keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Skoda-Cupia ja kolttahuoria

Jokakeväinen MM-lätkä on lähtenyt suomalaisittain makeasti liikkeelle. 21 tehtyä maalia ja kaksi päästettyä ovat melkoinen lukema kolmeen otteluun, vaikka vastaassa onkin ollut heittopusseja. Korean vinosilmät olivat pahiten jaloissa, vaikka selkäsaunan saivat myös Latvia ja Norja. Leijonien pyörremyrsky raivoaa kovalla teholla, en muista koskaan nähneeni moista maali-ilottelua. Kärkipelaajina ovat Sebastian Aho (4+7) ja Teuvo Teräväinen (4+6), jotka ovat pyörittäneet melkoista kiekkoklinikkaa. Huomaa, että duo on hionut yhteispelinsä Carolinassa kuntoon.

Jumalaut', sitten vaan koko lohko nurin ja ärjyen jatkopeleihin:

Suamenlejjona - Kummola

...

Mielikuvani saamelaisista turhasta inisevinä mäkäräisinä sai taas vahvistuksen. Siinä ei ole sentään uutta, että he imuroivat nenän täydeltä herneitä jonkun puettua ylleen heidän kansallispukunsa. Nyt he imuroivat niitä myös intiaanien puolesta, kun sulkapäähinettä väärinkäyttänyt lastenohjelma siivottiin televisiosta yhden kolttahuoran valitettua asiasta. Toivottavasti on sieraimissa tilaa, sillä tämä tuskin jää tähän. Aina löytyy lisää kolonialistisia hernepeltoja sadonkorjuuta varten. Ja kunhan kulttuurisodan momentti kääntyy oikeistolle, on luvassa herneen tehoviljelyä vihollistemme iloksi.

Saamelaisten huolenaiheita on vaikea ottaa tosissaan, kun eniten äänessä ovat kolttahuorat kilpailemassa tiukimman pipon paalupaikasta. Tällä pohjoisen kansalla on nimittäin todellisetkin huolenaiheensa. Vähälukuisina on aina vaarana, että he hiljalleen katoavat suomalaisten ja muiden kansojen joukkoon. Se olisi sääli, sillä jokainen katoava kieli ja kulttuuri on pois ihmiskunnan monimuotoisuudesta. Valitukset sorrosta ovat kuitenkin ruikulia, sillä assimilation yritykset loppuivat vuosikymmeniä sitten. Se, mikä saamelaisia ja heidän elämäntapaansa eniten syö, on yksinkertaisesti moderni maailma. Kyse ei ole niinkään tietoisesta näivettämisestä vaan prosesseista, joita kukaan ei täysin ohjaa. Tilanne muistuttaa nuorten miesten vastaavaa, jossa robotisaatio tekee maskuliinisesta työpanoksesta tarpeettomampaa. Ei miehiä sorreta, koko länsi on vain asettanut itsensä laskevalle kiertoradalle. Muutokset sitten tuntuvat erityisen raskaana saamelaisten ja muidenkin alkuperäisväestöjen harteilla, sillä he ovat pisimpään säilyttäneet perinteiset tapansa. Eikä vanhoja tapoja soviteta enää uusiin kotkotuksiin.

Saamelaisten nationalismi on kiinnostava asia, sillä he eivät varmasti kutsuisi sitä sillä nimellä itse. Kuitenkin heidän identiteettinsä on ulossulkeva juuri etniseen jakoon perustuvana, he tekevät erittäin selväksi etteivät ole meitä suomalaisia. Tässä ei ole mitään ongelmaa, he eivät todellakaan ole meikäläisiä. Itse asiassa saamelaisiin tulee suhtautua vihollisina, sillä ainakin median kolttahuorat ovat vasemmistolaisia mokuttajia. Kaikki avoimen rajojen ystävät ovat vihollisiani ja tämä vähentää sympatiaani veljeskansaamme kohtaan.

Kysymykset siitä, kuka on saamelainen ja kenelle maat kuuluvat, jätän heille itselleen. Periaatteessa minulle sopisi vaikka itsenäinen Saamenmaa. Mutta vain periaatteessa, sillä käytännön tasolla idea olisi järkeä ja oikeutta vailla. Suurin osa alueen asukkaista on muita kuin saamelaisia, eikä maankäytön suhteen ole siis mitään itsestäänselviä kantoja. Mutta tulisiko heillä olla enemmän samanvaltaa asiassa, kenties. Kun puhutaan esimerkiksi kaivosoikeuksista, on ylipäätänsä kyseenalaista että niitä ollaan jakelemassa ulkomaalaisille. Joka tapauksessa, riidelkööt keskenään. Siinä heillä riittääkin tekemistä. Tutustukaapa vaikka Jouni Kitin teksteihin, hän kirjoittaa saamelaisena liki päinvastaisia juttuja kuin mitä kolttahuorat ja saamelaiskäräjät väittävät. Hänen antamansa kuvan perusteella kiista maankäytöstä kätkee taakseen raadollisempia motiiveja kuin pelkän tahdon päättää asioistaan itse. Aivan kuin saamalaiset eivät olisikaan vain uhreja vaan ihmisiä alhaisine pyyteineen. Ja sitten, voinko luottaa hänen sanaansa? Saamelaisten virallisten tahojen mukaan alhaisia motiiveja on niillä suomalaisilla, jotka viidentenä kolonnana yrittävät esiintyä saamelaisina ja päästä apajille.

Ota selvää mokomista, ei tee mieli sotkeutua enempää, ei ainakaan tällä erää. Sillä välin tarvitsemme enemmän nunnukaa ja feikkipukuja. Loukkaa saamelaista päivässä. On syytä tehdä selväksi, ketkä ovat herroja täällä tuntureitten eteläpuolella. Painukoot syömään jäkälää ja nussimaan poroja, jos ei täällä kelpaa.

Lappi, Suomen häpeäpilkku.

Ei kommentteja: