tiistai 2. heinäkuuta 2019

Kristuksen viimeinen kiusaus

Katsoin juuri elokuvan "Last temptation of Christ". Kun nyt asiaa ajattelen, en muista aiemmin nähneeni ainoatakaan Jeesuksen elämästä kertovaa tarinaa. Monty Pyhtonin hupailua en sellaiseksi oikein laske ja Mel Gibsonin ohjaaman tekeleen olen jättänyt katsomatta lähinnä sen graafisen väkivallan vuoksi. Tämä Martin Scorsesen vuonna 1988 ohjaama teos ei ole tarkalleen ottaen ortodoksinen tulkinta ja herättikin aikanaan kohua. Se kuitenkin tavoittaa jotain oleellista, mikä meni kirjaimellisen tulkinnan fundamentalisteilta ohitse.

Jeesusta ei ensinnäkään kuvata lauhkeana lampaana, jonkinlaisena seurakuntanuoren prototyyppinä. Hän on kyllä lempeä, mutta tarpeen tullen kiivas ja äänekäs. Hän ottaa luokseen ihmisiä, mutta yhtä lailla torjuu näitä. Ymmärrystä saavat osakseen osattomat ja rammat, mutta asemastaan ihastuneet rabbit vain purevia sanoja. Rahanvaihtajat saavat temppelissä kyytiä. Hän julistaa armoa, mutta muistuttaa että lopun aikoina rakkautta halveksivien hymy hyytyy. Hän ei ole helppoheikki, ei koko maailmaa halaava guru. Itse asiassa hän hylkää koko maailman, kuten koko maailma hylkää hänet; roomalaisille hän on yksi juutalainen poliitikko ja kansankiihottaja muiden joukossa. Juutalaisille hän ei olekaan kauan odotettu vallankumoushahmo, joka verta vuodattaen johdattaisi kansansa pois Rooman ikeen alta. Lopussa maailma sylkäisee hänet ulos kuin myrykyllisen hedelmän, kaikki kieltävät hänet. Jeesus kieltää lopulta itsensäkin.

Sisäinen konflikti hahmossa, joka on yhtä aikaa täysin jumalallinen ja täysin inhimillinen, on hienosti kuvattu. Jeesus on tietoinen erityisestä roolistaan, mutta viimeiseen saakka hylkii sitä. Hän kamppailee himojensa kanssa ja on peloissaan. Hän ei halua olla messias, vaan vaihtaisi osansa tavalliseen elämään milloin vain. Tästä muodostuu se viimeinen kiusaus, tahto hylätä kauhistuttava kuolema ristillä. Hän tietää, että vain se toisi pelastuksen. Ja silti hän rukoilee, että olisi jokin toinen tie. Mitä tahansa, mutta ei sitä. Pelastaako itsensä ja antaa muiden kuolla, vai kuollakko itse että muut saisivat elää.

Ei kommentteja: