Mokuagenda oli tietysti koko kauden läpäisevä pohjavirta.
Mikä on kuitenkin hyvän taiteen – tai tässä tapauksessa viihteen – hyvä puoli
niin se, että se ei koskaan tyhjene ideologisiin premisseihinsä. Jokaisella
teoksella on omansa, mutta ne eivät yksinään määritä sitä taikka muutoin olisi
kyse propagandasta. Myönnettäköön, aika ajoin pientä paasaavaa sävyä oli
aistittavissa. Onhan tämä sentään nuortensarja, ja ne tehdään aina tietynlaista
valistusta silmälläpitäen. Mutta ennen kaikkea kuvaus keskittyi nuorten arkeen
ja koin heidän jokapäiväiset kamppailunsa samaistuttavina.
Muslimityttö Sana oli kauden päähenkilö ja mielenkiintoisin
hahmo. Hänen kauttaan uskonnollisuuden ja maallistuneen yhteiskunnan
ristiriitaa oli käsitelty älykkäällä tavalla. Jaksoja katsoessani tulin
useampaan kertaan ajatelleeksi, että muslimi saattaisi ymmärtää omia
ajatuksiani paremmin kuin sekulaari ateisti. Tuntui, että muslimin kanssa
voisin käydä hedelmällisempiä keskusteluja uskonnosta kuin asioista mitään
ymmärtämättömän jumalattoman kanssa. Ja miksi ei, ateistille esimerkiksi synti
taikka perimmäinen tarkoitus ovat mielettömiä käsitteitä. Maailmankuvallinen
kuilu ammottaa leveänä, siinä missä se kristityn ja muslimin välillä voi olla pienempi.
Pidin siitä, ettei sarjassa esitetty mitään helppoja
vastauksia Sanan ja valtavirran ristiriitaan. Varsinkaan ei päädytty siihen,
että hän olisi vain luopunut uskostaan. Tämä panee miettimään, että osataanko
näitä teemoja käsitellä enää muuten kuin muukalaisuuden kautta? Jos hahmo olisi
ollut vakaumuksellinen kristitty, hänen maailmankuvaansa olisi käsitelty
kriittisemmin. Juuri silloin olisi päädytty ratkaisuun, että päähenkilö hylkää
uskonsa maallisten ilojen vuoksi. Mutta kenties poliittinen korrektius esti
moisten juonikäänteiden kirjoittamisen. Sen periaatteisiin näet kuuluu, ettei
islamia tarkastella arvostelevasti. Siksi Sanan usko oli neutraali, hänen
henkilökohtaisesti valitsemansa tie. Islam esitettiin paikoin jopa kauniissa
valossa. Se voi kuulostaa ärsyttävältä, mutta väittäisin että sillä
paradoksaalisesti saavutettiin jotain. Kuten ylempänä kuvailin, Sanan
uskonnollisuus antoi samastumispintaa yleisemmälläkin tasolla jopa siten, että
tulkitsin koko hahmon puolustuspuheeksi syvän vakaumuksen puolesta. Vaikka
mikään ei ole niin vihamielistä uskonnolle kuin sekulaari, poliittisesti
korrekti yhteiskunta, niin Sanan hahmossa sen oma hengentuotos asettuu omia
intentioitaan vastaan.
Musiikkivalintoja paheksun edelleen. Mikä siinä neekeriräpissä
on niin mielenkiintoista, yksipuolisempaa ja degeneroituneempaa
musiikkisuuntausta saa hakea. On sitä hyvääkin räppiä, mutta vähän. Nuoriso on
neekeröitymässä kovaa vauhtia, 19-vuotias serkkunikin diggaa neekerimusaa ja –muotia
aivan kybällä. Jokin vastareaktio tässä ennemmin tai myöhemmin tulee, ei sitä
gettojumputusta jaksa hullukaan kuunnella loputtomiin. Muoti on kaikeksi
onneksi kuollutta jo syntyessään, sillä se mikä tulee, menee sitäkin nopeammin.
Voinko suositella sarjaa? En varsinaisesti, elleivät
nuoremman väen arkiset draamailut jollain tasolla kiinnosta. Skam on ilmeisen
suosittu ja kehuttu, mutta vain sitä itseään: taiten tehty nuortensarja. Se ei
ole mitään enempää eikä vähempää, ei esteettisen maun mullistavaa. Skam on
hillittyä draamaa, se ei paisu kokoaan suurempiin mittoihin. Se ei ole
kuitenkaan heikkous vaan vahvuus, minulle tämä oli vain virkistävää. Kauniita
hetkiä oli kaiken lomassa ja yleinen tunnelma lämmin kuin rakastetun hali.
Kymmenessä jaksossa käsiteltiin monenlaisia teemoja, joihin
en sen kummemmin pureudu. Yleinen sanoma oli suvaitsevaisuus, että josko
sittenkin vain koettaisimme tulla eroistamme huolimatta toimeen. Huomautan
uudestaan, että tässä ei Sanan osalta päädytty siihen, että kaikki ristiriidat
olisivat ratkenneet. Viesti oli, että pikemminkin olisi opittava elämään niiden
kanssa. Muslimien osalta mielenkiintoinen kysymys onkin, mitä integraatio
heille merkitsee? Jos he nimittäin todella sisäistäisivät sekulaarin maailman
arvot, mitä muuta islamista jäisi enää jäljelle kuin vesitetyt jämät? Kuitenkin me jo tiedämme, mitä toinen vaihtoehto merkitsee. Ei ole pahitteeksi
yrittää olla ihmisiksi keskenämme, mutta vihollisuus on ja pysyy. Me tiedämme
mitä vihollisuus tuottaa. On aika rakastaa ja on aika rauhalle, mutta tulee
aika vihata ja käydä sotaan. Kauniissa loppukohtauksessa nuoret kerääntyvät
yhteen juhlistamaan Sanan päättynyttä Ramadania. Tarina ei kuitenkaan päättyisi
siihen, vaan tulisi eron hetki. Ja sitten…
Something decent and military:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti