisen stressihäiriön näkyvin oire "thousand-yard-stare", mutta eri syystä) ja puoliavoimen suun vihjaama tihentynyt hengitys kertovat, että hän on pianaikaa saavuttamassa ainakin osan unelmastaan ihan issekseen...

Lauri Stark kirjoitti...

Oivallinen tulkinta.

Anonyymi kirjoitti...

No gains dyels

Lauri Stark kirjoitti...

Niin...